incontinentie

Nieuwkomer

Graag wil ik een ervaring met u delen, ervan uitgaande dat u deze ervaring gebruikt als case , daar waar het gaat om zorgkosten.

Ik ben een vrouw van bijna 69 jaar, heb al ongeveer 15 jaar last van incontinentie problemen die met de jaren zijn verergerd. Dit alles nadat er een baarmoeder operatie heeft plaatsgevonden na een baarmoederhals kanker. 20 jaar gelden. Toen de incontinentieklachten zich verergerden heb ik via de huisarts een serie bekkenbodem therapieën gedaan om de klachten te verhelpen. Hielp niet en intussen kwam er een incontinentie van de ontlasting bij. Wat volgde was opnieuw een serie bekkenbodem therapieën die gericht waren op de verslapte kringspier. Ook ging ik incontinentiemateriaal gebruiken om de ongemakken op te vangen. Echter de verzakking die was vast gesteld van de blaas en de slappe kringspier van de anus zorgen ervoor dat ik weer voor advies naar de huisarts ging. De huisarts verwees mij door naar de gynaecoloog en  die verwees mij weer door naar een andere gynaecoloog ( die gespecialiseerd was in verzakkingen). De laatste gynaecoloog verwees mij door naar de Keizer Kliniek in Voorburg, in die kliniek zouden specialisten werken die        ( alweer), gespecialiseerd waren in verzakkingen van de blaas en de anus kringspier. Van de laatste gynaecoloog had ik wel een plastic Kubus voorgeschreven gekregen met een mooi verhaal erbij dat het ondersteunend zou zijn bij de blaasverzakking. Het gebruik van deze Kubus was een ramp, deed pijn bij het lopen, gaf lage rugpijn, licht bloedverlies en een ramp om hem dagelijks eruit te halen, of als ik onderweg was en het zo een pijn deed dat ik in de bosjes ging zitten om hem eruit te halen. Gênant en vrouwonvriendelijk is deze Kubus, ik kreeg hem aangereikt in een plastic zakje zonder gel om het inbrengen te vergemakkelijken. Elke dag afspoelen voor gebruik. ( Ongelooflijk!) Wie is hier rijk van geworden?

Mijn eerste bezoek aan de keizerkliniek was er een van verbazing, alles gesloten en beveiligd, heel onheimlich, alsof er zaken gedaan werden die het daglicht niet verdragen kunnen. Het personeel was griezelig vriendelijk, vol tattoos en ringetjes door de neus, ( mijn eerste bezoek)! Mijn 2e bezoek, op advies van de zeer jonge arts bij mijn 1e bezoek, was bij de Case Manager Bekkenbodem specialist,

(van die titel had ik nog niet eerder gehoord). Bij mijn bezoek aan deze ( ook weer zeer vriendelijke) Case Manager had ik het gevoel alsof ik een huishoudelijk apparaat ging aanschaffen. Een Darmspoel machine geheel automatisch met afstandsbediening, het promotie filmpje dat mij werd vertoond om het gebruik te tonen was gewoon een ordinair verkoop verhaaltje. Alsof het ging om een afwasmachine of elektrisch keukenapparaat, allemaal dure termen en je zou bijna denken dat je het “NODIG” hebt. Mijn gevoel van veiligheid ging met mij op de loop bij het zien van dat filmpje. Op mijn vraag of ik kon uitproberen of het bij mij paste en of het hielp bij mijn klachten, werd er verteld dat dat niet kan. De zorgverzekeraar betaald de kosten, ( ik dus) als verzekerde.

Ook van dit apparaat wordt iemand ( een man)?, weer heel erg rijk.

Ik verliet de Keizer Kliniek, nadat ik alle sloten van de deuren had geopend met een dubbel gevoel.

Waarschijnlijk is de mening over vrouwen in de zorg helaas nog steeds zo dat ze dom zijn, en naïef, en niet zelf kunnen nadenken. Zeker als het gaat om incontinentie.

 Het ergste vind ik ook nog dat ik door vrouwen onderzocht en geadviseerd ben.

De klap op de vuurpijl is het pakket dat ik vandaag kreeg aangeleverd door de post, een grote kartonnen doos met daarin een sierlijk Rood Doosje, ( ik dacht warempel aan bonbons ), in dat sierlijke Rode Doosje zaten 3 Vaginale tampons om uit te testen voor de incontinentie problemen, ( weer zonder Gel ). De verpakking vond ik vernederend, dat wordt genoemd als discretie, ( alsof het om een **** gaat). Steeds wordt er gesproken over openheid als het gaat om incontinentie, niet schamen, erover praten, maar zo een test pakket wordt verpakt in een Rood BonBon doosje vanwege de discretie.

Wat kost dat allemaal niet? De zorgverzekeraar betaald ( ik dus).

Gebruik mijn verhaal als een ervarings deskundige, als iemand die geleerd heeft om als vrouw na te denken en geen Broodje Aap verhalen aan te nemen.

 

Mw. A.Sprenger

asprenger@caiway.nl

Als U mijn verhaal te ingewikkeld vind dan stuur ik het wel op naar de media, om er aandacht aan te geven.

incontinentie

2 ANTWOORDEN 2

Re: incontinentie

Community Manager

Beste @innerlijkekind69,

 

Bedankt voor de openhartigheid en het delen van deze ervaring. Het is altijd waardevol om verhalen van ervaringsdeskundigen te ontvangen, voor het beter begrijpen van wat minder zichtbaar is in de zorg, maar wel veel impact heeft op het individu.

 

Daarnaast hoop ik dat jouw verhaal via dit publieke platform ook andere mensen, in een vergelijkbare situatie, zal bereiken en helpen. En wellicht aansporen om ook hun ervaring te delen.

 

Veel sterkte!

Re: incontinentie

Fanatiekeling

Beste ZK,

volgens mij is het niet de bedoeling van TS om andere patienten te informeren. Het gaat erom, de zorgverzekeraar in kennis te stellen van geldverspilling doordat de zorg van een bedenkelijk niveau is. Lees de eerst regel: "Graag wil ik een ervaring met u delen, ervan uitgaande dat u deze ervaring gebruikt als case , daar waar het gaat om zorgkosten.") 

Het is een pleidooi om kritischer te zijn op gecontracteerde zorgaanbieders. Ik zie namelijk dat de genoemde kliniek ( Keizer in Voorschoten) nog steeds gecontracteerd is. TS pleit voor een controle op de medische kwaliteit! De boodschap in dit verhaal is namelijk ook dat een patient door een medische " behandeling" van de regen in de drup kan komen. 

Ook ik pleit voor meer mogelijkheden om medische zorg te toetsen. 

Groet, Feina.