Om vanaf 1 April 2015 je zorgverbruik en eigen risico te kunnen bekijken, moet je inloggen met een extra sms-controle. Voor mij persoonlijk is dat geen probleem.

Er zijn genoeg mensen, bijvoorbeeld de wat oudere mensen, die geen mobiel hebben.
Hierdoor hebben ze vanaf 1 April geen inzage meer in hun zorgverbruik en het eigen risico.

Mijn idee:
Naast de sms-controle ook een e-mail-controle toevoegen. Vervolgens kun je zelf kiezen op welke manier je wilt inloggen:

Inloggen huidige manier + sms-controle
Inloggen huidige manier + e-mail-controle

Ik ken bijvoorbeeld iemand die sinds kort pas een beetje kan omgaan met een laptop. Internetten, mailen en gebruik maken van Mijn Zilveren Kruis gaat nu prima.  Deze persoon heeft geen mobiel, en daarom zou een e-mail controle al een stuk beter en makkelijker zijn.

Verder wordt het ook voor andere mensen zonder mobiel toch mogelijk om het zorgverbruik en eigen risico te  bekijken.

Opmerkingen
Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: In onderzoek

Medewerker

Hoi Hendrik,

Jan heeft jouw idee de status ‘In onderzoek’ gegeven een aantal dagen geleden. Dit betekent dat wij navraag hebben gedaan of jouw idee realiseerbaar is.

Omdat er steeds meer gevoelige informatie binnen de digitale omgeving komt te staan, zijn wij verplicht om deze gegevens beter te beveiligen. Er zijn daarom afspraken gemaakt met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) over het inzien van bepaalde gegevens met betrekking tot de zorgverzekering. Hierin is afgesproken dat een extra controle met DigiD verplicht is voor het inzien van bepaalde gegevens. Op dit moment biedt DigiD een extra controle mogelijkheid aan via SMS. Een groot deel van onze klanten gebruikt deze extra controle, naast onze digitale omgeving, ook voor bijvoorbeeld de belastingdienst.

We hebben gezien dat er zorgverzekeraars zijn die de mogelijkheid aanbieden om te kiezen uit SMS of uit e-mail. Of dit voldoet aan de afspraken die hierover zijn gemaakt vanuit Zorgverzekeraars Nederland is op dit moment niet duidelijk. wij, maar ook DigiD, zijn actief op zoek naar alternatieve mogelijkheden. Hiervan houden we jou en andere communityleden uiteraard op de hoogte.

Ik verander daarom voor nu jouw idee naar de status ‘niet op dit moment’

Medewerker
Status gewijzigd in: Niet op dit moment

Moderator

Hoi @Hendrik 

Even een update naar aanleiding van jouw idee. Update gaat niet over de e-mail mogelijkheid maar wel een stukje informatie over de SMS-code. De SMS code is namelijk een half jaar geldig op het apparaat waarmee je inlogt. Dit betekent dat je pas na een half jaar weer opnieuw moet inloggen met de SMS-code. Ik kan mij voorstellen dat dit al een geruststelling is voor de mensen die geen mobiele telefoon hebben. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de hulp van familie of vrienden inschakelen voor de eerste SMS-code en dit pas na een half jaar weer te herhalen. 

Meer informatie lees je op onze website.

Stamgast

Als die code dan toch een half jaar geldig is kan die misschien ook per post worden opgestuurd.

Bij mijn bank wordt met een lijst van codes gewerkt die je eens in de zoveel tijd krijgt toegestuurd. Bij elke betaling die je online wilt uitvoeren wordt je om een code van die lijst gevraagd. Werkt al jaren zo. Gaat prima.

Er zou bijvoorbeeld ook een lijst kunnen worden opgestuurd met codes voor twee jaar of zo.

Ik vind het ook niet prettig dat mensen nu worden gedwongen om een mobiele telefoon aan te schaffen om toegang tot al hun gegevens te hebben.

Verificatie via email lijkt me anders ook een goed alternatief. Als je toegang hebt tot de website is het toch wel erg uitzonderlijk als je geen email-adres hebt.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Muscadijn, bedankt voor het meedenken. We zijn inderdaad ook aan het kijken naar andere mogelijkheden. Ik zal ook je suggestie doorgeven. Op dit moment blijft het wel bij sms controle als enige optie voorlopig. Zoals collega Michelle aangaf is het dan wellicht een optie om dit via familie of vrienden te laten verlopen mocht je geen mobiele telefoon hebben. 

Debutant

bij de belasting dienst is het niet verplicht een sms code, maar bij zilv. kr. is het wel verplicht, hoezo en waarom? zijn jullie dan belangrijker dan de belasting dienst?????

dacht het niet. per e-mail lijkt mij ook het makkelijkst, je zit toch aan de pc als je in zilv. kr. wilt kijken naar je gegevens. 

Moderator
Moderator

Hallo @marga

Welkom op de community! Wij voeren dit in omdat wij wettelijk verplicht zijn het inloggen in MijnZilverenkruis extra te beveiligen. Alleen DigiD is dus niet meer voldoende. Dit komt omdat er privacy gevoelige informatie in MijnZilverenkruis te vinden is zoals jouw medische informatie. Wij kiezen in dit geval voor een sms-controle omdat dit de enige optie is via DigiD beveiliging. Je hoeft de sms-controle maar één keer te doen op jouw computer en dan kun je 6 maanden zonder sms-controle via die computer inloggen. Hier lees je meer: sms-controle

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd