0 likes

Dag,

Zo net na wereldkankerdag is de belangstelling voor kanker erg groot. Maar nog steeds hebben de meeste (ex)kankerpatiënten naast de reguliere zorg behoefte om kanker een plek te geven in hun leven. Deze complemantaire zorg bepaalt de kwaliteit van het leven in hoge mate.

Hoe kan het dat daar toch relatief weinig aandacht (geld en overige middelen) voor is?

Ik spreek dagelijks mensen wiens kwaliteit van leven enorm verhoogd op het moment dat ze hun kanker daadwerkelijk kunnen integreren in hun leven.

Praktische filosofie blijkt zeer heilzaam. Idee om dit toe te voegen als integraal hulpmiddel?

Zie het artikel en filmische portretjes over wat kanker met ons doet. Zie deze link: http://bit.ly/2E4JSGo

Leo Hollander

Denk-wijzer

Opmerkingen
Community Manager
Status gewijzigd in: Nieuw

Community Manager
Status gewijzigd in: Nieuw

Welkom op de community @LeoHollander en bedankt voor je 'Denk mee-idee'. 

Je zegt dat praktische filosofie heel heilzaam kan zijn voor mensen met kanker. En je stelt voor om dit als integraal hulpmiddel toe te voegen. Bedoel je dan dat je graag zou zien dat er in de aanvullende verzekering een vergoeding zou moeten komen? Zou dat dan iets zijn dat onder alternatieve geneeswijzen zou horen? Of is dit een andere discipline? Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Starter

Of praktische filosofie onder de zorgverzekering zou moeten vallen, wordt bepaald door welk belang we er aan hechten. Ikvind dat het voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Reden waarom ik mijn tarieven inkomensafhankelijk heb gemaakt.

Primair meen ik dat in de reguliere medisch zorg het accent ligt op het onderdeel van het lichaam dat ziek is. Ook de patiënt verwacht van de dokter dat die onderdeel wel hersteld. Maar ziekte heeft altijd impact op het hele systeem, dus de relatie met partner, kinderen, werk. Maar bovenal de relatie die eenieder met het leven heeft. En het einde ervan. Zo wordt de zieke mens geconfronteerd met aanpassingen die hij of zij moet maken. Een ernstige ziekte mag de wereld van de ziek op zijn kop zetten, als je openstaatvor wat ziekte met je doet, dan kan die ziekte in een verrijkende ervaring omslaan. De bijdrage van praktische filosofie bestaat eruit dat laatste te bewerkstelligen.

Ik kan me voorstellen dat het gefinancierd zou worden, zoals bijvoorbeeld in de paramedische zorg. Qua motivatie van mijn klanten moet ik zeggen: zij vinden het resultaat dat ze zél boeken zo waardevol dat ze bereid zijn niet alleen ervoor te betalen, maar zelfs uren voor te reizen...

Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Interessant @LeoHollander. Zijn er communityleden die ervaring hebben met praktische filosofie? En die de eigen ervaring met ons willen delen?