Sinds enkele jaren heb ik last van tinnitus. Nu kan ik er overdag redelijk mee leven, maar 's nachts in bed kom ik simpelweg niet in slaap wegens de immer aanwezige piep in de oren.

Nu heb ik daar iets voor gevonden waardoor ik wel in slaap kan komen. Dat is namelijk het luisteren naar een audioboek via mijn Ipad. Dit doe ik door middel van oordoppen in mijn oren. U kunt zich voorstellen dat het dagelijks dragen van oordoppen op een gegeven moment erg zeer gaat doen aan de oor(schelp). Toen kwam ik op het idee om op maat gemaakte koptelefoontjes (oordopjes) te laten maken. Deze worden op maat gemaakt voor elk oor. Hierdoor zal ik dus voortaan geen last meer hebben van pijnlijke oren en kan ik veel beter leven met mijn tinnitus. Ik zie het dan ook als een verbetering van mijn levenskwaliteit.

Er worden meerder dingen vergoed bij andere chronische aandoeningen om de levenkwaliteit van de persoon/patiënt te verbeteren. Ik zou het niet meer dan eerlijk vinden als deze in ear koptelefoons ook (deels) vergoed gaan worden. 

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Jos Handgraaf

Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Status gewijzigd in: Nieuw

Jordan heeft een andere baan buiten Achmea, @JosHandgraaf. Daarom reageer ik graag even op jouw vraag. Als het goed is, weet de zorgverlener precies wat er moet gebeuren. Zij kunnen dit ook nalezen op onze website voor zorgaanbieders. Mocht het onduidelijk zijn dan kunnen zij contact met ons opnemen. Dat kan telefonisch of via chat. Succes morgen met het gesprek. Laat je nog weten hoe het gegaan is?

Regelmatig

Hallo Corine,

Ongeveer twee weken geleden heb ik een nagesprek gehad met de audioloog. Zij zouden voor mij een bijzonder individuele hulpvraag bij jullie doen en mij dan binnen twee weken terug bellen. Woensdag is het twee weken geleden dat ik voor het nagesprek ben geweest. Eindelijk door de hele molen geweest en komt er schot in de zaak! 

Dat is best spannend @JosHandgraaf! Ik hoop voor je dat je een positief antwoord krijgt. Laat je het ons weten?

Regelmatig

Hallo Corine,

Afgelopen week heb ik na een aantal maanden eindelijk mijn antwoord teruggekregen van het Zilveren Kruis. Het begon allemaal met een idee, een bepaalde hoop. De hoop dat ik 's avonds sinds lange tijd toch weer makkelijk in slaap kan komen en in slaap kan blijven, zonder daarbij pijn in mijn oren te krijgen (waar ik toch al zoveel last van heb).

Uit die hoop heb ik contact met jullie opgezocht. Na het teleurstellende antwoord dat het simpelweg niet wordt aangeboden in de basisverzekering en dat ik het maar via een andere weg moest proberen, heb ik dat gedaan. Jullie vertelden mij dat ik een bijzonder individuele hulpvraag in moest dienen en dat het dan via de afdelingen machtigingen zou gaan. "Dan zou ik een goede kans maken om het wel vergoed te krijgen".

Daarop heb ik opnieuw een afspraak gemaakt met mijn huiswerk. Mijn huisarts stuurde mij door naar een audiologisch centrum (niet bepaald om de hoek van waar ik woon). Daar heb ik opnieuw een audiogram laten maken (want, ja, het audiogram van 2015 was te oud). Ongeveer een maand later kon ik pas in gesprek met de KNO-arts en er kwam inderdaad uit dat mijn gehoor past bij dat van een 18-jarige (ik ben 31), maar dat ik inderdaad bepaalde tonen ook niet meer hoor, want dat is mijn tinnitus toon.

Na een grondige uitleg aan de KNO-arts waarin ik vertelde dat zij voor mij een bijzonder individuele hulpvraag moesten indienen, gingen ze aan de slag.

Ze kwamen er niet uit. Sterker nog, ze hadden er nog nooit van gehoord! Ze vertelden mij dat ik zelf de bijzonder individuele hulpvraag in moest dienen.

Ik ging met jullie bellen en jullie vertelden mij dat dit geen enkel nut had, aangezien het niet door de patiënt zelf gedaan kon worden, maar dat het gedaan moest worden door het audiologisch centrum. Na een aantal telefoontjes heen of weer, heb ik uiteindelijk een ander telefoonnummer van het Zilveren Kruis gekregen. Ik moest dit telefoonnummer weer doorgeven aan het audiologisch centrum zodat het Zilveren Kruis aan hen uit kon leggen hij het indienen van een bijzonder individuele hulpvraag gaat.

Binnen een aantal werkdagen kreeg ik het teleurstellende bericht dat het Zilveren Kruis €0 vergoed aan de oordoppen waar ik, als individu, bijzonder mee geholpen zou zijn! Er stond een telefoonnummer bij waarin ik verdere uitleg kon vragen. Ik heb dit telefoonnummer gebeld, aangezien ik tot op heden nog steeds niet snap waarom dit hulpmiddel voor mij niet wordt vergoed (al is het maar deels). De heer aan de andere kant heb ik mijn verhaal uitgelegd. Hij vroeg mij of hij mij even in de wacht mocht zetten. Na een minuut of 5-10 wachten, kreeg ik de heer opnieuw aan de lijn. Helaas, na overleg met geen idee wie (dit werd mij niet duidelijk verteld) worden de oordoppen op maat definitief niet vergoed. Oftewel, daarmee was de kous af. Ik kon wel nog proberen om via de gemeente een WMO aan te vragen (waarvan ik u nu al kan vertellen dat dat plan al totaal kansloos is).

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat jullie wel tinnitus maskeerders van om en nabij €1200 vergoeden aan patiënten. Ik ben hier niet bij geholpen. Waar ik wel bij ben geholpen ben zijn de oordoppen op maat van nog geen €500. Ook deze oordoppen ga ik gebruiken als tinnitus maskeerder. Ik zie zelf het verschil niet, behalve dat mijn oplossing mij wel zal helpen en vele malen goedkoper is.

Onder aan deze webpagina zie ik nog vrij ironisch staan "uitstekend beoordeeld door klanten" en "klantgericht verzekeren". Ik geef u een zware onvoldoende als het aankomt op zorg aanbieden op maat en klantgericht verzekeren. Ik ben blijkbaar helemaal niet klantgericht verzekerd.

Ook zou ik graag van jullie vernemen wat jullie verstaan onder klantgericht verzekeren. Want zodra ik een klantgericht verzoek doe, zeggen jullie simpelweg dat dit niet verzekerd wordt.

Beste Zilveren Kruis, heel erg bedankt voor het geven van valse hoop. Bedankt, in wezen, voor het verspillen van mijn tijd. Bedankt voor eigenlijk, niets. Ik denk voortaan wel drie keer na voordat ik weer eens contact met jullie zal opnemen als het om mijn zorg gaat.

Wat vervelend dat jouw aanvraag afgewezen is @JosHandgraaf! Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent.

Ik vraag even voor je na wat je kunt doen nu je het niet eens bent met de afwijzing. Daar kom ik nog bij jou op terug. Zou je mij jouw gegevens willen sturen in een privé bericht? Dan kan ik de gegevens over de aanvraag erbij laten zoeken. Je stuurt mij een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken, via de roze button 'een bericht verzenden'. Graag ontvang ik jouw postcode, huisnummer, woonplaats en geboortedatum of relatienummer.

Status gewijzigd in: Uitgevoerd

Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Regelmatig

Hallo Corine,

Wat bedoel je met eerst wordt uitgevoerd en daarna wordt niet uitgevoerd?

Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Foutje van mij, @JosHandgraaf. De status van jouw 'denk mee' idee stond nog op 'nieuw'. Na deze reactie van Jordan hadden we de status op 'wordt niet uitgevoerd' moeten zetten. Dat wilde ik doen en drukte per ongeluk op de verkeerde knop 'wordt uitgevoerd'. Dat heb ik dus gecorrigeerd. Jordan legde namelijk uit dat op dit moment jouw idee nog niet losstaand in de verzekering kan worden opgenomen. 

Als het goed is gaat een collega van mij deze week telefonisch contact met jou opnemen om jouw specifieke situatie door te spreken.

Regelmatig

Hallo allemaal,

Daar ben ik nog maar een keer. Ongeveer een maand geleden ben ik wederom gebeld om nogmaals uit te leggen hoe de vork nu precies in de steel zat. Ik heb nogmaals uitgelegd dat jullie veel beloftes doen, maar geen enkele belofte nakomen.

Helaas was ik wederom te goed van vertrouwen. Ik werd gebeld door een dame van jullie, ik weet haar naam niet meer. Ze klonk erg betrouwbaar en ik voelde mij eindelijk gehoord. Ze vertelde mij dat ze de dingen goed zou uitzoeken en mij terug zou bellen. Dit verzekerde ze mij! Het klonk zo betrouwbaar dat ik haar telefoonnummer niet heb gevraagd.

Helaas ben ik tot op heden, ongeveer 4-5 weken later, nog steeds niet terug gebeld! Kortom, er wordt gewoon weer helemaal niets mee gedaan! Ik ben er ook een beetje klaar mee. Er komen constant valse beloftes van jullie en de klant/patiënt wordt constant aan het lijntje gehouden. Ik ben dan ook meer dan bereid om jullie wanbeleid en loze beloftes op facebook en andere media te zetten zodat mensen gewaarschuwd zijn voordat ze met jullie in zee gaan.

Wat zijn dit schaamteloze praktijken.

Wederom, bedankt voor helemaal niets!