Voor mensen met een hoog bmi een maagballon en afval (deels) traject vergoeden (zie bijv. Bergman clinics). Nu is het heel duur voor mensen die dit zelf willen doen, en ze doen het daarom niet. Daarmee ontstaan er andere gezondheids klachten en lopen de zorgkosten alleen maar hoger op.
Opmerkingen
Debutant

Hallo,

ik wil ook nog reageren op deze topic.

Ik kamp al jaren met overgewicht, de laatste 10 jaar blijf ik wel goed op gewicht maar lukt het niet om af te vallen. Mede door medicatie en stoppen met roken ben ik de laatste paar jaar toch weer wat aangekomen maar het lukt met niet om het eraf te krijgen en ik weet niet zo goed meer wat ik kan doen, behalve wat meer drastische maatregelen.

Een gastrobypass vind ik echt te rigoreus, het is een zware ingreep, je gaat snijden in een verder behoorlijk gezond lijf met een flink aantal risico op complicaties. Ik ken een aantal mensen die zo'n operatie hebben ondergaan en als ik op die ervaringen af ga, is het een succesrate van 25%. Dat vind ik echt te laag voor zo'n zware maatregel. Daarom wil ik graag een maagballon, iets tijdelijks waarmee ik kan afvallen en vandaaruit weer stabiel op een redelijk gewicht doorleven. Echter wordt de zware ingreep, inclusief complicaties, wel vergoed en de maagballon niet. Onbegrijpelijk! 

Leven met overgewicht brengt zoveel risico's met zich mee die dan ook weer zorgkosten opleveren, dus ik denk dat het uiteindelijk voor de verzekeraar voordeliger is om de maagballon wel te vergoeden voor degenen die echt geen gastrobypass willen. Waarom wil de verzekeraar het niet vergoeden? Desnoods met voorwaarden, 50% nu vergoeden en 50% na 3 jaar als zoveel procent gewichtverlies is gelukt. 

Medewerker
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Leven met overgewicht brengt inderdaad risico's met zich mee @Eljoh. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Over wat je eraan kunt doen, verschillen de meningen. De Rijksoverheid heeft ervoor gekozen om een maagballon niet in het basispakket op te nemen. Vanuit de basisverzekering is er wel een vergoeding voor 'Gecombineerde leerstijlinterventie (GLI).

Zilveren Kruis heeft er bewust voor gekozen om een maagballon niet vanuit de aanvullende verzekering te vergoeden. En voorzover ik weet doet geen enkele zorgverzekaar dat. We hebben de keuze gemaakt om gedragsverandering te stimuleren. Daarvoor hebben we wel een aantal vergoedingen ontwikkeld. Ik zet ze even voor je op een rij.

Wat vergoeden we wel
Vanuit de aanvullende verzekering met 1 ster hebben wel een vergoeding voor de het 'beweegprogramma Afvallen en Afblijven van 12 weken'. En vanaf aanvullend 3 sterren is er ook € 350 vergoeding een beweegprogramma bij een fysiotherapeut voor mensen die geen gebruikmaken van de vergoeding gecombineerde leefstijlinterventies. Er is vanaf aanvullend twee sterren ook €115,- vergoeding voor het beweegprogramma afvallen en afblijven van 10 weken

En misschien ken je Actify al? Dit is een initiatief van Zilveren kruis om online stappen te zetten voor een gezonde leefstijl.

We hebben geen plannen om een maagballon te gaan vergoeden

In plaats daarvan zetten wij in op preventie en gedragsverandering. Daarom zet ik dit idee op 'Wordt niet uitgevoerd'.

Hallo Jordan en anderen,

Al lange tijd kamp ik met overgewicht en zit in de familie. Meerdere mensen en familieleden hebben een bypass gehad. Ik zie dat het niet teruggedraaid kan worden. Sommige kampen met galstenen, darmhernia, en vele klachten. Sommige is gewoon puur ongeluk. Dat is het risico. Maar het is een te grote ingreep. Ik kom er ook voor in aanmerking. Maar het is een zeer grote stap. Persoonlijk wil ik voor de maagballon gaan. Nu heb ik last van mijn rug, depressie, allergieën enz. Persoonlijk ben ik van mening dat dit goedkoper is en dat er wel moet gekeken worden. Nu is het op de lange termijn duurder voor zorgverzekeringen door andere kwalen die ervan komen en waar mensen tegen aan lopen.

Community Manager

Hoi @AïchaElMerabet, welkom op de Zilveren Kruis Community.

Ik kan me je worsteling met de behandelkeuze goed voorstellen. Zeker als je in de familie hoort dat een bypass tot andere klachten heeft geleid. Lastig!

In het bericht hierboven, van 15 maart, legt mijn collega uit wat de status is van de vergoeding van een maagballon. Op korte termijn verwachten wij hierin geen verandering. Ik hoop dat je, eventueel samen met een arts, tot een keuze kunt komen over wat voor jou de beste aanpak of behandeling is.

Als je daarna hulp nodig hebt om de juiste zorgverlener te vinden of om vergoedingen te checken, dan staan we voor je klaar. Veel sterkte, Aïcha!

Debutant

Hallo,

Ook ik kamp nu zo'n tien jaar met overgewicht. Alles heb ik wel zo'n beetje geprobeerd, niets helpt. In plaats van een maagverkleining ben ik ook erg voor een maagballon. Een maagverkleining helpt niet bij een ieder en heeft veel grotere risico's. Ik heb maar liefst drie collega's die een maagverkleining hebben gedaan en twee zijn er niet meer teruggekeerd, continue ziek en allerlei hersteloperaties.

Je zou een maagballon ook als een tussenstap kunnen zien. Wanneer deze helpt en je kunt het echt niet verder alleen dan zou je toch voor de maagverkleining kunnen gaan maar als de begeleiding ook aanslaat, kun je op eigen kracht verder. Ik vind het eerder genoemde voorstel van een deel vergoeden en beloning bij goed gedrag nog een deel een goed idee. Maar dan vind ik dat je ook voor een maagballon een serieuze verwijzing nodighebt want het moet niet te makkelijk worden want dan hebben we daar ook zo immense wachtlijsten voor.

Overgewicht zorgt voor heel veel ziekteverzuim en hoe geweldig is het als je als verzekering een bijdrage levert in de aanpak daarvan? dus als de verzekeringen uit zichzelf niet overgaan tot vergoeding, zullen we handtekeningen moeten verzamelen en deze aan moeten bieden in Den Haag. Wie doet er mee?