0 likes

Ik zou het op prijs stellen als ZKA een manier kan vinden om een aanvullende verzekering voor tandartskosten beschikbaar te maken zonder stringente medische acceptatievoorwaarden.

In mijn geval had ik paar jaar geleden een 3 sterren aanv.verzekering voor tandartskosten, daarna om de kosten te verlagen overgegaan op een 2 sterren optie, zelfs later nog een keer (zonder specifieke eisen) teruggegaan naar 3 sterren toen ik wat hogeren kosten verwachtte, helaas na een jaar weer terug naar 2 sterren gegaan en daarna zijn de regels strenger geworden en is de 3 sterren en 4 sterren opties niet meer beschikbaar voor mij.

In de komende tijd moet er een gebroken wortel van een hoektand worden verwijderd, maar omdat daar een brug aan hangt moet die worden doorgezaagd en vervolgens wordt er na enkele maanden een implantaat geplaatst met daarna daarop weer een kroon. De kosten zullen grotendeels door mijzelf moeten worden betaald omdat de ruimte voor vergoeding met mijn 2 st verzekering zeker niet voldoende is.

Mijn pleidooi nu is voor een nieuwe optie (bv een 5 sterren) voor een verzekering zonder medische acceptatie en uiteraard met een passende hogere premie.

Gaarne uw reactie.

Opmerkingen
Community Manager
Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Beste @Rob6,

Bedankt voor jouw idee. Ik snap dat het tegenvalt dat je geen hogere tandartsverzekering kunt afsluiten omdat je tandartskosten verwacht. Het klopt dat wij je niet accepteren als je (specifieke)kosten verwacht te maken voor onze 3/4 ster / duurdere tandartsverzekeringen. Je stelt als alternatief voor een "5 sterren" polis te introduceren zonder medische acceptatie met een passende premie.

Als ik jouw voorstel lees dan lijkt de "5 sterren" polis eigenlijk alleen interessant voor mensen die al weten dat ze flinke tandartskosten gaan maken. Als je geen kosten verwacht kun je namelijk ook de aanvullend tand met 3 of 4 sterren afsluiten. Dit zorgt ervoor dat iedereen die voor "5 sterren" kiest waarschijnlijk ook flinke tandartskosten verwacht. De premie van deze "5 sterren" verzekering zal dan zo hoog zijn dat je de tandartskosten net zo goed zelf kunt betalen.  

De "5 sterren" gaat daarnaast in tegen het principe van een verzekening. Dit komt omdat je vooraf al weet dat je flinke tandartskosten gaat maken. Het idee van een verzekering is juist dat je zekerheid zoekt voor kosten waarvan je nog niet weet of je ze in de toekomst gaat maken.

De status van jouw idee pas ik om bovenstaande redenen aan naar "Wordt niet uitgevoerd".  Ik wil nog wel even nakijken wat wij zeggen als je bij ons de tandartsverzekering van 3/4 sterren aanpast naar 1/2 sterren. Ik wil dan vooral weten of wij de medische acceptatie dan ook specifiek benoemen. Dit zoek ik even uit en dan plaats ik hier een update. 

Ik kan mij voorstellen dat dit niet het antwoord is waar je op had gehoopt. Ik hoop wel dat mijn antwoord je voldoende uitleg geeft waarom wij jouw idee niet verder in behandeling nemen.

Debutant

Beste Jan,

Toch nog een reactie op uw antwoord op mijn eerdere vraag/suggestie.

De reden dat ik niet in aanmerking kom voor een 3st of 4st verzekering heeft te maken met de "medische acceptatie" waarbij de in het verleden uitgevoerde behandelingen (aantal missende kiezen/tanden, kronen, implantaten etc.) bepalend zijn voor acceptatie en dat kan ik helaas niet meer veranderen.

Ik ben bereid meer te betalen voor het hogere risico als u iemand met een wat kwetsbaarder gebit (zoals ik) accepteert voor een hoger vergoedingsniveau.

De verwachting van mogelijke kosten in relatie met de hoogte van de kosten speelt overigens m.i. altijd een rol bij de keuze van welke aanvullende verzekering wordt gekozen door uw klanten.

Ik denk dat er twee oplossingen zijn:

(1) het verhogen van de premies voor hogere vergoedingsniveaus afhankelijk van de status van het gebit, al dan niet in combinatie met:

(2) het vereisen dat een hoger vergoedingsniveau (met een hogere premie) niet elk jaar kan worden gewijzigd door de klant, maar voor meer dan een jaar vast staat.

Hopelijk helpt bovenstaande toelichting om mijn eerdere suggestie te verduidelijken.

Gaarne uw reactie.