0 likes

Wanneer een ZilverenKruis-klant bekent is als een psychiatrische patiënt, zal de patiënt de hem toegekende DSM-labels met het ZilverenKruis delen. Dit vergemakkelijkt de communicatie met de persoonlijke Zorgcoach van het ZilverenKruis.

Opmerkingen
Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Beste Tinus,

Bedankt voor het delen van je idee. Fijn dat je meedenkt!

Vind je het goed dat ik nog wat vragen stel, om te bepalen hoe we hierin iets kunnen betekenen?

DSM is de classificatie van geestelijke aandoeningen. Dit is dus heel persoonlijke informatie waarbij de privacy van de patiënt voorop staat. Wij vragen patiënten alleen informatie te delen als dit strikt noodzakelijk is. De rest blijft tussen patiënt en zorgverlener. Daarom ook de vraag: welk probleem lossen we op door (alle?) patiënten hun DSM-codes met Zilveren Kruis te laten delen? En: in welk opzicht is dit essentiële informatie voor de Zorgcoach om goed te kunnen helpen?

Zou je mij willen helpen door jouw beeld hiervan nader toe te lichten? Dat zou ik enorm op prijs stellen, Tinus!

Geregelde bezoeker

Beste Rogier,

Zelf ben ik ruim 20 jaar psychiatrisch patiënt. Voor de rekeningen spreek ik mijn verzekering aan, die loopt bij het ZilverenKruis. Naar mijn mening is het logisch, dat mijn verzekering voor deze aanspraken om persoonlijke informatie kan vragen. Aan de hand van de labels kan de Zorgcoach zien of de adequaat is. Ja, de Zorgcoach houdt een vinger aan de pols qua zorgkosten. Hetgeen uiteindelijk kan resulteren in een dempende werking van de zorgkosten. Groeten, Rogier.

Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Dank voor je uitleg, Tinus. Ook bijzonder dat je zo open bent over je persoonlijke situatie. Is er iets wat je nu tegenhoudt om deze informatie met de Zorgcoach te delen, zodat die je beter kan helpen? Of is je doel om advies te geven aan iedereen die in dezelfde situatie zit, dus om de Zorgcoach in te schakelen voor eventuele hulp en hierbij de DSM-code niet te vergeten?

Dit is de ideeënbus van Zilveren Kruis, dus ik ben even op zoek of ik je kan helpen een concrete verandering in gang te zetten. Of dat het blijft bij het delen van je ervaring en bovenstaande waardevolle tip voor lotgenoten, want dan laten we het hierbij (en kan iedereen je tip hier gewoon nog vinden en lezen).

Ik hoor graag van je!

Geregelde bezoeker

Beste Rogier,

Het stadium om privacy-regels te hanteren bij mensen, die mij kunnen helpen ben ik voorbij. Dus nee, daar heb ik geen moeite mee. Het antwoord op je ander vraag is: De adviezen van anderen en mijzelf (sterk zelf zelfmanagement) wil ik gaarg delen met anderen, die misschien in dezelfde situatie zitten.

Misschien moeten de DSM-labels binnen het ZilverenKruis meer waarde krijgen.

Groeten, Tinus

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Helder, Tinus! Je kunt inderdaad delen met de Zorgcoach wat jij bereid bent te delen, inclusief de DSM-code als dat helpt. Verder kun je op de Community in contact komen met andere mensen die ervaringen en adviezen willen uitwisselen over zelfmanagement. Dus blijf je ideeën en vragen hier vooral delen, en wie weet tref je iemand waarmee je een waardevol gesprek kunt aanknopen.

Voor nu sluit ik dit specifieke idee, omdat er verder geen concrete veranderacties voor ons uitrollen, oké?

Spreek je gauw weer op een andere plek op de Zilveren Kruis Community!

Geregelde bezoeker

We verschillen van mening, dat het belangrijk is, dat de psychiatrische patiënten een goed DSM-label krijgen, omdat hiermee de vereiste zorg kan worden gedefiniëerd. Zelf heb ik DSM-label 295.70. Met de omschrijving heb ik niet zoveel (Schizoaffectieve stoornis van het Bipolaire-type). Zelf vind ik i.p.v. schizoaffectief het gebruik van psychosegevoeligheid prettiger. Het label waarbij ik mij "goed" voel, is "DSM-label" 295.70.2-Psychosegevoeligheid van het uni-polaire type: Manie". De 295.70.1 staat voor Psychosegevoeligehieid van het bipolaire type en de 295.70.2 staat voor uni-polaire type: Depressie.

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Beste Tinus, dank voor je aanvullende opmerking! Ik snap volledig dat het voor jou (en andere patiënten) belangrijk is om het juiste DSM-label te hebben. Daarover verschillen we niet van mening. Ik nam/neem je opmerking hierover zeer serieus.

Zilveren Kruis is echter niet de partij die de diagnoses stelt en deze labels toewijst. Dat doet de zorgverlener die je behandelt. Vragen over het DSM-label dat jij hebt gekregen, kun je daarom het beste stellen aan jouw zorgverlener. Als je hulp nodig hebt om hierin je weg te vinden, kun je voor advies altijd contact opnemen met onze Zorgcoach.

Ik hoop dat je er zo uitkomt, Tinus!