Wordt de Doff 'n Donner aantrekhulp voor steunkousen vergoed?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Wordt de Doff 'n Donner vergoed als je voorheen Agis Comfortpolis had?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wordt de Doff 'n Donner aantrekhulp voor steunkousen vergoed?

8 ANTWOORDEN

Re: doff n donner

Community Manager

@ClaudiavanLohuizen Hoi Claudia, welkom op de community. De Doff 'n Donner is een bepaald merk aantrekhulp voor steunkousen.
In algemene zin wordt een aantrekhulp voor steunkousen vergoed wanneer je hier een indicatie voor hebt.

Of je dan ook dit merk krijgt durf ik niet te zeggen. Dat bepaalt de leverancier. 

Op deze pagina vindt je alle informatie die je nodig hebt. Je arts kan een aanvraag en motivatie aan je meegeven waarmee je naar een gecontracteerd leverancier kan. Welke leveranciers gecontracteerd zijn vindt je op deze pagina. Die bepaalt dus aan de hand van de motivatie of je een aantrekhulp nodig hebt en welk merk dat wordt.

Kan je hiermee verder? Als je andere vragen hebt hoor ik het graag. Is de aantrekhulp voor jezelf?

Re: Wordt de Doff 'n Donner aantrekhulp voor steunkousen vergoed?

Nieuwkomer

Kan het kloppen dat de aantrekhulp voor elastische steunkousen NIET uit de basisverzekering vergoed wordt als je Thuiszorg hebt? Mijn moeder kreeg de aantrekhulp voor steunkousen (Easy-Magnide) niet vergoed van Zilveren Kruis. Daarom heb ik gisteren om opheldering gevraagd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik als antwoord dat  dit komt omdat mijn moeder Thuiszorg heeft! Deze beperking heb ik echter nergens gelezen op internet, niet op de site van Zilveren Kruis en evenmin op de sites van andere verzekeraars. Word mijn moeder nu afgescheept en wordt de rekening opzettelijk niet ontvankelijk verklaard? Mag Zilveren Kruis dit zomaar doen? (overigens heeft de verzekeraar bij afwijzing geen reden opgegeven, daaarvoor moest ik telefonisch contact opnemen!)

Bewerkt 
Fanatiekeling

Dit is onverklaarbaar en onacceptabel! Wat is dit voor verzekering?

Heeft de leverancier dit bepaald? Dit is geen goede methode, dit is te subjectief. Mijn advies: bezwaar maken, schriftelijk. Ik ben benieuwd naar het antwoord van Zilveren Kruis.

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Goedemorgen Maria en Feina, 
Als iemand thuiszorghulp heeft voor verzorgingstaken (geen huishoudelijke taken), dan is er inderdaad geen vergoeding voor aan- en uittrekhulpmiddelen. De thuiszorghulp helpt dan namelijk bij het aan- en uitrekken van de kousen.
Ik zie dat dit niet staat op de vergoedingenpagina van de kousen. Ik stuur een verzoek naar de webredactie om dit erbij te vermelden.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Beste Zilveren Kruis,

Dit kàn niet waar zijn! 

Ten eerste staat het niet in jullie Hulpmiddelenreglement https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Reglement-Hulpmiddelen-2016.pdf .

Ten tweede is het een gevaarlijke en onzinnige reden: hoevaak komt het  niet voor dat de thuishulp niet komt opdagen? In dat geval is het van groot belang dat de patiënt zelf zijn kousen kan uittrekken. Het noodgedwongen aanhouden van steunkousen is zeer schadelijk en kan een open been tot gevolg hebben.

Zie foto van de Doff 'n Donner aantrekhulp. 

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina, het staat inderdaad niet in het hulpmiddelen reglement. Ik zoek uit hoe dat zit, daar kom ik later op terug.
De thuishulp is er voor verzorgingstaken, zoals het aan- en uittrekken van de kousen. Als de verzekerde ze liever zelf aan- en uittrekt dan kan hij daar een aantrekhulp voor kopen. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening. De Easy-Magnide waar Maria het over heeft kom ik voor ongeveer €25 - €40 tegen op internet.
Het is natuurlijk wel vervelend als de thuishulp te laat komt of helemaal niet komt. De verzekerde kan daarover in gesprek gaan met de thuiszorg. Heb jij  trouwens weleens meegemaakt dat de thuishulp te laat kwam, of iemand van dichtbij die dat meemaakte? 
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Kim". Als de verzekerde ze liever zelf aan- en uittrekt dan kan hij daar een aantrekhulp voor kopen. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening" 

Zilveren Kruis gaat hierbij voorbij aan de eigen polisvoorwaarden. 

Ik had al uitgelegd waarom iedereen, ook verzekerden met thuishulp, de aantrekhulp nodig heeft. 

Bovendien heb ik diverse andere zorgverzekeraars naar hun beleid gevraagd: zij geven wel een vergoeding, onafhankelijk van de aanwezigheid van thuiszorg.

Groet, Feina.

Moderator

Hallo allemaal. 

We zouden nog een terugkoppeling geven in dit topic met betrekking tot het hulpmiddelenreglement. 

Mijn collega's zijn bezig geweest met het reglement van 2017. Hierin staat ook het één en ander geschreven over de aan- en uittrekhulp. Ik begrijp dat dit is ingestoken vanuit de aanvraagprocedure. Dus door wie en hoe wordt er bepaald of dat er een vergoeding mogelijk is. 

Bij de duurdere aan- en uittrekhulpen kijkt de leverancier altijd naar een protocol. Hier staan ook vragen in over thuiszorg. Is er thuiszorg (voor verzorgingstaken)? Dan is er geen vergoeding. 

Ik begrijp van mijn collega dat er hierover ook het één en ander staat geschreven in een brief van het Zorginstituut Nederland(van een aantal jaar geleden). 

Een wijzing in het reglement op dit moment is helaas niet mogelijk, omdat alle wijzigingen al zijn afgestemd met de NZa en onze afdeling juridische zaken. 

Het nieuwe reglement zal binnenkort op de website beschikbaar zijn. Uiteraard is feedback op de nieuwe versie altijd welkom, dan kan dat weer meegenomen worden voor in de toekomst.