Het zou fijn zijn dat je een melding krijgt via mail oid wanneer je bijna aan de maximale vergoeding voor de tandarts zit. Ik kreeg deze week te maken met een onaangename rekening van 100 euro dat niet meer vergoed werd. Voor veel mensen geen leuke verrassing. Voor mij als minima dus ook absoluut niet. Dus ik hoop dat hier iets op te bedenken is zodat men niet meer voor dit soort nare verrassingen komt te staan.

Vriendelijke groet Anneloes

Opmerkingen
Community Manager

Hallo @AnneLoes91,

Welkom op het forum! Goed dat je jouw idee hier deelt. Ik kan me voorstellen dat je onaangenaam verrast was... Ik ga navragen bij mijn collega's van Mijn Zilveren Kruis of er mogelijkheden zijn om jouw Denk-Mee-idee uit te voeren. Ik kom hier nog op terug!

Community Manager

Hallo @AnneLoes91,

Ik heb meer informatie van mijn collega's van het team Mijn Zilveren Kruis gekregen.

Via Mijn Zilveren Kruis kunnen we geen losse meldingen verzenden. Wel gaan we waarschijnlijk nog in het 1e kwartaal van 2018 de informatie in Mijn Zilveren Kruis laten zien. We laten dan duidelijker zien wat de maximale vergoeding is. Hoeveel je hebt opgemaakt. En wat er nog over is.

Dat willen we voor meerdere vergoedingen doen: bijvoorbeeld ook bij de tandartsvergoeding en over het aantal behandelingen fysiotherapie. Het is wel wat lastig omdat er een aantal factoren een rol spelen. Bijvoorbeeld of je jonger of ouder dan 18 jaar bent. Of je alleen een basisverzekering of ook een aanvullende verzekering hebt. En of er een collectiviteit is met speciale voorwaarden. Dat moeten we alleen in onze technische systemen goed inregelen. Wat we ontwikkelen moet dus eerst heel goed getest worden voor we het live gaan zetten. Hiervoor dus nog even geduld.

Verder ben ik ook aan het uitzoeken of het we misschien wel via e-mail een melding kunnen sturen als een maximale vergoeding bereikt is. Bijvoorbeeld direct nadat een declaratie is verwerkt. Deze vraag ligt nu bij 1 van mijn collega's. Ik heb echt geen idee of dat technisch gezien kan. Dus ik kom hier graag volgende week nog op terug!

Community Manager
Status gewijzigd in: Ter beoordeling

Community Manager
Status gewijzigd in: In ontwikkeling

Ik heb navraag gedaan over het versturen van een melding wanneer de maximale vergoeding bereikt is @AnneLoes91. We gaan dit niet doen. Een mailtje zou mooi zijn maar we moeten onze verzekerden ook beschermen in het kader van Privacy. De kans dat een collega/ buur etc ziet dat je een behandeling bent ondergaan of op een bepaalde zorgsoort kosten hebt gemaakt mogen nooit zo specifiek per e-mail melden hoe graag we dat ook zouden willen doen.

We werken wel aan een mooi overzicht in Mijn Zilveren Kruis waar de klant het dan kan zien. En we zijn bezig om voor meer vergoedingen die een maximum kennen aan te geven wat de stand is.  Dat wordt dan zichtbaar in Mijn Zilveren Kruis. Het kost alleen nog wel wat tijd om te realiseren.

Debutant

Hallo Annet,

Ik begrijp je dilemma heel goed hoor, maar zo ook de uitleg over de privacy bescherming van Corine aangezien hiervoor dan een beveiligde omgeving gecreërd zou moeten worden terwijl dit ook al opgenomen is in je ZK overzicht dus dit zou dubbel zijn en door vele als onnodig/ overbodig worden gezien.

Ik heb hetzelfde enkele jaren terug ook meegemaakt en dan met een rekening die drie keer zo hoog was, ondanks dat dit aan de administratie van de tandarts lag mocht ik dit gewoon even ophoesten na een mager excuses van de assistente.

Vanaf dat moment vraag ik vooraf tijdens het inplannen van de afspraak al naar de stand van zaken/ prijsopgave van de te verwachten kosten en hou ik het zelf beter bij in een korte samenvatting op de pc die af en toe word geupload naar een online opslagruimte ( mocht de pc crashen o.i.d )  zodat ik het kan controleren de eerst volgende keer dat er een beroep word gedaan op mijn eigen verantwoordelijkheid en de noodzaak erin als het om geld gaat is hoog, aangezien een menselijke fout altijd op de loer ligt. 

Voorkomen is beter ... misschien heb je er wat aan in de toekomst Smiley Vrolijk

Community Manager
Status gewijzigd in: Stem nu

Welkom op de community @Francis1986. Goede tip om vooraf de kosten te vragen zodat je een beetje weet waar je aan toe bent! De Zorgverkenner kan hierbij helpen. De Zorgverkenner toont de vergoeding van een behandeling. En voor ruim 100 behandelingen ook de kosten. Zoals voor een rughernia, MRI, fysiotherapie en ook tandarts. Handig?

Stamgast

Ik kan me wel vinden in een melding , Famed heeft b.v. geen betalingsregeling die je makkelijk neemt, zoals bij het Zilveren Kruis kan.  En voor je het weet zit je tegenwoordig zo aan een maximum. Iets waar trouwens best eens verder over nagedacht kan worden. Ik wil mij b.v. best hoger laten verzekeren , maar kom nog uit de generatie ouderwetse schooltandarts . Dan struikel je over de telling van vullingen en trekkingen , want die grapjassen deden maar wat.... Dat komt je achteraf dus duur te staan.  Vroeger ging je naar de tandarts , oftewel , je moest zelfs ieder half jaar , anders moest je zelfs uitstel vragen , nu moet je eerst denken of je nog een tegoed hebt als het ware...... Het blijft behelpen met het nieuwe systeem..... Maar oh wee als je een tijdje door welke omstandigheid dan ook niet bent geweest , dan weigert de tandarts je te helpen......Iets klopt er niet in het systeem...... 

Community Manager

Beste @Kruk,

Goed dat je ook hier van je laat horen. Ik ben erg benieuwd naar je verhaal. Heb je het zelf meegemaakt dat de tandarts je niet verder kon helpen?

Wat betreft de melding heeft mijn collega Corine een update gegeven. Er komt geen melding via de mail. Maar we werken wel aan een mooi overzicht in Mijn Zilveren Kruis waar de klant kan zien hoeveel tegoed er nog over is van een bepaalde vergoeding.Het kost nog wel enige tijd om dit te realiseren.

Stamgast

Jordan,

Wij zijn beide nog van het tijdperk schooltandarts en daarna halfjaarlijks bezoek verplicht.

Dat veranderde ineens .  Ik heb sinds 2008 mijn diagnoses en ben mindervalide . Helaas werd mijn man , mijn mantelzorger ook ziek , mede door een fout van de neurochirurg en het niet willen luisteren naar mij. Gevolg , doof aan een kant en slechthorend aan de andere kant , tia , cva's en hartinfarct.

Op dat moment staat zowieso de tandarts ( waar ik geen fan van ben door het handelen van de schooltandarts , dus er is hier bij beide een behoorlijke angst ) , echt niet op het lijstje en zeker niet bovenaan.  We waren namelijk aan het overleven.....

Toen ik echter de tandarts wel moest bezoeken , belde ik , maar een behandeling kon ik wel vergeten.

God zij dank , was er nog een andere hele lieve tandarts die mij wel wilde aannemen en mij wilde behandelen.

Maar het werd volledig gelinkt aan het feit dat je niet elk halfjaar kwam ....in de tijd dat je trouwens ook niet eerst hoefde na te denken of er nog wel geld op de bankrekening staat. Heb je nu problemen en heb je de pech dat je de tandarts voor een zenuwbehandeling nodig hebt b.v. , is het kiezen of delen , helaas heeft de portemonee ook een bodem , en met de maximumbedragen waarvoor je je verzekeren kan , schiet je niet veel op helaas.....

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Ik vertelde hierboven al dat er geen melding via de e-mail. Daarom heb ik de status van dit idee uitgevoerd naar 'wordt niet uitgevoerd'.

Er is wel nieuwe informatie in Mijn Zilveren Kruis

Het is nu mogelijk om je verbruik in te kunnen zien voor de (maximale) vergoeding van orthodontie. Naast orthodontie zijn er nog 2 andere nieuwe vergoedingen bijgekomen: tandartskosten en alternatieve geneeswijzen. Je ziet nu sneller hoeveel je verbruikt hebt. En hoeveel kosten je nog kunt maken dit jaar.