vergoeding leesbril onder 18 jaar

Voorbijganger

Ik heb een vraag over vergoeding voor een leesbril onder de 18 jaar.

Ik heb mijn zoon een leesbril laten aanmeten. Nu vraag ik mij af wat ik nu vergoed krijg.

Aan de ene kant lees ik iets over 56 euro eigen bijdrage per glas, maar aan de andere kant een maximale vergoeding van 150 euro.

Maakt het ook nog uit of er een medische indicatie is afgegeven. Ik ben eigenlijk op eigen initiatief naar de opticien gegaan, maar een oogarts zal geen andere conclusie trekken uit een oog onderzoek.

• Ogen en oren

vergoeding leesbril onder 18 jaar

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: vergoeding leesbril onder 18 jaar

Webcare

Ik kan me je verwarring over deze vergoeding voorstellen. Er zijn twee verschillende vergoedingen voor brillen voor kinderen tot 18 jaar. 

De bril wordt doorgaans uit de aanvullende verzekering vergoed zowel voor volwassenen als voor kinderen.

Vanuit de Aanvullende verzekering met 2, 3 of 4 sterren. Hoe hoger de aantal sterren des te hoger de vergoeding. Deze vergoeding lees je hier: Bril

Wanneer er een medische indicatie is van de oogarts voor de bril betalen wij de kosten uit de basisverzekering.

Hierover wordt dan wel een eigen bijdrage van € 56,- per glas gevraagd.

De vergoeding wordt gegeven bij één van de volgende indicaties:

• scheel zien met de ogen naar binnen gedraaid
  • een groot verschil in afwijking hebben tussen linker- en rechteroog (meer dan 4 dioptrieën)
  • sterk bijziend zijn (meer dan -6 dioptrieën)
  • een afwijking van meer dan 10 dioptrieën hebben
  • geopereerd zijn aan een lensafwijking 
  • sterke cilindervorming hebben (vanaf 4 dioptrieën)

Deze vergoeding en voorwaarden kan je hier teruglezen: Brilmedisch

Hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het graag. 

Groetjes,

Caroline

Ben je blij met het antwoord wat ik of een ander communitylid heeft gegeven? Accepteer deze dan als oplossing.

Voorbijganger

Bedankt voor je antwoord.

De vergoeding geldt dus alleen voor de glazen?

Ik heb een verzekering met 3 sterren, dat zou dus betekenen dat ik beter uit ben met deze vergoeding als uit de basisverzekering? (glazen zijn €118.- per stuk)

Groet,

Mars

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Marsmau,

Dat is inderdaad voordeliger omdat je dan geen eigen bijdrage hoeft te betalen. In de vergoeding voor medische indicatie zit overigens wel een complete bril -  en dus niet alleen de glazen. Ik heb inmiddels verzocht om dit ook duidelijker te vermelden op de vergoedingenpagina. Bedankt dat je ons daarop wijst. Hoe dan ook, zal het goedkoper zijn gebruik te maken van de reguliere vergoeding als je een hoge aanvullende verzekering hebt gekozen. Goed om beide opties af te wegen mits je zoon uberhaubt in aanmerking komt voor de medische indicatie die Caroline beschreef.

Laat maar weten wat het is geworden of als je nog vragen hebt!

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Voorbijganger

Goedemorgen,

Bedankt voor deze informatie, ik ben tevreden.

Gr.

mars