Het eigen risico is voor menigeen een probleem als er ineens een flink bedrag wordt afgeschreven. Is het mogelijk om maandelijks een overzicht te versturen met het bedrag van het eigen risico wat betrekking heeft op die maand? De ervaring is dat er over diversen maanden een bedrag moet worden betaald, het antwoord meestal dat komt door de zorgverleners. Dan is het toch simpel om de zorgverleners erop aan te spreken dien de declaraties tijdig in en wacht niet tot er een lijstje is.

Edit: titel aangepast door moderator

Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo Geert, mooi om te zien dat je denk mee hebt gevonden, en je account hebt geregistreerd om je idee te opperen. Welkom op de community! Heb je een specifiek voorbeeld van kosten die dan gebundeld worden? Want voor bijvoorbeeld ziekenhuis nota’s is niet mogelijk om dit in delen te declareren.

Wanneer meer behandelingen gezamenlijk worden gedeclareerd kan een betalingsregeling voor je eigen risico een oplossing zijn. Die kun je dan aanvragen via zk.nl/betalingsregeling.

Zou je je willen voorstellen in het daarvoor bestemde topic? De link naar het topic vind je hier: Stel jezelf voor

Nieuwkomer

Hallo Geert,

Ik deel je mening, alleen zou ik graag zien dat de verzekering andere mogelijkheden biedt. Ik ben namelijk chronisch ziek en gebruik veel medicijnen. Daarom zou ik graag zien dat er een mogelijkheid komt om elke maand een vast bedrag in voorschot te betalen. Gewoon 375/12 = € 32,00 per maand en je bent overal vanaf. Mocht je komen te overlijden dan kan verrekening achteraf plaatsvinden.

Medewerker

Hallo @Tinie Vriens,

Ook van harte welkom bij de community! We hebben deze vraag vaker gekregen maar helaas is het op dit moment nog niet goed mogelijk. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de nadelen die hieraan zitten. Zo kan het zijn dat ziekenhuisnota’s pas een jaar later gedeclareerd worden. Omdat hier rekening mee moet worden gehouden zou dit betekenen dat iemand zijn, vooraf betaalde, eigen risico ruim een jaar later pas terug krijgt als diegene geen zorg gebruikt.Als chronisch zieken begrijp ik dat dit voor jou anders zal liggen maar we moeten er wel rekening mee houden.

Omdat we de vraag, nogmaals, vaker krijgen zijn wel aan het kijken of er een andere passende oplossing mogelijk is. Zodra we hier meer van horen laten we het direct weten.

Zou jij het overigens ook leuk vinden om jezelf voor te stellen aan de community? Je kunt dit doen via de volgende link: Stel jezelf voor topic

Moderator

Het is alweer een tijd geleden maar toch nog even een update vanuit onze kant. In dit idee wordt gesproken over het maandelijks uitspreiden van het eigen risico. Sinds dit jaar is het mogelijk je eigen risico vooraf gespreis te betalen! Meer info hierover vind je op onze website.

Ik pas de status van het idee aan naar 'Wordt niet uitgevoerd' omdat het specifieke idee van @Geert niet mogelijk is. Hopelijk biedt bovenstaande voor volgend jaar een uitkomst?

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd