0 likes

Veel ouderen krijgen last van droge ogen en krijgen het advies 4 x daags oogdruppels te gebruiken.  Omdat het veel mensen niet lukt zelf te druppelen komt de thuiszorg dan 4 x per dag langs om de ogen te druppelen.

De thuiszorg krijgt niet het verzoek/opdracht om het de gebruiker te leren. Hetzelfde middel in oogspray leveren is veel praktischer en goedkoper om dat mensen dit wel zelf kunnen. Het is een onschuldig middel en er komt altijd genoeg in het oog. Het teveel wat op de rest van het gezicht gekomen is kan geen kwaad. En het 'morsen' staat in geen verhouding tot de kosten die de thsuizorg maakt. Idee?

Opmerkingen
Community Manager

Hoi Marlies,

Welkom en bedankt voor je idee.

In het kader van besparing van de (mantel)zorg kosten: oogspray in plaats van oogdruppels. Een interessante gedachte! 

Uitgaande van de praktijk. Situaties waar thuiszorg enkel langs komt om de ogen te druppelen.

Dat maakt me wel benieuwd. Als je dat wil delen - waar komt het idee vandaan? Heb je het gezien in je eigen omgeving? 

Heb je zelf ook ervaringen (of uit 2e hand) met oogspray? Nu ben ik in het verleden wel met oogzalf en druppels in de weer geweest. Maar ik heb nooit gehoord van een sprayvorm. Dus ook vanuit het medicijnen oogpunt ben ik benieuwd hoe deze wereld er precies uitziet. Een apotheker kan wel een hulpmiddel geven om te helpen met oogdruppels trouwens: Oogdruppels toedienen (apotheek.nl)

Ondertussen ga ik graag alvast de organisatie in met jouw idee. Om te kijken naar de huidige situatie en welke mogelijkheden er zijn. Zodra ik meer weet kom ik er hier zeker bij je op terug! 

Beste Eva,

Inderdaad heb ik dit meegemaakt.  Eerst heb ik de bewuste mevrouw geprobeerd het zelf te leren, liggend op de bank haar ogen te druppelen. Als ze dit echt gewild had was dit gelukt. Dit had de thuiszorg ook niet geprobeerd terwijl er 5-6 verschillende mensen in en uit renden om haar ogen tussendoor te druppelen. Ook heb ik het met het speciale kapje geprobeerd. Dit lukte ook niet. Ook omdat mevrouw het wel makkelijk en gezellig vond dat de thuiszorg steeds kwam.

Buren en bezoek werden niet ingezet.

Het advies van de oogarts was om het maximaal 4 keer per dag te doen en alle keren deed de thuiszorg het graag...

Vaak werken hier zzp'ers in de thuiszorg die hieruit hun inkomen ontvangen. Dit geldt natuurlijk ook voor de opdrachtgevende thuiszorgorganisatie.

Bij de drogist is Optrex te koop. Duur € 16 ongeveer, maar volgens mij goedkoper dan wanneer de thuiszorg moet komen.

Volgens mij kunnen ook de spaysflacons waarin neusdruppels gedaan worden hiervoor gebruikt worden. Dan kan hetzelfde middel er in gedaan worden.

Hartelijke groet,

Marlies Oudijk

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Sprayflacons kunnen inderdaad een oplossing zijn, lijkt mij @Marlies Oudijk. Het moet dan wel zo zijn dat de patient in kwestie in staat is om het juiste flesje te herkennen. Soms kan iemand dat niet en blijft de hulp van iemand anders of van de thuiszorg noodzakelijk. Of zijn er andere redenen waarom hulp van de thuiszorg misschien nodig is.

Ik weet niet goed hoe wij als zorgverzekeraar hierin een rol zouden kunnen pakken. Wat zouden wij kunnen doen? Hoe zie jij dat? En hoe kijken anderen hier tegenaan?

Met de apotheken overleggen wanneer er beter (misschien wel bij iedereen) een middel (het is geen medicatie) een spray voorgeschreven kan worden?

Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

We hebben overleg gehad met onze beleidsadviseur Farmacie. We denken dat jou idee op dit moment niet voor of door ons uitvoerbaar is. Graag leggen we uit waarom niet.

Allereerst: nogmaals fijn dat je met ons meedenkt om de zorg efficiënter te maken! Voor wat betreft bevochtigende oogmedicatie in een sprayflacon: daar is in de praktijk veelal geen plaats voor. Dit nog afgezien van de vraag of Zilveren Kruis - als verzekeraar - hier daadwerkelijk op kan sturen. Veruit de meeste oogdruppels bij droge ogen zijn zogeheten visceuze oogdruppels: druppels die dikker zijn dan water en daardoor langer op het oog blijven 'kleven'. Zij kunnen door hun stroperigheid niet via een spray worden toegediend. De flacon zou dan simpelweg verstoppen en dat is de reden dat die niet als zodanig in de handel worden gebracht. En als dat wel zou kunnen, dan zou dat via een spray een plakkend geheel worden rondom het oog. Tot slot: de oogdruppels waar jij naar verwijst - die waterig van aard zijn -  zijn door de Minister niet toegelaten tot de vergoeding vanuit de basisverzekering. Daardoor kunnen wij er verzekeraar jammer genoeg nu nog niets mee. 

Ik zet het idee daarom voor nu op  'wordt niet uitgevoerd'.