Opmerkingen
Moderator

Hoi Fpo, bedankt voor je uitgebreide uitleg bij jouw idee. Als ik je idee even heel kort zou mogen samenvatten: Mensen die gezond leven bijvoorbeeld minder premie te laten betalen of het eigen risico kwijt te schelden wanneer zij wel zorg nodig hebben.

Het is naar mijn idee een interessante discussie. Want je zegt zelf al heel terecht: hoe valt dit te controleren? En daarbij komt naar mijn idee de vraag: Wat is dan gezond leven? Wie kan dit bepalen? 

Een tijdje geleden hebben we op de community de vraag gesteld: "Stel je bent gezond en maakt daardoor weinig zorgkosten. Wat kunnen we toch voor jou doen?" Op deze vraag kwam de reactie: "Een verzekering is zorgen voor en met elkaar, het ene jaar heb je meer, het andere jaar minder zorg nodig. Een collectief /soliair geheel dus, doe daar geen afbreuk aan." Ben benieuwd hoe jij maar ook andere communityleden over denken. 

Het voelt inderdaad oneerlijk als mensen die ongezond leven en veel zorgkosten nodig hebben evenveel premie moeten betalen als mensen die gezond leven.

Ik denk echter dat de meeste mensen tegenwoordig wel redelijk gezond leven. Bovendien lijkt het me oncontroleerbaar voor de verzekeraar of iemand wel gezonde produkten eet.

Het zou beter zijn om de voedselproducenten aan te pakken. Zij vervuilen ons eten met allerlei toevoegingen die op termijn klachten veroorzaken. Een verbod op die (onnodige) toevoegingen zou al een flinke stap in de goede richting zijn.

Ik ben er van overtuigd dat veel ziekten te wijten zijn aan ongezonde toevoegingen in ons eten. Het vervelende is dat veel mensen zich de (veel duurdere) gezonde produkten niet kunnen veroorloven door een laag inkomen. 

In die gevallen is het dus niet een kwestie van niet willen, maar van niet kunnen.

Met vriendelijke groet, Marianne

Moderator

Hi Marianne51,

Best een lastige discussie omdat het volgens mij om 2 dingen gaat. 1. Het Nederlandse zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit. We betalen met zijn alle voor elkaar. Mensen die geen zorgkosten maken betalen wel premie waarmee de zorgkosten van de mensen die ziek zijn worden betaalt. Hoe zou je bijvoorbeeld dan om moeten gaan met mensen die ziek zijn maar wel gezond leven?

Het 2e punt is toevallig een gesprek waar wij het vanochtend ook binnen ons team over hadden naar aanleiding van ons veel besproken blog van afgelopen weekend. Is gezond eten nou echt duurder dan ongezond eten? Ik hou bijvoorbeeld ontzettend veel van koken. Daardoor vind ik niet erg voor een maaltijd ietsje langer in de keuken te staan en koop ik weinig kant en klare producten. Ikzelf ben absoluut geen expert maar zou het in sommige gevallen misschien ook een kwestie van gemak kunnen zijn en niet perse van goedkoop/duur? 

Debutant
Is het mogelijk om als zorgverzekeringsmaatschappij gezond gedrag te belonen? Hierbij denk ik aan korting op groenten en fruit in supermarkten en korting op sportscholen?
Verwijderde account
N/A

hoi marloes,

wij hebben de vegapolis. wij zijn veganist en dat is niet alleen diervriendelijk maar ook erg gezond. met deze polis kun je voor een bepaald bedrag vleesvervangers en veganistische/duurzame verzorgingsproducten declareren. misschien is dit een idee?

hartelijke groet, mirjam

Community Manager
Status gewijzigd in: In onderzoek

Community Manager

@Marloes Bijzet en @mirjam1959 Ik heb het topic toegevoegd aan dit idee. Volgens mij gaat het om dezelfde vraag: wat is er mogelijk om mensen die gezond leven tegemoed te komen, bijvoorbeeld in de vorm van korting op de premie. @Michelle Gaf al aan dat we te maken hebben met twee punten: uitvoerbaarheid en solidariteit. Dus hoe controleer je of iemand daadwerkelijk gezond leeft en waar leg je dan de grens? Hebben jullie daar ideeen over?

Ondertussen heb ik de vraag uitgezet binnen de organisatie.

Debutant
Het controleren van gezond gedrag lijkt mij inderdaad niet makkelijk en daarnaast ook niet wenselijk. Het zou wel fijn als gezond gedrag gestimuleerd wordt, zoals mijn voorbeeld van korting op groenten en fruit. Ben benieuwd naar de visie hierover vanuit Zilveren Kruis.
Stamgast

Ik denk dat gezond of ongezond eten voor een zorgverzekeraar erg moeilijk te controleren is. Misschien is het dan beter om ongezonde voeding extra te belasten.

Ik zie wel eens behoorlijk dikke mensen met een pak roomijs de supermarkt uitlopen. Dan denk ik, waar is die mee bezig??

Door de accijns op sigaretten steeds verder te verhogen en duidelijk negatieve berichten op de verpakking is het roken toch ook teruggedrongen.

Dus misschien moet de overheid dan toch maar daar aan meedoen.

Je zou de belasting op echt gezond voedsel misschien ook kunnen verlagen zodat het goedkoper wordt.

Op die manier zijn het dan precies de mensen die ongezond of juist gezond eten die dan het meest/minst in hun portemonnee worden geraakt.

Moderator

Even een update van onze kant. Eerder gaf @Raoul al aan dat we intern zouden kijken wat we met het idee van @fpo kunnen. Over het originele idee van fpo kwamen onze product ontwikkelaars met exact dezelfde feedback als jullie: het controleren van gezond leven is onmogelijk en op deze manier iets betekenen wordt lastig. 

Dit neemt niet weg dat we wel op zoek zijn en graag meedenken over wat we wel kunnen betekenen. Misschien wat concreter de vraag: wat kunnen we betekenen voor mensen die gezond leven en daardoor wellicht minder gebruik maken van de zorgverzekering?

Ik hoop dat jullie ideeën hebben of dat we met elkaars input tot een idee kunnen komen waar ook andere mensen op kunnen stemmen.