0 likes

Volgens mij worden er onnodige kosten gemaakt bij verstrekken van hulpmiddelen. Een product wat ik zelf heb gevonden, bespreek met mijn revalidatiearts en door haar als nuttig wordt gezien (en waarvan ik het artikelnummer weet én de maten) kost op websites van hulpmiddelenverstrekkers rond de 60€. Wil ik het vergoed krijgen, dan heb ik een verwijzing van de arts nodig. Die is er, inclusief artikelnummer. Maar dan gaat het m.i. mis. Het gaat naar een selecte groep gecontracteerde hulpmiddelen bedrijven die geen webshop onderdeel hebben. En dan gaat dat ene artikel van 60€ opeens naar 200€. Ik had er 2 nodig (2 benen ;-)), dus het wordt 400€. Marge voor het hulpmiddelenbedrijf: minstens 280€ plus nog inkoopvoordeel. Besteedde tijd: max. 30 minuten. VOor hulpmiddelen waarbij training/passen etc. nodig is, snap ik dat er begeleiding nodig is. Maar doordat in het product de kosten versleuteld worden, wordt het nodeloos duur.

Idee: verplicht dergelijke bedrijven een webshop te hebben waar men ook kan kopen zonder de opslag voor de (soms niet nodige) begeleiding. 

Opmerkingen
Community Manager

Welkom en leuk om te zien dat je meedenkt @MxvanBruggen

Ik heb je topic daarom verplaatst naar het 'denk mee' onderdeel. Waar we kijken of we de wensen van onze klanten kunnen omzetten in verandering. Van bijvoorbeeld de producten, diensten en beleid. Of om duidelijk uit te leggen waarom Zilveren Kruis die verandering niet kan bieden. 

Je komt eigenlijk meteen met een heel concreet voorstel: Zorg ervoor dat de gecontracteerde hulpmiddelen leveranciers ook een webshop hebben. Waar men bepaalde hulpmiddelen kan kopen voor een bedrag exclusief begeleidingskosten, wanneer begeleiding niet nodig is. 

Ik zou graag eerst stil willen staan bij het probleem wat je hiermee zou willen oplossen. Als ik het goed heb begrepen is dat het verschil in kosten. Waar jij exact hetzelfde hulpmiddel bij de ene webshop hebt gezien voor 60 euro. En bij een gecontracteerde winkel (zonder webshop) voor 200 euro. Wat bij mij meteen de volgende vraag oproept: Waar komt dit verschil precies vandaan? 

In je reactie heb je het over het versleutelen van extra kosten, met als gevolg een hogere totaalprijs. In het bijzonder de begeleidingskosten. Is dat ook de uitleg die je hebt gekregen?

Ik zou het probleem waar jij tegenaan bent gelopen, het verschil in kosten bij een gecontracteerde leverancier tegenover een hulpmiddelen webshop, eerst goed willen uitzoeken. En daarmee ook voorleggen aan mijn collega's. Zodat we helder hebben hoe dat komt en of en hoe we daar vervolgens iets aan kunnen doen. Zou je me daarom nog wat meer willen vertellen? Zoals om wat voor soort hulpmiddel het gaat. En het soort webshops waar je hebt gekeken.