Een ruimere brilvergoeding voor kinderen zou erg fijn zijn! 2 van mijn 4 kinderen moesten elk half jaar nieuwe glazen. Het zou fijn zijn als de vergoeding ruimer is als ze in de groei zijn (net als met een beugel, extra vergoeding, tot een bepaald bedrag, tot ze uitgegroeid zijn). De sterkte verandert zo vaak op jonge leeftijd, bij volwassenen blijft dat vaak langer stabiel. Eens in de drie jaar voor mijzelf vind ik prima, maar voor kinderen zou minstens 1× per jaar beter zijn. Elke keer een complete bril is natuurlijk overbodige luxe, maar glazen vergoed zou wel erg fijn zijn Smiley Vrolijk

Opmerkingen
Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Welkom op de community, @MARisKa1. Je stelt voor om in de verzekering een hogere vergoeding voor brillen / brillenglazen voor kinderen op te nemen. En dat is een lastige discussie. We hebben ervoor gekozen om een extra vergoeding van bril voor kinderen niet mee te nemen in de aanvullende verzekering. Dat heeft te maken met kosten. Zoals je zelf al aangeeft, groeit een kind en veranderen ook de ogen vaker dan bij volwassenen. Daardoor hebben kinderen vaker een nieuwe bril of andere glazen nodig. Om dat voor alle kinderen te vergoeden is simpel gezegd te duur. Dus dan zou de premie omhoog moeten. En daar hebben we nu niet voor gekozen. Wel hebben we geregeld dat je gebruik kunt maken van Zilverkorting. Is dat misschien iets waar je wat aan kunt hebben?

Ik ben wel benieuwd hoe de andere leden hierover denken. Wat vinden jullie van het idee van @MARisKa1? Zouden jullie ook graag een extra vergoeding voor kinderbrillen/brillenglazen in de aanvullende verzekering zien? Ook als je hierdoor wat meer zou moeten betalen?

Op dit moment passen we de vergoeding niet aan, vanwege het financiële argument. Maar als het zo is dat veel meer mensen hier behoefte aan hebben dan is dit een mooi onderwerp om alsnog weer op de agenda te laten zetten! Dat is de reden dat ik de status aanpas naar 'meer reacties nodig'.

Debutant

Dank je wel Corine.

De vraag om ruimere vergoeding is dezelfde reden als dat die vergoeding er nieg is, uiteindelijk draait het allemaal om geld Smiley Knipoog Iets meer premie zou ik er dan wel voor over hebben. Aan de andere kant, ik ben goed aanvullend verzekerd, dus betaal al flink wat premie. Een verzekering is er juist om dingen te vergoeden die je zelf niet kunt betalen. Misschien inde vorm van een keuzepakket? In mijn huidige aanvullende verzekering zit ook heel veel waar ik nooit gebruik van maak. Is het misschien een optie om de aanvullende verzekering wat persoonlijker te maken dmv aanvinken wat je verwacht nodig te hebben en afvinken wat je nooit gaat gebruiken, en daar de premie op aan te passen? 

Community Manager

Interessant voorstel om een keuzepakket te maken, @MARisKa1. Er zijn inderdaad meer mensen die voorstellen om een verzekerden een pakket op maat te laten samenstellen. In het topic 'Verschillende pakketten voor verschillende mensen' zijn we hierover in discussie geweest. In dat topic leg ik uit waarom we niet gekozen hebben voor doelgroeppakketten. Voor het gemak zet ik de tekst ook hier nog even neer:

Verzekerden wegen de vergoedingen die zij (mogelijk) gebruiken af tegen de kosten van de premie
Een doelgroeppakket (bv voor mannen of een zwangerschapspakket) zou je ook kunnen regelen via een aanvullende verzekering. De aanvullende verzekering is een vrijwillige verzekering. Het probleem dat dan ontstaat is dat alleen mensen die zo goed als zeker weten dat ze bepaalde zorg nodig gaan hebben, een doelgroeppakket gaan afsluiten. En mensen die weten dat ze die zorg niet nodig hebben, doen dat niet. Daardoor zullen dus minder mensen dat doelgroeppakket afsluiten. Terwijl de kans dat ze de vergoeding gaan gebruiken heel erg groot is. En dat zorgt ervoor dat een doelgroeppakket dus erg duur wordt. En dat willen we niet. En hebben we dus geen doelgroeppakketten.

Kun je iets met mijn antwoord? Mocht je nog vragen hebben, laat het me gerust weten!

Nieuwkomer

Het lijkt mij een goed idee om de vergoeding voor kinderen onder de 10 jaar jaarlijks te maken. Of in ieder geval vergoeding voor nieuwe glazen. Kinderen groeien en de kosten van brillen zijn hoog. In ons geval heeft ons zoontje van 3 een bril van +4 en +6,5, hij ziet dus behoorlijk slecht en zijn aanvullend drie sterren verzekerd en krijgen maar 1* per drie jaar iets terug. De bril wordt voorgeschreven door het ziekenhuis, dus in dat geval zou ik vergoeding wel op z'n plaats vinden. Het is eigenlijk een medische behandeling. En hij moet daar vaak op controle, dan passen ze de sterkte weer aan en dan moeten wij weer een nieuwe bril halen. Dus iets meer bijdrage hieraan vanuit de verzekering zou een goede stap zijn. Zeker in die leeftijd zijn er niet veel kindjes met een bril, dus als het dan wel nodig is, is vergoeding wel netjes. 

Community Manager

Welkom op de community @Danielle88. Ik snap helemaal wat je zegt. In het geval van kinderbrillen is er wel al een vergoeding in de basisverzekering: 'Brillenglazen of lenzen tot 18 jaar'. Het is wel zo dat de overheid deze vergoeding voor een specifieke groep kinderen heeft bedacht. En als ik het goed interpreteer, valt jullie zoontje helaas niet binnen die groep. 

Ik vind het wel een interessante vraag vanuit welke verzekering dit soort kosten dan betaald zouden moeten worden. En hoe jij daartegenaan kijkt. De basisverzekering is voor iedereen en bij alle verzekeraars gelijk. En de overheid bepaalt wat er wel en wat er niet in de basisverzekering zit. De inhoud van de aanvullende verzekering bepalen de zorgverzekeraars zelf. Vinden jullie dan dat dit soort kosten dan vanuit de aanvullende of vanuit de basisverzekering betaald zouden moeten worden? En waarom?

Nieuwkomer

Vanuit het aanvullend pakket denk ik. Ik vergelijk het een beetje met de vergoeding voor beugels bij kinderen die dat nodig hebben. Niet ieder kind heeft een beugel nodig, maar degene die dat wel nodig hebben op voorschrift van de tandarts hebben daar hoge kosten voor. En daar kunnen ouders een goed aanvullend pakket voor afsluiten. Brillen op advies van de oogarts lijken me soortgelijk voor kinderen onder de 18, bij wie de afwijking echt nog gecorrigeerd moet worden en nog veranderd.

Community Manager

De vergelijking met een beugel zie ik inderdaad ook wel @Danielle88. Jouw reactie past in dit geval ook goed in het topic 'Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?'. Je zou daar ook kunnen reageren. Em misschien wat konkreter kunnen aangeven wat jij graag zou willen. Bijvoorbeeld tot welk bedrag. En of je dat jaarlijk zou willen. Of een potje gedurende de verzekering... Dat brengt de discussie over de aanvullende verzekering misschien weer op gang?

Nieuwkomer

Een jaarlijks bedrag lijkt me redelijk bij kinderen. Bijv. het bedrag dat nu 1x per 3 jaar wordt toegekend, bij kinderen jaarlijks toekennen. Of altijd de glazen vergoed en het montuur niet. Zou het fijn vinden als jullie er naar willen kijken. De beugel is denk ik inderdaad de beste vergelijking. Alhoewel slechte ogen misschien nog wel iets erger zijn dan een slecht gebit.

Community Manager

Daar zeg je inderdaad iets, @Danielle88. Waarom wel een (ruime) vergoeding voor orthodontie in de aanvullende verzekering. En geen ruimere vergoeding voor slechte kinderogen? Wat vinden jullie hiervan? Deel je mening in dit topic. Of in het topic 'Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?' 

Debutant

Ik pleit ook voor een ruimere vergoeding van brillen voor opgroeiende kinderen en niet alleen de glazen. Onze zoon kreeg een bril op 5-1-2016 welke wij hebben gedeclareerd en vergoed kregen. Hij was toen 4 jaar oud. Inmiddels is onze zoon bijna 7 jaar oud, een flink stuk gegroeid en natuurlijk is zijn eerste bril nu echt veel te klein en deze deed zelfs pijn. Wij waren daarom genoodzaakt een nieuwe bril aan te schaffen. Gelukkig viel dat gelijk met nieuwe sterkte van de glazen.

Op 2-7-18 declareerde ik deze nieuwe bril. Deze declaratie is afgewezen omdat er maar eens in de drie jaar een nieuwe bril wordt vergoed door Zilveren Kruis (Dus pas in 2019 zou een nieuwe briel vergoed worden). Voor kinderen in de groei is dat echt niet toereikend. De bril was overigens maar 44,-, nog niet eens de helft van het bedrag dat vergoed zou worden over een half jaar. En in 2019, het jaar dat de vergoeding weer zou komen hebben we waarschijnlijk juist geen nieuwe bril nodig.

Het idee van een aanvullende verzekering is natuurlijk dat er meer vergoed zou worden. Mijns inziens zou dit er gewoon onder mogen vallen.