Al een jaar of 10 gebruik ik diverse medicijnen voor mijn hart, bloeddruk etc etc. Deze medicijnen zijn de afgelopen jaren stevig in prijs gedaald, wat heel fijn is. Wat ik buitengewoon jammer vind is dat het (bijna) onmogelijk is om deze chronische medicijnen voor 6 maanden te bestellen. Het idee hier achter is het volgende :
Dit resulteert (in mijn geval) dat de zorgverzekering ieder jaar 72 euro zou kunnen besparen aan uitgifte kosten. Dit is ruim 18,5% van het standaard 385 euro eigen risico. Da's best veel ! Ook voor de zorgverzekering is dit dus interessant, immers het gaat langer duren voordat de 385 euro aan eigenrisico helemaal verbruikt is.
Natuurlijk is een nadeel dat er verspilling kan optreden. Dit is alleen zo bij overlijden en aanpassen van de medicijnen. In mijn geval is dat slechts één keer voorgekomen (aanpassen, niet overlijden). Ook heb ik het gevoel dat dit bij heel veel mensen het geval is. Hiermee zouden we dus met z'n allen heel veel geld kunnen besparen op de medicijnkosten. Wellicht hoeft dan niet ieder jaar de premie omhoog.
Even nog de berekening :Uitgifte van 6 medicijnen, 4 maal per jaar kost (6 euro x 6 medicijnen x 4 maal) = 144 euro per jaar. Wanneer de medicijnen per 6 maanden worden uitgeleverd dan zijn de kosten 72 euro per jaar. Dat is dus 50% minder, best een aardige besparing.
Bij sommige andere verzekeringsmaatschappijen kan dit, maar bij Zilverenkruis (Achmea) helaas nog niet. Mooi puntje voor de nieuwe polis voor 2018 ?