0 likes
Opmerkingen
Moderator

@JP70 Welkom bij de community, leuk om te zien dat je het 'denk mee' onderdeel hebt gevonden! 

Mooi dat je een idee inbrengt vanuit duurzaamheid en kosten. Ik heb contact gehad met mijn collega van de afdeling farmacie en samen naar je idee gekeken. 

Als zorgverzekeraar kunnen we dit niet aanpassen. Het is namelijk een verplichting van de apotheker om bij medicijnen schriftelijke informatie mee te geven. In de praktijk dus de bijsluiter. Normaal gesproken zit deze standaard in het doosje. Maar bij afwijkende hoeveelheden kan het zijn dat er geen bijsluiter in het doosje zit, ze worden dan geprint. Ook worden er bijsluiters geprint voor bereidingen etc.

In de praktijk komt er wel een uitzondering voor. Soms worden er bij zogeheten baxterleveringen afspraken gemaakt dat er slechts 1 maal per jaar bijsluiters geleverd worden. Om inderdaad papierverspilling tegen te gaan. Als patiënt moet je daarvoor expliciet toestemming geven aan de apotheker. Daar staan wij buiten als verzekeraar. 

Heb je al contact gehad met je apotheker hierover? Misschien valt er wat te regelen!
Ik begrijp wel dat het bij dit soort uitzonderingen best lastig is om de uitzonderingen goed in het apotheekproces/systeem te borgen. 

Je voorstel is innovatief en zeker een discussie waard! Maar voldoet (nog) niet aan de wet- en regelgeving. Dat is de reden dat ik dit idee nu afsluit op 'wordt niet uitgevoerd'. 

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Nieuwkomer

Bij mijn apotheek krijg ik 2 bijsluiters: 1. de bijsluiter van de fabrikant die inderdaad standaard in de verpakking zit en 2. een extra print (soms wel 6 A4tjes) van de apotheek. Eén van deze lijkt me voldoende

Moderator

Hoi JP70. Dat zijn inderdaad weer wat extra papieren zo te lezen. Zijn dit dan bepaalde extra instructies? Ik heb het zelf ook wel eens gehad bij bepaalde medicijnen. Die worden er dan standaard bijgeleverd. Heb je het al met je apotheker besproken?