0 likes

Na het gereageerd te hebben op de zitcheck kreeg ik via Pauline deze link. Ik wil dolgraag meedenken. Met name hoe we praktijk en theorie dichterbij elkaar kunnen brengen in de zorg. Als ik voor mezelf spreek: ik ben een rugpatiënt, artrose in meerdere delen van mijn lijf, een neurostimulator. Ik mag geen autorijden, op een normale fiets fietsen kost veel moeite maar ik loop tegen een muur van onbegrip aan bij jullie en bij de gemeente waarin ik woonachtig ben. Mijn zelfstandigheid is ver te zoeken en er is niemand die zich daar ook maar iets van aan trekt. Dit kan ook omdat er geen persoonlijk contact is. Als zieke betaal je je scheel. De hoofdprijs. En als je gezond bent word je beloond. Is dat niet van de zotte? Want ziek zijn is geen keuze.

Jullie zitcheck is een mooi voorbeeld van hoe er niet echt wordt nagedacht. Mensen in een rolstoel zitten te veel en krijgen van jullie het advies meer te bewegen en ik, die amper twee/drie uur per dag kan zitten, krijg een staande ovatie omdat ik volgens jullie check voldoende beweeg terwijl ik het grootste gros van de dag lig... Denk verder. Kom kijken. Laat iemand met een handicap meedenken. Meehelpen. De praktijk is echt heel anders dan wat jullie in theorie bedenken... ☺️

Opmerkingen
Community Manager

Hoi @JessicaPoel, wat goed dat je reageert en wat fijn dat @Pauline je heeft gewezen op het forum. Ik maak graag van je aanbod gebruik om te leren van jouw praktijkervaring en ben erg benieuwd tegen welk onbegrip je aanloopt bij ons en bij de gemeente. Kan je me daar meer over vertellen?

De Zitcheck houdt wel rekening met mensen die niet in staat zijn om te staan maar volgens mij niet met mensen die slecht kunnen staan. @BasA heeft meegekeken op de zitcheck, misschien kan jij daar iets meer over kan vertellen Bas?

Webcare

Dag Jessica,

Net zoals Raoul ben ik blij dat je eerlijk bent in wat er verbeterd kan worden.

Zelf zit ik in een rolstoel, dus jouw frustratie dat je tegen zaken aanloopt die anderen niet eens door hebben, herken ik zeker. Daarom heb ik ook meegekeken met de zitcheck en nog wat ideetjes genoemd om het anders te verwoorden. Bijvoorbeeld welke oefeningen je wel kunt doen als je bijvoorbeeld niet kan staan.

Blijft natuurlijk dat de zitcheck, net als veel andere "handige" apps, toch een beetje uitgaat van de doorsnee, gezonde Nederlander. Goed om te beseffen dat we onze apps, innovaties, et cetera zoveel mogelijk toegankelijk moeten proberen te maken voor iedereen.

Je vertelt dat je graag met ons mee zou denken. Hoe zit je dit precies voor je? Zijn er bepaalde onderwerpen waar je ideeën over hebt?

Groeten,

Bas