0 likes
Opmerkingen
Community Manager

Hoi @AdRiemslag, bedankt voor je idee. Hoe zou je omgaan met mensen die het niet lukt vooruit te betalen? Krijgen die geen korting? Ik probeer even te bedenken wat de voor en nadelen zijn voor de klant en voor ons. 

Debutant

Naast dat ik ook wel minder wil betalen, lijkt het mij in strijd der wet. Verplicht eigen risico kan je op geen enkele mogelijkheid korting op krijgen, dat betekent namelijk per direct dat het niet verplicht is.

Debutant

Beste Raoul,

Begrijp en heb respect voor je gevoel voor degene die niet vooruit kunnen betalen. Echter het is nu ook al zo dat als je de premie in een keer vooruit betaalt dat je een korting krijgt. Dus een geaccepteerd en ingevoerd gegeven door Achmea.

Beste Zwenschede,

Ook de belastingdienst geeft korting bij (verplichte) belastingbetaling, door het te betalen bedrag in een keer te voldoen.

Debutant

Dat klopt inderdaad. Als voorbeeld staat er een jaarlijkse aanslag van 10.000, als je die in 1x betaald krijg je 174 euro korting. Dat zou dus nog minder dan 30 euro korting zijn voor de 385.. Naja, iets is beter dan niets..

Community Manager

@AdRiemslag Ik ga navragen of korting geven op het eigen risico is toegestaan. Dat lijkt me belangrijk om eerst te weten te komen.

Debutant

Beste Raoul,

Al iets wijzer geworden over wel/niet korting mogen verlenen?

Gr. Ad

Community Manager

@AdRiemslag Hoi Ad, ja, ik weet iets meer. Ik heb navraag gedaan bij onze analist wet- en regelgeving, en die geeft aan dat de wet deze mogelijkheid niet bied helaas. We kunnen wel bepaalde zorg vrijstellen van het eigen risico. Bepaalde preventieve zorg of wanneer iemand naar een selectief gecontracteerde zorgverlener gaat. Maar de bedragen voor het eigen risico liggen vast in het 'Besluit zorgverzekering' en daar mag geen korting op gegeven worden. Die moeten voor iedereen bij elke verzekeraar hetzelfde zijn. 

Dus dan blijft alleen korting op de premie over als optie. Dat is wel een wijziging ten opzichte van jouw eerste idee. Is dat nog steeds in lijn met wat je voor ogen had?

Debutant

Mijn oorspronkelijke gedachte is er een van win-win.

Door het vooraf innen van het wettelijk risico (bv in termijnen) wordt de administratieve afwikkeling van nota's eenvoudiger en minder kostbaar. Deels worden ook nog de kosten door de verzekerde vooruit betaald. 

Om dit te stimuleren zou een deel van het voordeel gegeven kunnen worden aan de verzekerde. Ik begrijp dat dit wettelijk niet mag door korting te geven op het eigen risico. Maar een korting op de premie (net zoals je krijgt bij het verlagen van het andere eigen risico) is een prima optie.

Mijn verwachting is dat er dan veel meer verzekerden van deze optie gebruik zullen maken.

Resultaat: lagere kosten voor de verzekeraars en lagere premie voor de verzekerden, dus een mooie win-win situatie 

Community Manager

Okee @AdRiemslag, helder. Ik ga voor je navragen hoe we daar op dit moment tegenover staan. 

Community Manager

@AdRiemslag Hoi Ad. Ik heb navraag gedaan en het ziet er niet naar uit dat we je voorstel overnemen. Er zijn verschillende redenen waarom we geen korting bieden op de premie wanneer iemand zijn of haar eigen risico vooruit betaalt. Het voordeel voor onze organisatie, doordat de administratieve last afneemt, is er bijna niet. Iemand kan het eigen risico vooruit én achteraf in termijnen betalen. We ontvangen dus geen rentevoordeel omdat er ook mensen zijn die achteraf betalen. 

Ook als we ervoor zouden kiezen om alle eigen risico bedragen vooraf in termijnen te incasseren is er een reden om geen korting te geven op de premie. Het zou dan gezien kunnen worden als een indirecte korting op het eigen risico. De vraag is of dat wettelijk is toegestaan. 

Dat laatste zijn we niet van plan omdat we het zien als een service aan onze verzekerden en daarin dus, waar mogelijk, opties willen bieden om hen tegemoet te komen. We zien het aanbieden van verschillende manieren om de premie en het eigen risico te voldoen al als voldoende 'winst' voor de klant.

Helaas voeren we dit idee dus niet uit maar ik als je andere verbeteringen weet: deel ze vooral met ons op de community. Ik denk graag met je mee!