Vergoeding teenorthese

Vaste bezoeker

Bij de vergoeding van ortheses staat vermeld dat een orthese voor de voet vergoed wordt (onder bepaalde voorwaarden). Maar voor de zekerheid wil ik dan toch vragen of hieronder een teenorthese valt. Aangezien door sommige verzekeraars een teenorthese niet vergoed wordt en door sommigen dus wel.

Vergoeding teenorthese

6 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding teenorthese

Webcare
Webcare

Goedemorgen Mel,

Goed dat je vooraf informeert naar de vergoeding van een orthese voor de tenen.
Een orthese voor de tenen wordt helaas niet vergoed. In het rijtje op de website staat 'tenen' ook niet genoemd.

Sorry dat ik geen ander antwoord voor je heb!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Hallo @Kim,

Bedankt voor je reactie. Dan is het toch goed dat ik het gecheckt heb en er niet vanuit gegaan ben dat teen(orthese) onder voet(orthese) valt. Want als je dan toch een teenorthese laat maken, dan hoef je niet eerst langs de revalidatiearts en dat scheelt weer tijd en zorgkosten.

Mag ik trouwens vragen waarom een teenorthese eigenlijk niet vergoed wordt? 

Webcare
Webcare

Hallo Mel, ik vraag voor je na waarom de teenorthese niet vergoed wordt.
Zodra ik het antwoord heb laat ik het weten!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Webcare
Webcare

Hallo Mel, ik heb het antwoord voor je!
Het zit zo: een teenorthese valt niet onder de vergoeding van orthesen, maar onder de vergoeding van steunzolen. In de basisverzekering zit geen vergoeding voor steunzolen, vanuit een aantal aanvullende verzekeringen en collectiviteiten wel (gedeeltelijk). Informatie over de vergoeding staat hier.
Kun je verder met deze informatie?
Groet, Kim

Vaste bezoeker

Hallo @Kim,

Bedankt voor het navragen! Maar dat het onder steunzolen valt, kan ik niet terugvinden op de vergoedingenpagina. Als het onder steunzolen valt, mag je dan per jaar of 1 paar steunzolen of 1 orthese?

Of valt het onder podotherapie? En er is dan dus geen verwijzing of zoiets dergelijks nodig voor de vergoeding van de teenorthese? Alleen een podotherapeut die is aangesloten bij het kwaliteitsregister paramedici?

Ik zou nog als idee willen meegeven om het duidelijker te laten zijn op de vergoedingenpagina dat teenortheses hier ook onder vallen.

Webcare
Webcare

Goedemiddag Mel, 
Het is dan een teenorthese in plaats van een paar steunzolen. 
Je kunt naar 

- een Register-podoloog die is geregistreerd bij Stichting LOOP.

- een podotherapeut die is geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici.

Goed idee van je om dit op de vergoedingenpagina te zetten. Ik heb de webredactie gevraagd om dat aan te passen.

Groet, Kim