Elke jaar heb je veel verschillende keuzemogelijkheden voor je zorgverzekering. Kassa (link: uitzending Kassa) rekende uit dat klanten in totaal meer dan 1300 verschillende combinaties van verzekeringen konden samenstellen. Veel mensen zagen daarmee door de bomen het bos niet meer.

Ook bij Zilveren Kruis heb je de keuze uit een flink aantal verschillende verzekeringen. Sommige verzekeringen verschillen sterk van elkaar, maar soms zijn de verschillen ook kleiner. We horen steeds vaker van klanten dat ze het overzichtelijker zouden vinden, als ze minder keuzes zouden hebben. Daarom doen we onderzoek of we volgend jaar het aantal verzekeringen zouden moeten verminderen. Dit zou klanten moeten helpen bij de keuze van een pakket.

Vind jij het een goed idee, als we in de toekomst minder verzekeringen zouden aanbieden?

Opmerkingen
Debutant

Het is het eeuwige dilemma: veel mogelijkheden wordt door velen als ingewikkeld ervaren maar een paar duidelijke basispakketten dekt dan weer niet alles. Fijn dus dat er veel opties zijn zodat je je eigen pakket kunt samenstellen. Helemaal eens met de vorige spreker (etaner). Je kunt 'iets ingewikkelds' nu eenmaal nooit helemaal tot 'iets simpels' terugbrengen. Vergelijk het met alle toeslagen (huur, zorg etc.). Daar moet je je even in verdiepen. Als je die moeite neemt kom je er bijna altid uit. En natuurlijk zijn er mensen die er alleen niet uitkomen. Die zul je als organisatie moeten helpen met een persoonlijke

helpdesk en niet met een onpersoonlijk callcenter waar je voor iedere volgende keer dat je belt weer een andere medewerker aan de lijn krijgt. Dat laatste is de gesel van onze geautomatiseerde dienstverlening...

Gast

ik vind minder soorten geen goed idee. De verwarring bij mensen ligt m.i. niet aan de hoeveelheid keuzes ,maar aan de onduidelijkheid in polissen-taal . Dat is mijn eigen ervaring tenminste ,en ook dat de medewerkers ook vaak moeite hebben ,niet meteen weten hoe of wat (bij een vraag) en moeten overleggen . Dan bedoel ik dat ik ze opbel met een vraag over vergoedingen omdat de regel in de polis dan onduidelijk is ,en voor henzelf blijkbaar ook ,omdat het dan overleg kost voordat ze een duidelijk antwoord hebben. Ook merk ik dat er weinig expertise is mbt aanvullende geneeswijzen ,en dat geeft ook vaak onduidelijkheden. Kortom het ligt niet aan de hoeveelheid verschillende soorten,maar aan de inhoudelijke onduidelijkheid.

Nieuwkomer

Goed  idee! alleen ik als man (en homo) zou zeggen om een stel zelf samen polis te maken, zonder kraamhulp of ander kinder pakket gedoe, wat hebben wij als mannen hier nou aan toe te voegen, tevens alle overige mannen die dan geen homo zijn wat hebben zij aan deze dingen net als IVF gedoe Gefrustreerde smiley kortom simpele pakketten voor een man zonder kids! 

Community Manager
Community Manager

Bedankt voor alle mooie reacties! Ik zie veel verschillende uitgangspunten en inzichten. Wij nemen dit zeker mee in onze besluitvorming.

Wij zijn als vervolg op dit idee ook aan het kijken naar de mogelijkheid het aantal aanvullende verzekering te minderen. Willen jullie hier ook jullie visie over geven? Dit kan in het volgende topic: Welke vergoedingen in de aanvullende verzekering zou je niet willen missen 

Ben je nieuw op de community? Wij leren je graag beter kennen, stel je daarom voor in het voorstel topic.

Alvast bedankt!

Groet,

Jan  

Bezoeker

Nou, ik vind inderdaad dat er te veel ziekenfondsen zijn.Het zou best minder kunnen. Bijvoorbeeld 10 verzekeringen met duidelijke pakketten die goed te overzien zijn.

En dan alleen basis en 1 aanvullend en niet pakket 1,2,3, 4.

Ik ben niet verkast naar een ander ziekenfonds want ik zie door de bomen het bos niet meer. Een wirwar van ziekenfondsen waar je niet goed van wordt.

En zou echt niet slecht wezen als je dingen aan en uit kan zetten zoals ik hoorde bij fbto verzekeringen.

Heleen

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Karlein Leuk dat je dit opmerkt Karlein! De polisvoorwaarden hebben wij in 2015 volledig herschreven om de leesbaarheid te verbeteren. Om dit goed aan te pakken hebben wij een groep representatieve verzekerden uitgenodigd om de nieuwe voorwaarden door te lezen en te testen. Op die manier kunnen wij testen of de voorwaarden beter leesbaar zijn. Natuurlijk is het altijd zaak om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten terwijl de juridische geldigheid niet in het geding komt! Ik denk dat deze afweging parallel loopt met de discussie in dit verbeteridee.

Anton

Nieuwkomer

Ik wil toch nog graag op dit oude idee reageren. Ik vind het hebben van veel keus helemaal geen goede ontwikkeling.

Als eerste is het doel van de verzekering het dekken van onvoorzien risico. Door de "klant" veel keus te bieden verschuif je verantwoordelijkheid van de expert met kennis (verzekeraar) naar de leek (klant).

Wij klanten zijn dan ook veel drukker bezig met het minimaliseren aan kosten van de te voorziene risicos (zoals een homo man die niet zwanger kan worden). Helemaal niet handig! Er hoort een sociaal draagvlak te zijn zwangerschappen (die kinderen betalen je wel je AOW, of je ze nou zelf krijgt of niet). Trouwens, ook mannenhomo's kunnen een kinderwens hebben (Of moet een eventuele draagmoeder verzekeraar die zorgkosten dekken? Die betaalt dan wel relatief meer premie.)

Als bonus hebben we zoveel keus, dat het statistisch bijna onmogelijk is om de exact juiste polis te hebben voor de zorg die komend jaar gaan afnemen. Je maakt dus achteraf vrijwel altijd een slechte keuze. Zo blijven we mopperen op de zorg(verzekering).

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi ko1, interessante observatie. Ik hoor hoe het niet moet. Maar hoe moet het in jouw ogen wel?

Community Manager
Status gewijzigd in: Ter beoordeling

Geregelde bezoeker

Ik vind dat er veel minder zorgaanbieders moeten komen. Voor een basisverzekering krijg ik al minimaal 20 verzekeringsmaatschappijen. Als we dat eens verminderen naar 5,  kun je dan nog keuze genoeg maken uit de aanvullende verzekeringen, veel concurentie is heel verwarrend je ziet door de bomen het bos niet meer.

Het gaat om onze gezondheid maar die is volgens mij een beetje uit het oog verloren.

Ook de aanvullende pakketten verschillen nog eens bij al die maatschappijen.

Ik ben het wel eens met famhofstede wat betreft de basis verzekeringen.

Voor de aanvullende pakketten zal dat wat moeilijker zijn  want niemand kan voorspellen wanneer hij ziek wordt.

Ik pleit dan ook voor meer zorg in de basisverzekering en minder in de aanvullende pakketten, het woord zegt het al aanvullend en niet wat nu gebeurd bepaalde behandelingen alleen via aanvullende verzekering.