Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wat is de vergoeding voor Prisma brilglazen?

Voorbijganger

Hallo,
Ik heb een probleem met mijn ogen, waardoor ik via de orthoptiste in het ziekenhuis een bril heb aangemeten gekregen met behoorlijke zware prisma's. Het is voor mij dus medisch noodzakelijk. Mijn glazen kosten per stuk rond de 400 euro. Al met al praat je dan over een bril van rond de 850 tot 1000 euro. Valt dit onder de standaard vergoeding ? Want iedereen kan via de verzekering een bril kopen, maar in mijn geval moet ik er ontzettend veel zelf voor betalen. Dat bedrag heb ik ook niet zo maar liggen. Is er geen bepaalde regeling voor dit soort dingen ? Er moet toch ook spraken zijn van bepaalde uitzonderingen op de regel ?
vr.gr. Monique

• Hulpmiddelen

Wat is de vergoeding voor Prisma brilglazen?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Wat is de vergoeding voor Prisma brilglazen?

Community Manager

Hoi Moansie, helaas vergoedt de basisverzekering voor volwassenen geen brillen. Er is wel een vergoeding mogelijk voor bijzondere optische hulpmiddelen. Hier vindt je meer informatie. Ik begrijp dat de kosten van een bril met zware prisma's behoorlijk hoog kunnen zijn. Maar er is ook zover ik weet geen uitzondering op deze situatie. Wellicht dat je via CVZ of de politiek hierin iets kan veranderen.

Voorbijganger

Hallo Raoul, de link leidt naar een pagina die niet wordt gevonden..... Graag zie ik de juiste link tegmoet. In ieder geval dank voor je antwoord..

Community Manager

Ik heb de link even aangepast. Hij doet het nu wel.

Voorbijganger

Ja ik heb t gezien, maar hier staat niets in over wat ik nodig ben. Dus voor mij heeft het geen zin. Blijf het vreemd vinden dat dit soort dure medische hulpmiddelen niet vergoed worden, al zou het 50% zijn, dat zou al heel veel schelen. Misschien dat dit een keer besproken kan worden binnen jullie bedrijf ?

Fanatiekeling

Moansie, Zilveren Kruis past de regels toe van de wettelijke basisverzekering. Een zorgverzekeraar kan niet zelf beslissen wat er wel / niet vergoed wordt.
De zorgverzekeraar bepaalt wel zelf welke vergoedingen in de aanvullende verzekering worden gestopt en hoeveel er vergoed wordt. Daarin verschillen zorgverzekeraars. Dus jij zou een zorgverzekeraar moeten kiezen die een hoge vergoeding geeft voor brillenglazen tegen een aantrekkelijke aanvullende premie. De zorgverleners, dus de oogarts en de orthoptist, zijn op de hoogte van de vergoedingsregels.

En PS: op een bepaalde manier kun je zeggen dat iedereen die een bril draagt medische noodzakelijkheid heeft. ( want anders kan men niet zien). Maar de medische noodzakelijkheid die genoemd wordt in de polisvoorwaarden is een andere medische noodzakelijkheid. ( ik weet ook niet welke).