Al een jaar of 10 gebruik ik diverse medicijnen voor mijn hart, bloeddruk etc etc. Deze medicijnen zijn de afgelopen jaren stevig in prijs gedaald, wat heel fijn is. Wat ik buitengewoon jammer vind is dat het (bijna) onmogelijk is om deze chronische medicijnen voor 6 maanden te bestellen. Het idee hier achter is het volgende :

 

  1. De medicijnen gebruik ik 10 jaar en ik kom er nooit meer van af.
  2. De uitgave kosten zijn (vaak) hoger dan de prijs van de medicijnen zelf, je betaald dus niet voor de medicijnen maar voor de uitgifte er van


Dit resulteert (in mijn geval) dat de zorgverzekering ieder jaar 72 euro zou kunnen besparen aan uitgifte kosten. Dit is ruim 18,5% van het standaard 385 euro eigen risico. Da's best veel ! Ook voor de zorgverzekering is dit dus interessant, immers het gaat langer duren voordat de 385 euro aan eigenrisico helemaal verbruikt is.

Natuurlijk is een nadeel dat er verspilling kan optreden. Dit is alleen zo bij overlijden en aanpassen van de medicijnen. In mijn geval is dat slechts één keer voorgekomen (aanpassen, niet overlijden). Ook heb ik het gevoel dat dit bij heel veel mensen het geval is. Hiermee zouden we dus met z'n allen heel veel geld kunnen besparen op de medicijnkosten. Wellicht hoeft dan niet ieder jaar de premie omhoog.

Even nog de berekening :Uitgifte van 6 medicijnen, 4 maal per jaar kost (6 euro x 6 medicijnen x 4 maal) = 144 euro per jaar. Wanneer de medicijnen per 6 maanden worden uitgeleverd dan zijn de kosten 72 euro per jaar. Dat is dus 50% minder, best een aardige besparing.

Bij sommige andere verzekeringsmaatschappijen kan dit, maar bij Zilverenkruis (Achmea) helaas nog niet. Mooi puntje voor de nieuwe polis voor 2018 ?

Opmerkingen
Community Manager

Welkom hier Mel! Leuk om te zien dat je meepraat in de verschillende topics en ideeën. 

 

Mooi om te lezen dat je ook een voorstander bent van dit idee. Ook voor de patiënten zal het inderdaad een aantal bezoekjes naar de apotheker schelen. 

Ik ga hier vooral even in op het laatste deel van je reactie. Dat je zo te lezen toch nog wat mist bij de apotheker. Je hebt vragen over medicatie, maar kan deze eigenlijk niet kwijt. Wat de huisarts aangeeft klinkt als een goed advies. Neem contact op met je apotheker. Want daar zit toch de expertise. Ik kan me voorstellen dat sommige specifieke vragen misschien ook via je specialist lopen. Maar de apotheker is een mooi startpunt en die zal ook wel aangeven wanneer iets beter ook met een specialist besproken moet worden. Logisch dat je je afvraag hoe dit zit met de kosten. En wanneer je überhaupt dat gesprek mag aanvragen. Een gesprek (medicatiecheck) wordt gewoon vergoed. Ik raad je aan om contact op te nemen voor een afspraak. Zo te lezen is het ook in samenspraak met je huisarts (het is tenslotte zijn/haar advies). Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Laat je even weten hoe het afloopt? 

 

 

 

 

Vaste bezoeker

Hallo Eva,

 

Ja en als je zorgkosten zou kunnen besparen op een manier dat niemand er last van heeft, lijkt me super. Niet elke apotheek bezorgt gratis, al hebben sommige patiënten het misschien op medische indicatie, want soms duren apotheekbezoekjes meerdere uren (als het erg druk is en ze nog moeten gaan zoeken etc). Ik verwacht ook dat je minder wisselingen van merken hebt als je bijvoorbeeld 1x per jaar medicatie ophaalt, dus dat scheelt misschien ook voor patiënten, zeker als je op bepaalde merken niet goed reageert.

 

Bedankt voor je (snelle) reactie. Ik zal proberen om dan zo'n medicatiecheck aan te vragen bij de apotheek (desnoods met briefje van de huisarts). Ik had namelijk gelezen op de ene website dat je 65+ moet zijn en op de andere 75+ en daar val ik niet onder. Wel gebruik ik meerdere medicijnen, zo wel chronisch als "indien nodig", maar alles bij elkaar zijn het er heel wat en ik heb wel vragen. Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik dat wel 'mocht', dus bedankt voor je antwoord, dan ga ik er toch naar vragen bij de apotheek Smiley Vrolijk

 

Fanatiekeling

@Mel zei "
Bedankt voor je (snelle) reactie. Ik zal proberen om dan zo'n medicatiecheck aan te vragen bij de apotheek (desnoods met briefje van de huisarts). Ik had namelijk gelezen op de ene website dat je 65+ moet zijn en op de andere 75+ en daar val ik niet onder. Wel gebruik ik meerdere medicijnen, zo wel chronisch als "indien nodig", maar alles bij elkaar zijn het er heel wat en ik heb wel vragen. Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik dat wel 'mocht', dus bedankt voor je antwoord, dan ga ik er toch naar vragen bij de apotheek Smiley Vrolijk" . 

Ik ben, evenals @Mel, bang dat het voorgaande antwoord van ZK over de medicatiecheck fout is: ik ben het met haar eens dat er in de polisvoorwaarden allerlei eisen aan gekoppeld zijn. Maar @Eva S, is het misschien zo, dat de apotheek de medicatiecheck NIET VERGOED krijgt, in zo'n situatie?

ik vind trouwens dat het duidelijker moet zijn voor de patient dat EEN GESPREK MET DE APOTHEKER kan worden aangevraagd. Dat hoort namelijk bij de functie van de apotheker als zorgverlener.

 

Community Manager
Status gewijzigd in: In ontwikkeling

Het inhoudelijke gesprek over afspraken met je apotheker, vragen over je medicatie, medicatiechecks en beoordelingen e.d.  gaat verder in dit nieuwe topic:


https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Medicijnen/Vragen-over-mijn-medicijngebruik-medicatiecheck-gesprek...

 

Edit: link aangepast

Fanatiekeling

Bovenstaande link is fout: zie bijgaande schermafbeelding van de foutmelding.

 

 

 

 

IMG_0931.PNG

Community Manager
Status gewijzigd in: Uitgevoerd

Hallo allemaal,

Vanaf 1 januari 2018 is het mogelijk om bepaalde medicijnen voor een periode langer dan 3 maanden mee te krijgen. Zoals we ook uitgebreid hebben besproken in dit denk mee idee. Dat is de reden dat ik dit idee nu afsluit op 'Uitgevoerd'. 

 

De nieuwe voorwaarden en afspraken zijn gecommuniceerd.

Weet dat je als patiënt zelf kiest of je hiervan gebruik maakt. Uiteraard moet de situatie het ook toelaten, bijvoorbeeld de patiëntveiligheid moet niet in gevaar komen. Overleg dus samen met je voorschrijver voor welke periode je je medicijnen meekrijgt.

 

Bekijk voor meer informatie ook:  

Vergoeding medicijnen, reglement farmacie 2018

Stamgast

Geweldig, ik moet binnenkort weer bestellen, dus we gaan het mee maken.

 

Bedankt !

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Status gewijzigd in: Uitgevoerd

Als we niets horen, ga ik ervan uit dat het goed gegaan is @boumacor. En anders lezen we het vast hier Smiley Knipoog

Debutant

Goedenmorgen,

 

Na de forum gelezen te hebben ben ik naar mijn apotheek geweest om mijn medicatie voor 6 maanden te vragen.

Ik heb ze aangegeven dat ik op reis ga en dat volgens mijn verzekering ik mijn medicatie 6 maanden mee kan krijgen.

Hierop kreeg ik een reactie 'ik geloof u niet dat kan absoluu niet'. Ik heb ze laten weten dat ik heb gecommuniceerd met het zilverenkruis en zij mij vertellen dat het oke is.  Ik moest mijn apotheek een email sturen waarin ik een bewijs toonde met het gespek. Mocht ik dat niet doen willen zij mij niet verder helpen.  Veel apotheken weten er niet van af of zijn er gewoon niet mee eens. Erg vervelend

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Status gewijzigd in: Uitgevoerd

Welkom op de community @Norella. Ik lees dat je naar het buitenland gaat en dat je daarom voor een langere termijn medicijnen mee wilt nemen. Jouw apotheek vraagt om een 'bewijs'. Je kunt verwijzen naar de Presciptieregeling op onze website voor zorgaanbieders. Daarin staat wat wij met de zorgaanbieders hebben afgesproken.

 

Verder heb ik dit bericht voor je gevonden waar je misschien wat aan hebt:

 

Vanaf 1 januari 2018 is het mogelijk om bepaalde medicijnen voor een langere periode dan 3 maanden mee te krijgen

Uit onderzoek blijkt dat een deel van onze klanten graag hun medicijnen voor meer dan 3 maanden meekrijgen. Door aanpassingen in onze polisvoorwaarden en contracten met apothekers komt Zilveren Kruis tegemoet aan deze wens.

 

Langere verstrekking is geen verplichting

Alleen als de klant dit zelf wenst is langere verstrekking mogelijk. Zilveren Kruis legt dit haar verzekerden niet op.

 

Medicatieveiligheid blijft voorop staan

Langere verstrekking moet uiteraard medisch verantwoord zijn. De (huis)arts beoordeelt dat de patiëntveiligheid niet in gevaar komt. En of de kans op verspilling van geneesmiddelen minimaal  is.

 

Langer als het kan, maar kort als het moet

Er zijn ook situaties waar 3 maanden of korter beter is. Bijvoorbeeld als de gezondheid van de patiënt een langere termijn niet toelaat. Of als de kans op wijzigingen in de medicatie of dosering groot is. Het recept is en blijft altijd leidend. De (huis)arts is verantwoordelijk voor gepast voorschrijven, de apotheker voor gepast afleveren. Niet iedereen zal medicijnen voor een jaar mee naar huis krijgen.

 

Je kunt hiervoor ook verwijzen naar de alinea 'Toelichting Reglement Farmacie: maximale vergoedingsperiode en afleverhoeveelheden' op deze webpagina.