0 likes

Idee: een cursus of training die als doel heeft om vooral anderen te helpen, zou vanuit de Basisverzekering vergoed moeten worden. Op dit moment worden preventieve cursussen wel vergoed door Zilveren Kruis, maar alleen met een 2-sterren aanvullende verzekering.

Voor een cursus of training waar alleen ik zelf of mijn gezin baat bij heeft, vind ik dat wel terecht. Denk aan een cursus over omgaan met hartproblemen, lymfoedeem, diabetes of gewichtsverlies. Ik wil dat voor mezelf volgen? Dan betaal ik daar ook zelf voor in de vorm van een aanvullende verzekering. Maar een cursus die bedoeld is om vooral ook anderen te helpen (en waardoor hogere zorgkosten vaak voorkomen kunnen worden); daar hebben we allemaal baat bij, toch?

Opmerkingen
Fanatiekeling

De zorgverzekeringswet verbiedt dat preventiekosten uit de basisverzekering betaald worden. Persoonlijk zit ik niet op de uitvoering van uw idee te wachten: dat maakt de zorgverzekering alleen maar duurder en er schieten bedrijfjes uit de grond die deze cursussen voor duur geld gaan geven. Beter is dat dit bij de vrijwilligersorganisaties blijft. Deze kunnen dan proberen subsidie te krijgen via de Postcodeloterij o.i.d. 

PS  bent u toevallig eigenaar van zo'n cursus-bedrijf?

Bezoeker
Haha, nee ik heb geen bedrijf dat reanimatiecursussen oid aanbiedt :-)
Community Manager
Status gewijzigd in: Nieuw

Ik heb dit topic verplaatst naar 'denk mee' @allan24nl omdat je zelf ook al aangeeft dat het om een idee gaat.

Voorkomen is beter dan genezen. Dat beseffen we. De basisverzekering biedt hiervoor inderdaad (nog?) geen vergoeding voor preventieve zorg. Daarom vergoeden wij preventieve zorg, zoals gezondheidscursussen, medische onderzoeken en andere preventieve zorg vanuit de aanvullende zorgverzekering. Feina legt dit ook al uit. Wat vind je van haar argument(en) waarom @Feina vindt dat preventieve cursussen niet in de basisverzekering zouden moeten? En hoe denken anderen hierover?