0 likes

Het valt mij altijd op dat je medicijnstrips bij het restafval moet doen. Kennelijk is dat omdat het pvc wat aan het aluminiumfolie is gesmolten, niet te recycelen is. Ik zie ook wel medcijnstrips die geheel van aluminium zijn.

Ik herinner mij beelden dat men in de apotheken van ziekenhuizen speciaal apparaatjes heeft om medicijnen uit de strippen te halen. Dat zag er niet erg efficiënt uit. De polypropyleen of polyethyleen potjes lijken mij voor zowel ziekenhuizen als individuele gebruikers efficiënter en vanwege recycelbaarheid beter. Dat zijn van die potjes met in de draaidop een voorziening om vocht op te nemen zodat de capsules zo droog mogelijk blijven. Nu heb ik me laten vertellen dat die dekseltjes het potje relatief duur maken. Dan is het jammer dat er vaak maar 30 capsules in een potje gaan. Voorbeeld omeprazol 40 mg is alleen te verkrijgen in verpakkingen van 30 stuks. En dat terwijl dit soort middelen vaak chronische gebruikers kent en dus minimaal met 90 stuks tegelijk wordt opgehaald bij de apotheek. Dan is het toch kostenbesparend om de fabrikant te vragen om ze te verpakken per 90 stuks in zo'n mooi potje. Wellicht kunnen de inkopers van ZK hierin hun invloed aanwenden.

En stoppen met de niet recycelbare strips natuurlijk.

Opmerkingen
Community Manager

Als ik het goed lees, heb je een nieuw Denk Mee idee @HansSchipper 

Je constateert dat medicijnstrips bij het restafval moeten omdat het plastic niet goed van het aluminiumfolie te scheiden is. Je zoekt nu een milieu vriendelijker oplossing om medicijnen te verpakken. En vraagt daarbij onze hulp.

Als oplossing kom je met 2 ideeën:

1. speciaal apparaatje om medicijnen uit de strip te halen. Deze oplossing vind je minder efficiënt.
  2. recyclebare medicijnpotjes met daarin minimaal 90 pillen. Hiervoor vraag je of het  mogelijk is dat onze zorginkopers  hiervoor hun invloed kunnen aanwenden.

Heb ik het zo goed samengevat?  Als dat zo is,wil ik dit topic van 'Vergoedingen - Medicijnen'  verplaatsen naar 'Denk Mee'.

Dan kunnen we in de volgende stap kijken of anderen het door jou geschetste probleem herkennen. En of er voor het probleem dat je schetst misschien nog andere oplossingen zijn. Daarna kunnen we kijken of er een oplossing bij is waar wij wat in kunnen betekenen.

Als ik het niet goed begrepen heb, laat het mij dan weten. Dan denk ik weer met je mee!

Bezoeker

Beste Corine,

Een kleine correctie. De medicijnstrips vind ik geen goede verpakking omdat ze niet recycelbaar zijn. Voor grootverbruikers als ziekenhuizen zijn medicijnstrips ook niet handig.

Ik pleit voor verpakking in potjes en dan graag in verpakkingen van 90 stuks zodat er minder verpakking en dure dekseltjes nodig zijn.

Community Manager

Zoals je ziet, heb jouw bericht verplaatst naar Denk Mee @HansSchipper.

Ik vat even samen waar dit Denk Mee-idee over gaat

Je constateert dat medicijnstrips bij het restafval moeten omdat het plastic niet goed van het aluminiumfolie te scheiden is. Je zoekt nu een milieu-vriendelijker oplossing om medicijnen te verpakken.

Jouw oplossing is om fabrikanten te vragen om medicijnen voor grootgebruikers te verpakken per 90 stuks in zo'n mooi potje. Je stelt voor dat de inkopers van ZK hierin hun invloed aanwenden. Zeg ik het zo goed? Als het klopt dan heb ik nog een paar vragen;

Zijn er andere communityleden die het door Hans geschetste probleem herkennen?

Zie jij naast de oplossing die hierboven staat misschien nog andere oplossingen? Zo ja, welke?