Ik heb gehoord dat verzekeraars miljoenen uitgeven aan reclame spotjes. Waarom maakt ZK niet een heel simpel bekend dat ze geen uitgebreide en dure reclame's gaan maken om klanten binnen te halen maar dat ze de premies goedkoper maken? Ik denk dat de verzekeraars maar klanten trekken door goedkopere premies dan door reclames. Iedereen doet toch een prijscheck via vergelijkingssites. Dan springt ZK er uit.

Goed idee?

Opmerkingen
Moderator

Hoi Jannelien. Leuk dat je zo meedenkt.

Omdat je met een idee komt, heb ik je post verplaatst naar het denk mee onderdeel op de community. 
Hier kunnen mensen op je idee stemmen (likes geven) en uiteraard ook meepraten! 

Ik wil alvast dit linkje met je delen: Hoeveel geld geeft zilveren kruis uit aan reclame. Hier kan je lezen hoe het op dit moment gaat. Je hebt het in je reactie over "geen uitgebreide en dure reclame". Waar zou voor jou de grens liggen? 
Kijk bijvoorbeeld naar het bedrag per maand en de 3 categorieeën die je in het linkje terugziet.

Corine V: Linkje  aangepast want deze werkte niet meer.

Reclame maken zou tot een minimum beperkt moeten worden. Dus geen dure TV reclames en wat nog veel erger is sponsoring van sportploegen zoals voelbalverenigingen en wielerclubs. Je zou voor dat geld bijvoorbeeld meer oogscanners of een mri apparaten kunnen kopen. De grootte van het daarvoor gebruikte budget is irrelevant. Geld dat bijeen is gebracht voor zorg moet aan zorg worden besteed. Het is al erg genoeg dat er heel veel geld weg vloeit aan dure managers en bonussen van nog duurder betaalde directeuren bij zowel de verzekeraars als de zorgverleners.

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Bezoeker

Ik zou de reclames laten vervallen in inzetten op vergelijkingssites (independer, pricewise, etc etc). Hier maken deze sites zelf al reclame voor dus dat is eenvoudig. Wanneer je het budget dan inderdaad gebruikt om de premie te verlagen kom je automatisch bij zilveren kruis uit. Ik denk dat 90% van de mensen die gebruik maken van deze sites voor de meest betaalbare aanbieder gaan. 

Moderator

Ik zie dat het linkje van Eva naar 'hoeveel geld geeft Zilveren Kruis uit aan reclame' niet meer werkt. De pagina hoort bij de campagne van vorig jaar en is nu offline.

Op de pagina 'Waar geeft Zilveren Kruis geld aan uit' kun je ook lezen hoeveel we aan reclame besteden. En waarom we dat doen. Geeft dat meer duidelijkheid? En wat vinden jullie van de uitleg?

Ik doe nu al een tijdje mee met die community en kan niet aan de gedachte ontkomen dat er lieden zijn bij het Zilveren Kruis [ZK] die zich dagelijks een krul lachen om al die reacties. Ik denk ook niet dat het ook maar iets uithaalt of je commentaar levert of niet. Het ZK doet toch waar het zin in heeft en laat het beleid vast niet beinvloeden door de verzekerden. Wat wel aardig is dat is dat je als individu in meer of mindere mate hard tegen het systeem kan schoppen, wat natuurlijk tot gevolg heeft dat die lieden nog veel harder lachen. Daar is een term voor.....Interessant was wel om te lezen dat alleen al het ZK bijna 3 miljard als noodreserve heeft. Kan je nagaan hoeveel dat is als je alle zorgverzekeraars bij elkaar optelt. Waar zal dat goed voor zijn. Breekt hier misschien binnenkort een pestplaag uit of misschien ander ernstig onheil dat je dergelijke grote reserves moet hebben. Voor een griepepidemietje heb je het niet nodig. Verder vind ik elke cent voor reclame diefstal van verzekeringsgeld. Als je alle budgetten bij elkaar optelt wordt dat nog een erg flink bedrag met als enkel doel elkaars klanten af te snoepen. Ook sportsponsoring valt daar naar mijn mening onder. Gewoon opheffen het huidige systeem en een beter soort Nationale Gezondheidsinstelling oprichten. Dat spaart tegelijk een aantal duur betaalde directeuren uit, want of je je nu aan de "norm" houdt of niet € 300.000,00 excl pensioen en andere bijkomende kosten kan niemand verdienen en hij/zij mag dat zeker niet verdienen aan "gezondheid". 

Moderator

Hoi Wim, bedankt voor je reactie. Goed om te weten hoe jij hierover denkt.

Dit Denk-Mee idee is nog van eind vorig jaar. Dit jaar richten we ons meer op adverteren online en op goedkopere uitingen via social media. Wat vinden jullie hiervan?

Wim, ik zie verder dat je ook andere interessante onderwerpen aankaart waarop bezuinigd kan worden zoals de reserves. Dat is zeker een interessant onderwerp om over in gesprek te gaan. Ondanks dat de reserves wettelijk verplicht zijn, ben ik ook wel benieuwd hoe andere mensen hierover denken. Wil iemand hierover verder in gesprek? Laat het even weten. Dan kunnen we een apart topic starten.