Sinds enkele jaren heb ik last van tinnitus. Nu kan ik er overdag redelijk mee leven, maar 's nachts in bed kom ik simpelweg niet in slaap wegens de immer aanwezige piep in de oren.

Nu heb ik daar iets voor gevonden waardoor ik wel in slaap kan komen. Dat is namelijk het luisteren naar een audioboek via mijn Ipad. Dit doe ik door middel van oordoppen in mijn oren. U kunt zich voorstellen dat het dagelijks dragen van oordoppen op een gegeven moment erg zeer gaat doen aan de oor(schelp). Toen kwam ik op het idee om op maat gemaakte koptelefoontjes (oordopjes) te laten maken. Deze worden op maat gemaakt voor elk oor. Hierdoor zal ik dus voortaan geen last meer hebben van pijnlijke oren en kan ik veel beter leven met mijn tinnitus. Ik zie het dan ook als een verbetering van mijn levenskwaliteit.

Er worden meerder dingen vergoed bij andere chronische aandoeningen om de levenkwaliteit van de persoon/patiënt te verbeteren. Ik zou het niet meer dan eerlijk vinden als deze in ear koptelefoons ook (deels) vergoed gaan worden. 

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Jos Handgraaf

Opmerkingen
Community Manager

Welkom Jos. 

Bedankt voor je voorstel. Ik heb het neergezet als een 'denk mee idee'. Hier kunnen we in gesprek over je voorstel en kunnen de andere communityleden ook stemmen op jouw idee.

Leuk om te zien dat je zo meedenkt. Ik kan me goed voorstellen dat je met tinnitus opzoek gaat naar manieren om je levenskwaliteit te verbeteren. Fijn dat je een manier hebt gevonden waardoor je beter in slaap kan komen. 

Je voorstel is nu om op maat gemaakte in ear koptelefoons op te nemen in de verzekering. Vanwege de goede ervaringen die jij hiermee hebt en ze dus voor jou zorgen in een verbetering in de kwaliteit van leven. 

In de basisverzekering is er een vergoeding opgenomen voor een tinnitusmaskeerder tegen oorsuizen. Daarvoor kan je terecht bij een leverancier voor hoortoestellen. Heb je daar ook wel eens gebruik van gemaakt? Ik besef me dat dit niet hetzelfde is. Maar voor het gesprek hier is het wel belangrijk om ook de bestaande optie in het vizier te hebben. Zou een tinnitusmaskeerder ongeveer hetzelfde effect kunnen hebben? 

Kan je tot slot wat meer vertellen over de op maat gemaakte in ear koptelefoons?
Waar schaf je ze aan? Komt er bepaalde (medische) expertise bij kijken? 

Je voorstel doet me ook een beetje denken aan dit idee: gehoorbeschermers. Maar dan ingestoken vanuit gehoorschade voorkomen (preventie). 

Ik ben benieuwd wat de andere communityleden vinden van jouw idee. Is een dergelijk hulpmiddel een goede toevoeging? Iets wat je op dit moment mist? Zijn er nog andere hulpmiddelen met een soortgelijke functie? 

Hallo Jos Handgraaf hier, ik heb een nieuwe account aan moeten maken aangezien mijn inloggen via Facebook niet meer werkt en mijn wachtwoord wijzigen was ook geen succes. Maar goed, ik ben er weer.

Ik heb geen directe ervaring met een tinnitus maskeerder. Dit lijkt voor mij ook minder zinvol omdat mijn klachten zich voornamelijk 's nachts voordoen. Juist daarom lijkt de maskeerder voor mij ook niet geschikt, omdat dit, net als mijn huidige oordoppen buiten mijn oor is en dus pijn gaat veroorzaken als ik er langer op lig.

Ik heb op mijn manier eigenlijk een tinnitus maskeerder gemaakt met geluid wat voor mij prettig is om in slaap te komen. Dit kan zijn een audioboek, maar af en toe ook ruis (white noise op youtube). Mijn grootste prioriteit is in slaap komen en comfort tijdens het slapen. Met op maat gemaakte in-ear oordoppen wordt er geen druk op mijn oor(schelpen) uitgeoefend en kan ik naar welke vorm van ruisonderdrukking dan ook luisteren.

Ook heb ik de link die u heeft gestuurd over een tinnitus maskeerder bekeken en daarbij gekeken wat deze kosten. De kosten die ik heb kunnen zien waren ongeveer €1199, zie de volgende website:

https://www.hansanders.nl/gehoor/hoortoestellen/enchant-80-minirite-beige-_taupe-2212816/

Deze maskeerder richt zich, volgens de beschrijving, ook op mensen met tinnitus.

Waar ik zelf meer aan dacht was het volgende. Ik kwam op de website van ears4u. Zie de volgende website:

https://www.ears4u.nl/in-ear-monitors-op-maat/live-3-5

Dit bedrijf maakt een mal van je oor en maakt van die mal op maat gemaakte oordoppen voor ieder uniek oor. Hierdoor zal ik dus geen last meer hebben van druk op mijn oor(schelp) en kan ik zelf kiezen welk (anti)geluid ik wil. Mochten de kabeltjes stuk gaan is dit ook geen probleem, aangezien je gewoon nieuwe kabels kunt kopen (simpele jack-to-jack kabels) en deze in het toestel kunt doen. En het algehele kostenplaatje is zelfs nog iets lager dan maskeerders namelijk €949.85.

Kortom, het laatste product spreekt mij op meerdere fronten meer aan en ik denk ook dat het zinvoller kan zijn voor veel andere mensen met tinnitus. Is het dan niet mogelijk, aangezien dit dienst doet als een maskeerder, dat ik de vergoeding van een maskeerder voor dit product gebruik? Dan hoeft het niet specifiek opgenomen te worden in de verzekering.

Met vriendelijke groet,

Jos Handgraaf

Waarom krijg ik hier nu weer geen antwoord op? Zodra je vraagt om gerichte zorg, geven jullie geen thuis.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @MiracleTostie,

Goed dat je nog even van je laat horen. De vraag staat uit bij collega's van een andere afdeling. Zodra wij hier antwoord op hebben zullen we het met je delen.

Beste @MiracleTostie,

Inmiddels heb ik met diverse collega's contact over jouw vraag gehad. Op dit moment kan jouw idee nog niet losstaand in de verzekering kunnen worden opgenomen.  

Wel kunnen we je op een andere manier proberen te helpen. Tinnitus moet door een audiologisch centrum worden geïndiceerd. Ik denk dat dit bij jou al is gebeurt? Wanneer er een oplossing gekozen wordt welke buiten de 'normale' oplossingen vallen dan kan daarvoor door het audiologisch centrum een bijzonder individuele hulpvraag bij Zilveren Kruis gedaan worden. De hulpvraag wordt dan door onze afdeling machtigingen beoordeeld.

Hopelijk kom je hier wat verder mee? Als je vragen hebt, stel ze dan gerust.

Hallo Jordan,

Ik heb inderdaad al een audiogram laten maken in 2015, maar deze bleek te oud te zijn om een bijzonder individuele hulpvraag bij jullie in te kunnen dienen. Vandaar dat ik naar mijn huisarts ben gegaan om een verwijsbrief te krijgen richting het ziekenhuis waar ik opnieuw een audiogram ga maken. Zodra ik deze heb en tinnitus opnieuw wordt vastgesteld, zullen zij voor mij een bijzonder individuele hulpvraag bij jullie indienen.

Met vriendelijke groet,

Jos Handgraaf

Beste @MiracleTostie,

Dank voor de update. Goed dat je direct actie hebt ondernomen om een nieuwe audiogram te laten maken. Succes met het indienen van de bijzonder individuele hulpvraag. Hou je ons op de hoogte? En als je in de tussentijd vragen hebt of andere dingen wil delen laat het dan vooral horen.

Groeten,

Jordan

Hallo Jordan,

Gisteren een nieuw audiogram laten maken. Gelukkig kon ik op tijd terecht. Echter vindt het nagesprek pas op 26 september plaats.

Hoe gaat het nu verder? Ik heb duidelijk vernoemt dat ik een audiogram liet maken vanwege de oordoppen op maat. Zodra ik het nagesprek heb geef ik dat nog een keer aan en dan moeten zij voor mij een "bijzonder individuele hulpvraag" namens mij indienen bij jullie?

Groeten,

Jos

Beste Jos,

Fijn om te horen dat je zo snel terecht kon. Het nagesprek is dan nog even geduld hebben helaas.

Het klopt inderdaad dat het audiologisch centrum na de audiogram een bijzonder individuele hulpvraag namens jou bij Zilveren Kruis kan indienen.

Als we je verder kunnen helpen, laat het dan vooral weten.

Groeten,

Jordan

Regelmatig

Hallo Jordan,

Woensdag heb ik mijn nagesprek bij het audiologisch centrum. In dit gesprek zal ik aan hen vragen of zij voor mij de bijzonder individuele hulpvraag willen doen. Wat moeten zij daarvoor weten? Ik wil niet voor verrassingen komen te staan of iets te horen krijgen in de trant van "wij doen geen bijzonder individuele hulpvragen" of "hoe moeten wij dit doen dan".

Groeten,

Jos