Opmerkingen
Moderator

@Krijna Ik kan me voorstellen dat deze situatie vragen bij je oproept. Als blijkt dat er een ander (en goedkoper) medicijn is, waarom krijg je dat dan niet? Zeker in combinatie met de maagzuur en omeprazol. 

Ik leg deze situatie graag voor aan één van onze experts! Wanneer ik een reactie heb, zal ik deze hier laten plaatsen. 

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe het nu is afgelopen, na het gesprek met je huisarts? 

Moderator

@Krijna Ik heb inmiddels contact gehad met onze adviserend apotheker. De situatie blijkt in de praktijk toch iets anders. Ik geef je graag haar reactie door: 

Acetylsalicylzuur wordt al jaren in Nederland gebruikt als bloedverdunner. Blijkbaar krijg jij iets anders. Daar heeft de voorschrijvend arts ongetwijfeld zijn redenen voor gehad, want de standaard in Nederland is dat gestart wordt met acetylsalicylzuur, tenzij er medische redenen zijn voor een andere sterkere bloedverdunner.

De prijs van acetylsalicylzuur is inderdaad laag. Het is wel zo dat dit een receptgeneesmiddel is. Wanneer er sprake is van een receptgeneesmiddel, ontvangt de apotheker ook nog een extra bedrag. Dit bedrag is voor het klaarmaken van het geneesmiddel en de controle op het juist gebruik en interacties. Hierdoor lijkt de prijs van het geneesmiddel hoger.

Ze heeft ook nog even gekeken naar de combinatie bloedverdunner en maagbeschermer. Ze geeft het volgende aan: Bij alle bloedverdunners kan maagbescherming gebruikt worden, alleen niet bij alle bloedverdunners kan omeprazol gebruikt worden. Er zijn ook nog andere geneesmiddelen voor maagprotectie. Of dit een optie voor je is weet ik niet. Misschien interessant om eens met je artsen te bespreken?

Tot slot geeft mij collega nog aan dat ze het goed vindt dat je dit hebt neergelegd bij je artsen. Want het is zeker niet raadzaam om zelf je medicijnen aan te passen.

Is de situatie zo duidelijk voor je? Het is dus niet iets wat wij als verzekering kunnen aanpassen. Er wordt al eerst gekeken naar de mogelijkheden om acetylsalicylzuur voor te schrijven. Maar dat is dus niet altijd de beste (medische) oplossing. 

Moderator
Status gewijzigd in: Afgewezen

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd