0 likes

Indien mensen dagelijks meerdere medicijnen  moeten gebruiken,  en deze via een bexter ontvangen,  dragen deze  

gebruikers  mee aan een grote bezuiniging.

Het alternatief is een recept per medicijn voor 3 maanden.

Dat is voor velen een grote voorraad die veel ruimte in beslag neemt.

De bexter is een rol  afscheurbare plastic zakjes voor 1 week.

Daarop staat info over de arts, apotheek, client, soort medicijn, (kleur/vorm), tijdstip voor inname en voor welke dag.

De thuiszorg of familie kan zonodig controleren of de medicijnen op de juiste tijd zijn ingenomen.

En adviseren als er vergeten is om in te nemen. (sommige medicijnen mogen niet te kort op elkaar ingenomen worden,

dan is het beter om te wachten tot de volgende dag)

Rest nog een kosten/baten analyse te maken voor de distributie.

Apothekers zitten namelijk tegen hoge kosten aan te kijken wanneer grote partijen medicijnen of hulp en verbandmiddelen retour worden aangeboden om te vernietigen.

Met de bezorger/ster van de bexter kan men afspraken maken omtrent de bezorgdag, en of deze in de brievenbus kan worden geworpen, als er geen kinderen of huisdieren aanwezig zijn.

Voor de vakantieperiode overlegt men met de apotheek om een voorraad te hebben voor een langere periode.

Opmerkingen
Moderator

@JanOtten

Ik lees dat je het hebt over een bepaalde manier van het leveren van medicijnen en de voordelen hiervan. Middels de Baxter zakjes. Heb je hier zelf ook ervaring mee? 

Je hebt het je bericht geplaatst in ons denk mee onderdeel van community. Welk idee zou je graag willen bespreken? 

Debutant

Ikzelf gebruik de baxter voor mijn medicijnen, en heb het andere familieleden ook aanbevolen.

Mijn schoonmoeder van 91 ontvangt ook haar medicijnen per baxter daar zij begint te dementeren.

Thuiszorg en familie  kan voor haar controleren of de medicijnen zijn ingenomen.

Tenzij anders overeengekomen krijgt men een baxter voor 7  dagen.

Men kan een keuze maken om  de baxter op een bepaalde dag te laten bezorgen.

Indien de verpakking het toelaat, (brievenbusformaat), kan men afspreken dat de bezorger/ster

deze baxter in de brievenbus (thuis) doet, mits er geen huisdieren of (klein)kinderen aanwezig zijn.

Van de apotheek heb ik een kunststof container in bruikleen om het rolletje baxter in te doen.

(soortgelijke container waar ook krasloten in zitten)

Voor de vakantieperiode vraag ik aan de apotheek om een baxter voor meerdere weken.

Indien een arts een verandering aanbrengt in de samenstelling van een medicijn, dan kan men deze niet bewaren.

Vernietigen door de apotheker kost geld.

Bij medicijnverstrekking per 3 maanden zijn de kosten groter dan verstrekking via een baxter per week.

Rest mij nog door de verzekeraar of apotheker te laten uitrekenen wat de kosten zijn indien veel mensen een

baxter krijgen.

Moderator

Hoi JanOtten,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik lees in je reactie veel positieve ervaringen.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wel idee je graag zou willen voorstellen.

Een baxterrol (medicijnrol) wordt vergoed op verwijzing van de huisarts. Gaat iemand op vakantie? Dan is er een machtiging nodig. Deze kan de apotheek aanvragen. 

Je hebt het over het uitrekenen door de verzekeraar of apotheek. Wat zou je precies willen laten uitreken en vanuit welke gedachte? Wat zou je anders willen zien bijvoorbeeld?

Heb je al contact met je apotheker? Gaan ze iets voor je uitzoeken? 

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Voorbijganger

Hoi JanOtten,

Hoe doe je dat dan als je andere medicijnen krijgt

Ik heb ook een medicjnenbaxter maar dan voor 7 dagen en als ik andere medicijnen krijg dan hoef ik maar 1 a 2 weken wachten en dan zitten ze erin.

Tijdens de wachttijd krijg ik de medicijnen in hun verpakking.

Een baxter van 3 maanden lijkt mij niet handig.

Mvg,

Miranda