Voor mensen met een hoog bmi een maagballon en afval (deels) traject vergoeden (zie bijv. Bergman clinics). Nu is het heel duur voor mensen die dit zelf willen doen, en ze doen het daarom niet. Daarmee ontstaan er andere gezondheids klachten en lopen de zorgkosten alleen maar hoger op.
Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Danielle88,

Welkom op het forum en goed dat je hier van je laat horen.

Een maagballon is tot op heden geen verzekerde zorg. Wat betekent dat deze nu niet vergoed wordt.

Wij vergoeden wel verschillende andere soorten maagoperaties. Meer informatie kan je hier vinden: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Krijg-ik-een-maagoperatie-bij-obesitas....

Ik ben erg benieuwd waarom je specifiek naar een maagballon vraagt? En niet naar een ander soort maagoperatie?  

Nieuwkomer

De maagballon is een tijdelijke oplossing om mensen op weg te helpen. minder duur voor de zorgverzekering dan andere behandelingen en minder ingrijpend voor de mensen die het nodig hebben.

Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Beste @Danielle88,

Dat zijn duidelijke redenen. Ik ben erg benieuwd hoe meer mensen hierover denken. Daarom heb ik de status van jouw idee naar meer reacties nodig gewijzigd.

Misschien vind je het in de tussentijd interessant om in het topic over: 'vergoeding en ervaringen bariatrische chirurgie (gastric bypas, maagband)' mee te lezen?

Ik ben het volledig met @Danielle88 eens. De vergoeding van een maagballon zal voor mensen die het nodig hebben een uitkomst zijn.  En je bent dan al heel erg op weg geholpen in je afvalrace. Plus er zijn ook mensen zoals ik zelf die bang zijn voor een van de andere intensievere operatie's. 

Beste @Chelle2002,

Welkom op de community en goed dat je hier van je laat horen. Dank voor je bijdrage voor @Dannielle88.

Ik ben erg benieuwd of je zelf ervaring hebt met een maagballon? Of nog niet? Zijn er meerdere mensen die meelezen die bang zijn voor een intensievere operatie? En heb je nog andere redenen naast de redenen die Danielle al noemt.

@Jordan ik heb geen ervaring met een maagballon. Maar het is wel iets wat ik overweeg te laten doen aangezien ik al jaren kamp met overgewicht.

Andere redenen heb ik niet direct naast wat @Danielle88 opsomde, vind ik dit toch al voldoende grondige redenen. Wel heb ik als aanvulling dat je voor een andere maagoperatie alleen in aanmerking komt bij een bmi hoger dan 40.  Er zijn ook mensen die een lagere bmi hebben maar toch met overgewicht kampen. Deze mensen kunnen niet voor een operatie terecht. Maak een maagballon toegangkelijk in het vergoedingen pakket. Ik zou eigenlijk willen weten waarom u telkens verwijst in de eerdere berichten naar de gastric operaties aangezien dit niet voor een ieder toegankelijk is?

Beste @Chelle2002,

Dank voor je reactie en aanvullende informatie. Heb je er al weleens met een arts over gesproken?

Bij een chirurgische ingreep (bariatrische chirurgie) bepaalt een arts of je in aanmerking voor een operatie komt. Daarvoor moet je wel aan aanvullende voorwaarden voldoen. Hier gaat het inderdaad om een BMI (Body Mass Index) van 40 of hoger. Of je hebt een BMI tussen de 35 en 40 en hebt ernstige problemen door het overgewicht die niet met medicijnen te behandelen zijn.

Ik heb eenmalig doorverwezen naar de gastric operaties om zoveel mogelijk informatie te geven. Aangezien de maagballon geen verzekerde zorg is leek het mij goed om te delen wat wel in deze categorie onder verzekerde zorg valt.

Cadet

Hallo allallem, 

Vanwege dit topic heb ik me aanaangem bij dit forum. Ook ik kamp met een veel te hoog BMI en heb al van alles geprobeerd om dit om laag te halen. Maar tot op heden is dit niet echt gelukt. Ik will geen bypass of een maagband want dat zijn naar mijn mening dure en onomonomkeerbare maatregelen. 

Waar je de rest van je leven last van houd. Een maagballon een goede middenweg. Ookal is deze oplossing minder duur dan de andere genoemde oplossingen blijft het een hoge investering gemiddeld genomen 4000 euro. Een vergoeding van de zorgverzekeraar zou niet alleen wenselijk zijn maar ook een goede stimulans naar een betere gezondheid en een lagere BMI voor mensen die van naar water kijken nog dik worden. Groet Heracleum

@Jordan ik ben inderdaad al eerder met een arts in contact geweest en er werd toen al direct aangegeven dat ik niet in aanmerking zal komen voor een van de maagoperaties. Simpelweg omdat ik een bmi van onder de 40 heb en verder geen ernstige gezondheidsklachten. Maagballon werd als optie gegeven maar je moet dan wel het geld hebben om dat in een keer te kunnen betalen.  Dus de operaties zijn zoals ik al eerder aangaf niet voor een ieder mogelijk. 

Ik zeg niet dat een maagballon de ideale oplossing is maar het zal voor velen wel een stap kunnen zijn naar een gezonder leven.

Beste @Heracleum,

Welkom op de community en goed dat je hier van je laat horen. Ik begrijp uit je verhaal dat je de maagballon een goede middenweg lijkt. Bij jou ben ik ook benieuwd of je er al eens met een arts over hebt gesproken?

Chelle2002, goed om te lezen dat je er al eens met een arts over hebt gesproken. Ik kan me voorstellen dat je dit een goede stap lijkt naar gezonder leven. Ben je zelf al op de hoogte van alle voor- en nadelen van de maagballon?