Beste heer/mevrouw,

Er zijn ziektekostenverzekeraars die de kosten van het eigen risico (op verzoek van de klant) in maandelijkse termijnen automatisch incasseren, tegelijk met de maandelijkse premie.

Dit is vooral interessant voor mensen met een laag inkomen die aan het begin van het jaar al weten dat zij hun eigen risico (bijna) geheel moeten betalen. Bijvoorbeeld doordat zij veel medicijnen gebruiken en vaak op controle moeten bij een arts. Blijkt aan het eind van het jaar dat je teveel betaald hebt omdat je niet het volledige eigen risico hebt gebruikt , dan stort de zorgverzekeraar het teveel betaalde terug.

Op deze manier wordt de pijn van het eigen risico gelijkmatig verdeeld over het polisjaar. Bovendien is de kans kleiner dat de klanten hun eigen risico niet (kunnen) betalen.

Het is al erg vervelend dat je ziek bent (niemand vraagt daarom of is er blij mee) Als je dan ook nog een laag inkomen hebt en op de meest ongelukkige tijden (bijvoorbeeld net vóór de vakantie) een extra rekening krijgt is dat dubbel vervelend.

Ik heb bij het afspreken van een betaalregeling vorig jaar ook al aangegeven dat het voor veel verzekerden handiger is om de pijn van het eigen risico over het gehele jaar te verdelen, maar heb daar verder nooit een reactie op ontvangen. Misschien krijg ik die langs deze weg wel?

Met vriendelijke groet

Marianne GRimmelius van den Heuvel

Opmerkingen
Nieuwkomer

Beste Zilveren Kruis,

Als je aanvraagt om het eigen risico in termijnen te betalen dan moet je ook een automatische incasso afgeven voor het betalen van de premie.  Dit is ongewenst wat mij betreft.

Deze zaken horen niet bij elkaar omdat het gaat om een  bepaalde regeling van het eigen risico. Dit zou in 2017 aangepast worden.

Kan ik voor 2017 alleen voor het eigen risico deze regeling treffen en alleen voor het eigen risico een automatische incasso afgeven.

Vr groet Henk Jansen

Community Manager

Hoi Henk, 

De regeling om vooraf het eigen risico gespreid te betalen is alleen mogelijk wanneer iemand ook zijn premie per automatische incasso betaald. Dus helaas moet ik je teleurstellen.

Dit idee is al eens eerder besproken, bekijk daarom ook eens dit denk mee idee voor meer tekst en uitleg. 

Ik ben wel benieuwd over welke aanpassing jij het hebt?