Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom is er geen contract met Santulli Orthopedie in 2016?

Starter

Beste meneer Hoogers,

Ik ben een jonge, fleurige vrouw die de ziekte MS heeft. Ik maak gebruik van een rolstoel en loopstokken. Ik kan dus niet goed lopen. Maar voor de rest kan en doe ik alles zelf.
Ik werk als internal auditor voor een bank. Ik kan al een paar jaar niet meer lopen op gewone schoenen en had 5 jaar geleden al het advies gekregen van zowel de ergotherapeut als revalidatie arts dat ik orthopedische schoeisel nodig heb. Ik wilde hier niet aan beginnen. Ik moest huilen bij het idee van het dragen van zulke schoenen. Schoenen zijn voor een vrouw namelijk heel belangrijk. Ik droeg uit noodzaak op mijn werk jarenlang bergschoenen. Ik vond dit mooier dan de orthopedische schoenen. Kun je dit beeld voor je zien? Ik zie er picobello en elegant strak in pak uit, mooi verzorgd, rolstoel mooi glimmend en schoon, maar van die lelijke lompe wandelschoenen. De droom om ooit op mooie schoenen te lopen had ik opgegeven.
Uiteindelijk kon ik ook niet meer lopen op de bergschoenen en moest toegegeven dat ik echt orthopedische schoenen nodig had. Ik heb stad en land afgezocht naar een orthopedische schoenmaker die kwaliteit leverde, maar ook met een schoen die er oke uitzag. Ik zocht en vond meer. Ik vond namelijk een schoenmaker die niet alleen hart voor zijn vak en klanten heeft, maar ook kwaliteit levert en daar bovenop ook nog mooie schoenen maakt. Ik heb vorig jaar mijn 1e orthopedische schoenen in gebruik genomen en ben hier intzettend trots en blij mee. Ik kan hierdoor beter lopen. Het heeft mijn loopafstand vergroot waardoor ik ook meer kan doen. Daarnaast zijn ze ook ontzettend mooi. Ik krijg zoveel complimenten! Mijn droom was uitgekomen. Ik liep weer op mooie schoenen....
En nu worden ze niet meer vergoed. Ik weet niet wie verantwoordelijk is om het contract met Santulli te beëindigen, maar dit is niet een persoon die hart voor patiënten heeft. Dat is wel duidelijk. Want als deze persoon een klein beetje onderzoek had uitgevoerd, dan ziet deze persoon dat mensen uit het hele land speciaal naar Santulli komen. En deze mensen nemen echt niet de moeite voor een erge lang reistijd voor schoenen van slechte kwaliteit en afwerking.
Sorry meneer Hoogers, als u met het tegenargument komt dat andere schoenmakers net zo goed en mooi zijn. Ik kan als ervaring deskundige u hier uit de droom helpen zoals u dat ook bij mij ook hebt gedaan. Dus mijn vraag naar u luidt:
Waarom beëindigt een verzekeraar ,die reclame maakt met woorden als kwaliteit en oog op de behoefte van mensen, het contract van een schoenmaker die ECHT hart heeft voor mensen, die echt KWALITEIT levert en jarenlang zeer tevreden klanten heeft? Is dit misschien omdat zij het goede voorbeeld geven? Ik snap dit niet? Kunt u aub mijn vraag beantwoorden?

9 ANTWOORDEN

Nieuwkomer

Ben in 2015 voor het eerst bij Santulli terecht gekomen omdat ik beenlengteverschil had.

Zij zijn de enige geweest, die mij na de heupoperaties geholpen hebben om zonder pijn te lopen.

Waarom haalt U Santulli uit de verzekering?

Deze mensen doen hun werk zo goed. Ik ben niet de enige die met lof over hen spreekt. Er zijn zovelen met mij.

Nieuwkomer

Geachte,

Al 40 jaar ben ik een zeer tevreden klant bij Santulli orthopedie. Zij maken de beste en mooiste (je wil toch wat als vrouw) volledige orthopedische schoenen voor mij. Helaas is Zilveren Kruis voor 2016 geen contract met hen aangegaan. Jammer voor Zilveren Kruis maar ik stap over!  Ik wil de vrijheid hebben en houden om daar te gaan waar het mij het beste past.

Moderator
Moderator

Hallo @Sylvia1 @Kyrtje @HelAmsterdam,

Bedankt voor jullie berichten! Ik heb jullie berichten direct voorgelegd aan één van onze experts. Een inhoudelijke reactie volgt zo spoedig mogelijk. 

Groet,

Jan 

Re: Waarom is er geen contract met Santulli Orthopedie in 2016?

Moderator
Moderator

@Kyrtje @Sylvia1 @HelAmsterdam

Ik kan mij voorstellen dat jullie meer duidelijkheid willen over onze beslissing. Vooral omdat jullie aangeven erg tevreden te zijn over Santulli. Ik heb jullie vragen daarom aan onze experts voorgelegd zodat zij kunnen uitleggen wat de reden is dat wij deze beslissing maken. Hieronder de uitleg van onze experts:

‘Wij hebben een selectie gemaakt van honderd schoenmakers voor orthopedische schoenen. Met dit aantal contracteren we ruim voldoende schoenmakers voor onze verzekerden die orthopedische schoenoplossingen nodig hebben.

Er zijn veel leveranciers op de markt die orthopedisch schoeisel leveren. Aan alle leveranciers hebben we gevraagd welke kwaliteit en service zij kunnen bieden aan onze verzekerden. Hiervoor konden zij punten krijgen. Met de leveranciers die goed scoren willen we in 2016 graag samenwerken. Wij vinden een reële prijs ook belangrijk. Orthopedische schoenen kosten immers vaak meer dan duizend euro, waarvan de verzekerde een deel zelf moet betalen door de wettelijke eigen bijdrage. Leveranciers konden zelf aangeven welke prijs hun orthopedische schoenoplossingen kosten.

Een klein aantal schoenmakers bieden we voor 2016 geen contract meer aan. We realiseren ons dat sommige verzekerden daardoor niet meer bij hun vertrouwde schoenmaker terechtkunnen. We begrijpen dat zij hierover teleurgesteld zijn. Wat ons betreft kun je nog wel bij jouw schoenmaker terecht voor reparaties van je huidige paar schoenen. Voor een volledige vergoeding van een nieuw paar kun je terecht bij één van de honderd gecontracteerde schoenmakers.

Wij kopen voor ruim 25.000 verzekerden zorg in bij orthopedische schoenmakers. Uit klantonderzoek dat wij vorig jaar hebben uitgevoerd, blijkt dat 10 tot 18 procent van de ondervraagde verzekerden de schoenen niet of nauwelijks gebruikt. Ook blijkt dat 10 tot 15 procent niet of slechts matig tevreden zijn over hun leverancier. De komende jaren werken wij dan ook samen met de branche, NVOS Orthobanda en verzekerden aan meer transparantie en klanttevredenheid.’

Starter

Ik vind dat jullie niet echt duidelijk zijn in de beantwoording van mijn vraag en vind het ook zeer teleurstellend dat jullie met een standaard tekst komen en niet eens de moeite nemen om zelf met een antwoord te komen. Blijkbaar stellen jullie veel mindere eisen aan de werk ethos van jullie medewerkers dan aan die van julliebleveranciers, maar dat ter zijde.

in de 2e alinea van standaard tekst, zeggen jullie dat jullie met leveranciers die goed scoren in zee willen gaan. Ik wil weten waarop jullie zgn.  score op gebaseerd is en waarop Santullie volgens jullie slecht op scoren. Dit kan m.i. Niet zijn op kwaliteit en service omdat ik uit ervaring weet dat zij dit uitermate goed leveren! Dus ik wil weten waarop de score gebaseerd is EN waarop santulli volgens jullie slecht op scoort.

Ook zeggen jullie dat 10 - 18 % de schoenen niet of nauwelijks gebruiken en dat 10 -15 % niet tevreden is over de leverancier. Ik ben benieuwd hoeveel %. Van dit percentage betrekking heeft op Santulli, want ik als ervaringsdeskundige weet wat voor mooie schoenen ze maken en de goede service en kwaliteit die Santulli leveren en zie met mijn eigen ogen dat mensen uit het hele land speciaal naar Santulli komen. Ik wil dus het percentage weten van ontevreden klanten mbt Santulli. 

kom maar op met echte antwoorden, want volgens mij willen jullie juist dat mensen geen orthopedische schoenen kopen, want dat scheelt jullie weer geld. En is het makkelijker om de schoenmaker de veel klanten heeft (en dus meer geld kost) te boycotten. Want stel hè, dat volgend jaar de helft van deze mensen geen schoenen meer aanschaffen, omdat jullie geselecteerde leveranciers echt LELIJKE schoenen maken, dan scheelt dit ook wel weer in jullie portemonnee. Maar dat zullen jullie nooit toegeven. Door dit besluit weet ik zeker dat bij jullie klanten niet centraal staan. 

Ik wil echt antwoord, 

mvg,

kyrtje

Community Manager

@Kyrtje Ik zal je reactie opnieuw voorleggen aan onze experts. Zelf weet ik niet of de informatie die je vraagt beschikbaar gesteld mag worden. Wellicht omdat we ook afspraken maken hierover met de leveranciers. Ik kom er volgende week op terug.

Moderator
Moderator

Beste @Kyrtje

Ik lees uit je berichten dat je een heel tevreden klant bent van Santulli en kan me vanuit jou voorstellen dat je teleurgesteld bent. Ik vind het belangrijk om je te zeggen dat wij niet twijfelen aan de kwaliteit in de orthopedische schoenenbranche, die is over het algemeen hoog. Wij hebben alleen een keuze gemaakt, want er zijn veel meer schoenmakers dan wij voor onze verzekerden nodig hebben.

Wij kopen voor ruim 25.000 verzekerden zorg in bij orthopedische schoenmakers. Ongeveer 3.000 van deze verzekerden zijn nu klant bij een schoenmaker die in 2016 geen contract met ons heeft. De overige 22.000 verzekerden kunnen dus bij de huidige leverancier blijven.

Wij hebben bij de inkoopprocedure de volgende criteria gehanteerd:

• De eigen verkoop van “beter confectieschoeisel”
  • De aanwezigheid van een registerpodoloog/podotherapeut en pedicure
  • Het meten van klantervaringen en doorvoeren van verbeterafspraken
  • Het werken met gangbeeldanalyse apparatuur
  • Het participeren in ten minste 2 projecten die goede samenwerking in de keten bevorderen
  • De beschikking hebben over tenminste 2 volwaardige spreekuur/aanmeetlocaties naast de hoofdvestiging.
  • Levertijden

Het beschikken over SEMH-erkenning is een basisvoorwaarde voor elke inschrijver. Met onze inkoopprocedure voldoen we aan de GCP van de NZa.

Aan alle schoenmakers hebben wij gevraagd welke kwaliteit en service zij kunnen bieden aan onze verzekerden. Hiervoor konden zij punten krijgen. Wij vinden daarnaast een reële prijs ook belangrijk. Orthopedische schoenen kosten immers vaak meer dan duizend euro, waarvan de verzekerde een deel zelf moet betalen door de wettelijke eigen bijdrage. De uitkomst van het aantal punten voor de kwaliteit en prijs hebben wij aan Santulli laten weten. Wat ons betreft kun je nog wel bij je schoenmaker terecht voor reparaties van je huidige paar schoenen. Voor een volledige vergoeding van een nieuw paar, kun je terecht bij een van de schoenmaker waar Zilveren Kruis in 2016 mee samenwerkt.

Meer achtergrond informatie over ons beleid kun je vinden in de ‘position paper orthopedisch schoeisel’.

Voorbijganger

Beste Kyrtje en Jan

ik heb eenzelfde ervaring, mag niet naar mijn (pas dit jaar) nieuwe schoenmaker.

Hij heeft geen contract met ZKA ????

Het verhaal van Jan, namens ZKA, is echt een standaardverhaal, niets specifieks.

Mijn huidige , helaas ook ex leverancier, zegt iets heel anders, nl ZKA prbeert de schoenmakers in de tang te krijgen vwb de prijzen.

Eenzelfde verhaal heb ik bij de hulpmiddelen voor diabetici, ook daar een zeer beperkt (3 stuks) leveranciers.

Ik ben destijds veranderd van schoenmaker omdat de vorige a) geen goede kwaliteit leverde, b) de zaak een beetje be,....., en c) te dure schoenen adviseerde !!!!!!  (ja mensen van ZKA dat kan ook nog.) natuurlijk is die leverancier wel gecontracteerd, want als er bijvoorbeeld OSB mogelijk is dan adviseer je gewoon OSA.

Dat kan niet zult u zeggen, daar heb je toch accoord van de revalidatiearts voor nodig?

Daar kan ik ook voorbeelden van geven dat die gedachte onjuist is.

Een lang verhaal kort:

ik ben 40 jaar wrkzaam geweest als inoper (weliswaar in industrie) maar een ding stond (staat) voor mij als een paal boven water, een leverancier beoordelen op alleen een prijskaartje is echt flauwe kul, tenzij je de goedkoopste wilt kiezen , alleen om de prijs.

Dus begrijp ik heel goed de klacht (die ook de mijne is) er wordt zeker niet gekeken naar kwaliteit.

Moderator
Moderator

Hallo @janvaneerten

Je geeft aan dat je erg tevreden bent over jouw huidige leverancier maar niet over jouw vorige leverancier. Ik snap dat onze keuze om niet alle leveranciers te contracteren voor jou daarom nadelig is. Wij hebben natuurlijk nog steeds een groot aantal gecontracteerde leverancier waar je uit kunt kiezen in 2016. Je kunt de lijst met gecontracteerde leveranciers hier vinden. 

Je zegt in jouw bericht "een leverancier beoordelen op alleen een prijskaartje is echt flauwe kul, tenzij je de goedkoopste wilt kiezen , alleen om de prijs."  Dat ben ik helemaal met je eens en dit is dan ook niet wat wij doen. Wij kijken namelijk zowel naar de kwaliteit als de prijs van de leverancier. 

Welke 'specifieke' informatie mis je in mijn eerdere bericht? Dan kan ik dit voor je uitzoeken of meer uitleg geven.