Opmerkingen
Bezoeker

Ja! Wist je dat zorgverzekeraar CZ wel borstvergrotingen vergoedt voor trans"vrouwen"? Lekker oneerlijk weer.

Community Manager

Hoi @MirellaDijkslag, bedankt voor het indienen van je idee. Ik ben nieuwsgierig wat andere mensen van jouw idee vinden. @tubulair Waarom vind je de vergoeding voor borsten of geslachtsverandering voor transseksuelen niet terecht? 

Bezoeker

Ik vind dat er vergoeding moet worden gegeven als de borsten zich niet verder ontwikkelen dan tannerstadia 3, of als de borst het uiterlijk heeft van tanner 1/2/3. Er is dan, in mijn optiek, sprake van een daadwerkelijke onderontwikkeling. Dit moet dan gaan gelden voor zowel bio als transvrouwen. Dit is eerlijker dan de huidige maatstaf, omdat een transvrouw waarschijnlijk altijd minder klier/melkweefsel zal hebben, ook na oestrogeenbehandelingen (waarschijnlijk zullen zij vooral vetopslag hebben). Daarom vind ik het niet eerlijk, want bij biovrouwen is dit andersom (dus minder kans op vergoeding). 

Tannerstadia.Tannerstadia.

Ik vind dat aangeboren aanwijkingen altijd vergoed moeten worden, bijv:

• het poland syndroom 
  • syndroom van turner
  • tubureuze borstmisvorming

Polandsyndroom.Polandsyndroom.Tubulaire borsten.Tubulaire borsten.

Community Manager

@tubulair Ik heb nog even gekeken op de website van CZ en daar staat inderdaad genoemd dat 'Ontbreken van borstvorming bij vrouwen of man-vrouw transgenders (agenesie en aplasie)' vanaf 2017 vergoed zal worden. Wat ik ga navragen is of dat een wijziging is in de voorwaarden van de basisverzekering en of dat dus ook voor onze verzekerden zal veranderen en wat de criteria dan precies zullen zijn. 

Vervolgvraag is dan namelijk dat ik me afvraag wat het verschil dan is tussen deze voorwaarde en de reden waarom vrouwen of meisjes die geen, nauwelijks of een eenzijdige borstontwikkeling hebben niet in aanmerking komen voor vergoeding.

Voorbijganger

@MirellaDijkslag waarom zouden ALLE vrouwen met hier recht op moeten hebben? Er zijn heus vrouwen die zich net zo gelukkig voelen met cup A als met cup C. En dan  heb ik  het niet over ziektebeelden natuurlijk, dat is een heel ander verhaal.
Andere kant: vrouwen met cup G etc. zouden in aanmerking moeten komen voor een borstverkleining omdat dat gewicht heel hinderlijk en pijnlijk kan zijn, het trekt aan nek en schouders immers.

Voorbijganger

@Klaproosje volgens mij is het tog wel duidelijk dat @MirellaDijkslag het heeft over vrouwen die het wel willen (zoals ik)  en niet over vrouwen die het niet willen dus vind je opmerking wat raar om het netjes te zeggen.

Ik vind het ook oneerlijk dat voor transgenders het wel vergoed word en voor ons vrouwen met een AA/A Cup niet daar zou eens wat aan gedaan moeten worden (voor de vrouwen die het wel willen hé voor als dat nog niet duidelijk was).

Bijv kan de huisarts doorverwijzen want die weten vaak het beste of een vrouw eronder lijd of niet (zoals mijn huisarts die weet hoe ik me voel met AA-Cup draag al jaren kinder BH want de kleinste BH maat vrouwen past mij letterlijk niet,niet dat je weet/begrijpt hoe dat voelt voor mij als vrouw) dus een 1malig vergoeding zou geweldig zijn👊🏽✌🏽

Moderator

Hoi @Lee, dank voor je reactie. Op dit moment is de vergoeding geregeld via de Zorgverzekeringswet. Volgens de Zorgverzekeringswet kan er alleen maar vergoeding van het plaatsen van borstprothesen  plaatsvinden bij een aplasie ( weinig borstklierweefsel) of agenesie ( afwezigheid van borstklierweefsel) of bij een primaire borstreconstructie na amputatie.

Ik heb nog even navraag gedaan bij onze medisch adviseur. Zij geeft aan dat de onderbouwing voor de vergoeding van borstvergroting gebaseerd is op het zeldzame voorkomen van een genetische afwijking. Hierbij treedt geen of vrijwel geen borstvorming op. Op een borstecho wordt dan geen klierweefsel of maximaal 1 cm klierweefsel gezien. Bij man-vrouw transgenders kan een borstvergroting alleen worden vergoed als er ondanks de uitgebreide hormoonbehandeling, toch geen borstgroei is opgetreden. De discussie over het vergoeden van een vergroting bij cup aa/a is niet helemaal passend omdat de vergoeding voor borstvergroting met ingang van dit jaar alleen gebaseerd is op het voorkomen van een genetische afwijking.

Meer informatie kun je ook vinden op de website van het Zorginstituut Nederland. Daar staat een pdf met een 'Advies uitbreiding basispakket Zvw met enkele behandelingen van plastisch-chirurgische aard en medisch noodzakelijke circumcisie'. Op pagina 13 t/m 21 staat meer over operatief plaatsen van borstprothese bij agenesie/aplasie van de borst bij vrouwen en man-vrouw transgenders.

Wij hebben 2 vergoedingen die hierover gaan:

Ik weet nog niet hoe het zit met de vergoedingen voor volgend jaar. Die zijn zo rond half november bekend. Ik informeer je zodra de nieuwe polisvoorwaarden bekend zijn.

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Gast

Was verzekeren niet het afdekken van financiële gevolgen van een risico die hij of zij zelf niet kan of wil dragen ? Nadruk op het woord risico. Er zijn heel veel mensen die wel iets verbeterd (zowel lichamelijk als geestenlijk) aan zich zelf willen hebben. In mijn ogen is dat wat anders als het afdekken van een risico.

Immers, je verzekerd je auto tegen het afdekken van de financiële gevolgen van een schade. Op het moment dat je de auto koopt is er geen schade. Je hebt een reis verzekering tegen het afdekken van de financiële gevonden van een schade. Je verzekerd je inboedel tegen het afdekken van de financiële gevolgen van een schade. Maar je verzekerd je gezondheid zodat je iets kunt verbeteren ? Begrijp me niet verkeerd, ik ben sympatiek met dit topic, maar is dit een verzekeringsmaatschapij of iets anders ?

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

@Lee 

Zoals beloofd laat ik je even weten dat de nieuwe voorwaarden online staan. Je kunt ze vinden onder 'service&contact' optie 'downloads'. Of via deze verkorte url: zk.nl/downloads.