Mijn idee is om osteopathie volledig te laten vergoeden. Ik heb enorm goede ervaring met deze "alternatieve" behandeling . Vanuit een rolstoel naar lopend de praktijk verlaten!!! Dat heeft mij inclusief nabehandeling (om mijn bewegingsapparaat weer soepel te krijgen) zelf rond de € 500,- gekost zilveren kruis € 400,-. Dat terwijl het zilveren kruis ruim € 700,- per week aan een revalidatiecentrum wilde betalen voor minimaal een half jaar. Om mij te leren omgaan met mijn pijn. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van mijn pijn medicatie mijn aangepaste schoenen (aan de wilgen gehangen) de extra zorg die ingevlogen moest worden in ons gezin. En ik ben niet de enige die goede ervaringen heb. Ouders met huilbaby's, mensen met ziekte van crone, baby's met reflux, mensen met migraine, mensen met miniere ach te veel om op te noemen. Echter vaak als laaste strohalm (misschien vanwege de lage vergoeding?) Maar vaak met succes.

Het zou het zilveren kruis kosten besparen ik durf zelfs te stellen dat de premie omlaag zou kunnen.
Ik kan het zelf niet bekostigen anders had ik allang weer bij de osteopaat geweest. Om weer wat soepeler te worden. (Iest wat de fysiotherapeut niet voor elkaar gebokst heeft

Tekent u mee?

Met vriendelijke groeten,

Bert de Graaf
Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @BertdeGraaf,

Welkom op de community en fijn dat je hier je verhaal deelt. Wat goed om te horen dat osteopathie je zoveel heeft geholpen! Ik ben zelf erg bekend met de behandeling en successen van een osteopaat. En ken de voorbeeld successen die je benoemt ook.

Tot nu toe wordt ostheopathie inderdaad als een alternatieve behandeling gezien. En krijg je wel een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering tot een maximaal bedrag. Ik begrijp dat je de vergelijking trekt met bijvoorbeeld de vergoeding voor het revalidatiecentrum en aangepaste schoenen. Ik ga dit verder voor je uitzoeken.

In de tussentijd ben ik ook erg benieuwd naar de ervaringen met een osteopaat van andere lezers. Dus deel dit vooral.  

Groeten,

Jordan

Bezoeker

Beste Bert,

Het is fantastisch dat u zichzelf een zo effectieve behandeling heeft gegeven. Ik hoor ook vaker positieve verhalen van mensen in mijn omgeving over osteopatische behandelingen. Maar dat geldt ook voor  bijvoorbeeld bioresonantie bij chronische lymeklachten. Ik twijfel er over of dat allemaal wel ik het pakket moet. Dat er met een aantal klanten zeer goede resultaten worden geboekt, wil niet zeggen dat de behandelingen voor iedereen zo goed uitpakken. Ook zou er op die manier nog meer zeggenschap komen over behandelingen door zorgverzekeraars. Ik houd liever de premie wat lager en de keuzemogelijkheid voor behandelingen waar ik echt vertrouwen in heb voor eigen kosten. Het zou een mooie eerste stap zijn wanneer de kosten van geplande of toegezegde behandelingen die wél in het pakket vallen, verrekend zouden worden met het eigen risico wanneer blijkt dat deze niet meer nodig zijn dankzij een alternatieve behandeling voor eigen rekening.

Community Manager

Bedankt voor je reactie @HansSchipper. Hoe kijk jij hier tegenaan @Bert de Graaf?

Hans, je zegt 'Ik houd liever de premie wat lager en de keuzemogelijkheid voor behandelingen waar ik echt vertrouwen in heb voor eigen kosten. Het zou een mooie eerste stap zijn wanneer de kosten van geplande of toegezegde behandelingen die wél in het pakket vallen, verrekend zouden worden met het eigen risico wanneer blijkt dat deze niet meer nodig zijn dankzij een alternatieve behandeling voor eigen rekening'.

Kun je met name dat laatste stuk over 'verrekenen met het eigen risico' nog iets verder toelichten? Want wellicht zit daar een goed nieuw 'Denk mee'- idee in?

Bezoeker

Ik weet niet of de situatie voldoende vaak voorkomt dat een geplande behandeling die voor vergoeding in aanmerking komt, niet door gaat omdat iemand een alternatieve behandeling kiest. Wanneer zo'n alternatieve behandeling zo succesvol uitpakt als in het voorbeeld van Bert de Graaf is  de ZK-vergoeding niet meer nodig is. Maar er zijn voor eigen risico wel kosten gemaakt voor herstel van gezondheid. Wanneer de wet dat toestaat zou ZK de gemaakte ziektekosten kunnen zien als kosten die het bedrag van het wettelijk eigen risico vult. Wanneer er in dat jaar nog andere ziektekosten zijn(met andere ziekte oorzaak) hoeft de verzekerde niet nogmaals het eigen risico te betalen.

Community Manager

Ik vind het een interessant idee @HansSchipper. Geen idee of het mogelijk is. En of het in te regelen is. Maar het lijkt me zeker iets om eens naar te kijken. Zeker als meer mensen dit een goed idee vinden dan zou het wat kunnen zijn. Hoe kijken anderen naar dit idee van Hans? Vinden jullie dit wenselijk of haalbaar? @Feina, ik noem jou even specifiek omdat ik weet dat jij een Denk mee-idee niet altijd ziet maar wel kritisch meedenkt: hoe kijk jij hiernaar? 

Fanatiekeling

Ik denk dat het praktisch moeilijk uitvoerbaar is: er ontstaan te gemakkelijk discussies. Ook is het wettelijk niet mogelijk om behandelingen die niet in het basispakket zijn opgenomen, toch onder het eigen risico te brengen. ( volgens het idee van @HansSchipper). 

Community Manager

Bedankt voor je reactie @Feina. Wellicht zijn er nog anderen die willen reageren?

Community Manager
Status gewijzigd in: Afgesloten

Er zijn geen verdere reacties meer gekomen. Daarom sluit ik dit idee voor nu af.