0 likes
Opmerkingen
Community Manager

Hoi @sas1, even ter check, bedoel je dat je vindt dat wij dit onder de vergoeding voor alternatieve geneeswijzen vanuit de aanvullende verzekering zouden moeten gaan vergoeden?  

Ik heb de tekst vanuit de bijlage hieronder even overgenomen, dan kunnen anderen het makkelijker lezen:

Mijnsinziens kan EFT Zilveren Kruis een hoop tijd besparen dus geld!

Ook wel zo prettig voor de klant lijkt mij.

In principe kan iemand binnen een paar sessies "genezen" zijn op een uitzondering na. Iemand die tegelijkertijd vele trauma's en lichamelijke "problemen" moet verwerken zal deze uitzondering zijn.

EFT is een techniek waarbij je op punten klopt op het hoofd en op het lichaam terwijl je bent afgestemd op het probleem dat je wilt behandelen. De punten zijn hoofd knooppunten van het meridiaansysteem waarvan ook gebruik wordt gemaakt bij acupunctuur. Dit systeem wordt al vele duizenden jaren gebruikt in de traditionele chinese geneeskunst.

Het is gebleken dat als je op die punten klopt terwijl je je afstemt op het probleem dat je wilt behandelen vaak het probleem verdwijnt. Dit kan een emotioneel, psychisch of fysiek probleem zijn. Het effect is doorgaans direct merkbaar.

Onderzoeken hebben aangetoond dat EFT bijzonder goed werkt vooral bij emotionele klachten en trauma's. Met name is onderzoek gedaan naar het effect van EFT bij Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) een aandoening waar tot op heden geen adequate behandeling voor is.

Wat er precies gebeurt is evenals bij andere technieken, moeilijk onomstotelijk vast te stellen. Wel is gebleken dat door het kloppen in de hersenen, met name door de amygdala stoffen worden aangemaakt die ervoor zorgen dat ontspanning komt, daar waar angst en stress was.

De werking van het kloppen is eigenlijk bij toeval ontdekt door Roger Callahan, een Amerikaans psycho-therapeut die zich ook had verdiept in acupunctuur. Door bij een patiënt een keer op een acupunctuur-punt te kloppen verdween ineens haar extreme watervrees, waar hij haar al meer dan een jaar voor onder behandeling had. Na deze ontdekking is hij dit verder gaan onderzoeken en uitproberen hetgeen leidde tot Thought Field Therapy dat de voorloper is van EFT. De werking lijkt erop gebaseerd te zijn dat kwalen overwegend een emotionele oorzaak hebben. Die emotie verstoort danwel blokkeert de stroming van energie langs de meridianen. Door nu te kloppen op die meridianen wordt de blokkade opgeheven waardoor het symptoom (de klacht) direct verdwijnt.

Cadet
Hi Raoul, ja dat vind ik zeker. Het is enorm tijdbesparend en derhalve geld besparend. Mvg, Sas
Cadet

Hi Raoul, 

Nog even een vraagje en opmerking;

Wat houdt dat in dat jij Community Manager bent? Sorry, zoals je kan zien ben ik debutant en weet ik niet of je voor Zilveren Kruis zelf werkt, vandaar deze vraag.

En wat ik zo jammer vind is dat de zorgverzekeraars altijd een beetje achter de feiten aanlopen.

Over bijv. 10 jaar wordt EFT hoogstwaarschijnlijk wél eindelijk vergoed en komen ze tot de slotsom dat alle voorgaande jaren dus geld is weggegooid aan andere therapiën die wel vergoed worden zoals bijv. gestalttherapie. Gestalt haalt het namelijk niet bij EFT qua (wederom) tijd en dus geld en ik kan er over oordelen.

Cadet

Blijkbaar was ik debutant.. ;-)

Community Manager
Status gewijzigd in: Nieuw

Hoi @sas1 Dt houdt in dat ik wel werk voor Zilveren Kruis inderdaad, en de rol 'debutant' betekent dat je net begint Smiley Vrolijk 

Kan je me iets meer vertellen over hoe EFT werkt? Ik heb de website van de beroepsvereniging bekeken en zag dat er nog niet heel veel therapeuten zijn. Dat kan denk ik een belemmering zijn in het vergoeden van behandelingen, maar ik ga het sowieso navragen bij een van onze product managers, om te kijken hoe zij er tegenover staan. Ik kom er op terug.

Cadet

Hi Raoul,

Dank voor jouw snelle antwoord!

Misschien is het makkelijker als je mij gerichte vragen stelt wat je precies wilt weten i.v.m. EFT, dan kan ik daar op in gaan als je wilt.

In mijn eerste bericht staat over het algemeen wat EFT is en het is overigens een simpele en effectieve methode.

Er zijn momentheel 39 EFT therapeuten verspreid over NL (+ 1 in Vlaanderen België) en er zijn 54 Gestalt therapeuten verdeeld over NL.

Kortom zoveel verschil is er niet (15) en Gestalt wordt wél vergoed.

Bovendien is de verdeling van de EFT therapeuten over NL veel beter dan de verdeling van de Gestalt therapeuten; al 10 in Breda...!

Derhalve is de mogelijke belemmering in het vergoeden van de behandelingen opgelost in mijn optiek ;-) Smiley Vrolijk

Community Manager

@sas1 Ik ben benieuwd wat de behandeling inhoudt. Dus wat voor techniek wordt er toegepast. Om verwarring te verkomen: het is niet de Emotionally Focused Therapie, een vorm van relatietherapie toch? Maar het gaat om de therapie waarbij er wordt geklopt op meridianen. 

Ik ga het navragen bij een product manager en kom er op terug goed?