Een paar jaar geleden, zo tegen het eind van mijn 40er jaren, begon ik serieuze klachten te krijgen met mijn spijsvertering. Na de avondmaaltijd had ik regelmatig het gevoel alsof ik niets gegeten had en overdag had ik ook bijna de hele dag een hongergevoel. Verder kreeg ik ook steeds vaker last van maagzuur.

Na enig wikken en wegen ben ik toen overgestapt van een dieet met vlees naar een vegetarisch dieet. Dat gaf al een duidelijke verbetering in mijn spijsvertering. Maar afvallen was nog steeds een probleem.

Toen mijn gewicht naar obesitas dreigde te gaan besloot ik om dan toch ook maar de kaas, het laatste beetje zuivel, uit mijn dieet te schrappen. Het was alsof afvallen toen lukte zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.

Sindsdien is mijn gezondheid stukken verbeterd. Ik voel mij gezonder en vitaler dan ik me jaren heb gevoeld.

Daarom wil ik het idee aangeven dat zorgverzekeraars meer aandacht zouden kunnen geven aan plantaardig voedsel. De voordelen hiervan zijn misschien niet zo evident voor iedereen, jonge mensen hebben er misschien minder duidelijk baat bij dan ouderen. Maar zorgverzekeraars hebben een heel concreet belang bij gezonde voeding. Want hoe gezonder de voeding is hoe minder risico je loopt op gezondheidsklachten.

Ik denk dat het goed is als zorgverzekeraars zich hier ook wat nadrukkelijker mee gaan bemoeien want van de voedingsindustrie hoef je het niet te verwachten. Die hebben een commercieel belang.

De overheid doet ook al het een en ander, maar zoals ik het zie bestaan er nog veel te veel vooroordelen over plantaardig voedsel die best wat sneller de wereld mogen worden uitgeholpen.

Die aandacht van zorgverzekeraars voor plantaardig voedsel of een plantaardig dieet zou bijvoorbeeld tot uiting kunnen komen in hun nieuwsbrieven en dergelijke.

Opmerkingen
Moderator
Moderator

Beste Muscadijn,

Je geeft aan dat een plantaardig dieet je heel erg heeft geholpen met afvallen en jouw vitaliteit. Wij vinden het als zorgverzekeraar belangrijk om over vitaliteit en voeding te praten en hier kennis en ervaringen te delen. Wij zijn daarom een discussie gestart op ons forum over voeding. Zou jij hier jouw kennis en ervaring met de community willen delen? Je kunt het hier vinden: Wat is jouw eetpatroon?

Groet,

Jan

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: Aan het uitvoeren

Community Manager
Status gewijzigd in: Uitgevoerd