Vergoeding producten zelfredzaamheid

Starter

Hopelijk mag ik deze oproep hier plaatsen, anders hoor ik het uiteraard graag!

Lieve lezer,

wegens eerdere afzegging ben ik voor mijn studie journalistiek met enige haast op zoek naar iemand die gebruik maakt van producten om (langer/meer) zelfredzaam te zijn. Dit kan van alles zijn, denk aan een sokaantrekhulp, toiletverhoger, douchestoel, traplift etc. Aangezien deze producten (allemaal bij elkaar) vaak vrij prijzig zijn, ben ik op zoek naar iemand die de aanschaf niet of maar gedeeltelijk vergoed krijgt. Ik zou je hier graag een aantal vragen over stellen.

Alvast enorm bedankt!

Groetjes,

Laura

Vergoeding producten zelfredzaamheid

15 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding producten zelfredzaamheid

Fanatiekeling

Ik heb in de krant gelezen dat hulpmiddelenleveranciers gemakkelijk veel geld verdienen. Dat komt omdat veel wèl door de basisverzekering vergoed wordt en de prijzen dus kennelijk te hoog zijn. 

De zelfredzaamheids-artikelen die zij ook verkopen zijn meestal ook te hoog geprijsd. Elders zijn deze artikelen vaak veel goedkoper te verkrijgen. Het probleem is dat er eigenlijk misbruik wordt gemaakt van de omstandigheden: op het moment dat je een medisch probleem krijgt, is het ook niet zo gemakkelijk meer om te gaan shoppen voor een lagere prijs. 

Groet, Feina.

Gast

Laura is dit waar je naar zoekt:

In overleg met onze woningbouw hebben wij ons toilet laten aanpassen en verhogen. Vanuit de wmo hebben wij een douchestoel en traplift.

Aanvraag voor een scootmobiel of handgeduwde rolstoel loopt nog.

De voorzieningen zijn voor mijn vrouw. Tevens hebben wij een pgb vanuit de zorgverzekeringswet.

Community Manager

Hoi Laura,

Wat mij betreft geen probleem om deze oproep hier te plaatsen. Misschien wil je ook al wat meer delen over je studieopdracht? 

Leuk om te zien dat jullie al hebben gereageerd Feina en Eric. Ik moest inderdaad ook aan jullie denken Eric. 

Het is even de vraag waar je precies naar zoekt Laura. En of één persoon voldoende is of meerdere. Daarom tag ik hier voor de zekerheid nog wat andere  communityleden: 
@ClaudiavanLohuizen @Maria19 @BrendaDenBoerVeneman @Ernya @Karst @HSS @wdfaasse1290 @monique1964 @barbarath @Hulphond03

Ik weet dat de meeste van jullie wel ervaringen hebben met verschillende hulpmiddelen en/of aanpassingen in huis. Misschien is de oproep van Laura ook interessant voor jullie? 

Hoe het precies is gegaan met de vergoedingen van deze communityleden durf ik niet te zeggen Laura. Allemaal verschillende situaties. 

Wil je ons wel op de hoogte blijven houden in het topic? Altijd interessant voor de lezers! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Ja hulpmiddelen kunnen duur zijn. Wel kun je via de belasting een aanschaf die niet is vergoedt opgeven. Zelf heb ik na mijn val van de trap een rolstoel gehuurd en loopkrukken. Daar ik soms 'onhandig' bent heb ik de loopkrukken maar gelijk aangeschaft via de verhuur. Je weet maar nooit.... want je bent echt onthand als je dan naar de dokter moet. Mijn man heeft meerdere hulpmiddelen nodig gehad, en het merendeel werd vergoedt, zelfs onnodige hulpmiddelen! Dan zou je je toch afvragen wie bepaalt de vergoedingen uiteindelijk en op basis waarvan? 

Bezoeker

Beste Laura, 

Wij hebben verschillende hulpmiddelen in huis voor onze dochters. Maar wel allemaal (deels) vergoed door diverse instanties. 

Hoog/laag bedden, eet/werkstoel en loophulpmiddelen via de zorgverzekering.

Driewielfietsen, rolstoelen, aangepast toilet, woonlift, plafondtillift, douchebrancard en oprijplaten bij voor- en achterdeur via de gemeente/WMO.

Wel een eigen bijdrage voor de onderdelen die vast aan ons huis zitten (woonlift, plafondtillift, douchebrancard en aangepast toilet), maar als onderdeel van de totale verbouwing/aanpassing die via het CAK wordt betaald. 

Voor de rolstoelen en driewielfietsen geen eigen bijdrage omdat onze dochters nog geen 18 zijn. 

Er zijn echter ook hulpmiddelen die wij zelf aangeschaft hebben, waaronder aangepaste drinkbekers, aangepast bestek en bordranden. Ook niet over nagedacht om daar een vergoeding voor te vragen (per stuk niet zoveel kosten), maar die ik wel op wil gaan geven bij de belastingaangifte. 

Heb je nog vragen, ben ik zeker bereid deze te beantwoorden, maar ik weet niet of je veel aan ons hebt, aangezien bijna alles bij ons vergoed is (en ik andere dingen zelf niet heb aangevraagd). 

Met vriendelijke groet, 

Brenda den Boer 

Bezoeker

Vraag maar raak. Ik heb veel aanpassingen en hulpmiddelen. Gr. Sylvia en hulphond bobby.

Bekend gezicht

Als ik hier 'hulpmiddel' zeg, duvelt het hele huis in elkaar. Smiley LOL Via de WMO heb ik een traplift en voordat die paste moest de trap worden aangepast; hebben ze ook vergoed. Inmiddels heb ik met een PGB van de WMO een slaap- en badkamer beneden gerealiseerd. Hoog-laagkeuken ook via de WMO. Ik heb aangepast bestek, dat bekostigde ik zelf. Ik heb een kantelbare douchestoel die ik zelf tweedehands heb aangeschaft, omdat ik de eigen bijdrage van de WMO belachelijk hoog vind, dat is eigen keuze dus. Ik heb een dekenboog en een AD-matras via de ZVW en een CPAP (ademondersteuning 's nachts) ook via de ZVW. Via diezelfde ZVW een klein vermogen aan zilveren spalken aan vingers en polsen/handen en orthopedische schoenen en een aangepaste stoel in de woonkamer. O ja, en nog een trippelstoel. Dan nog een nekorthese en bekkenband, ook ZVW en via de WMO een handbewogen rolstoel (die is al wel iets van 18 jaar oud, want die gebruik ik heel weinig) en een elektrische rolstoel. Even kijken, heb ik dan alles? O wacht! Ik vergeet mijn geweldigste hulpmiddel! Tana, mijn driejarige koningspoedel hulphond. Ook van de ZVW. Je hoort mij niet klagen, hoor!

2017-10-21 18.09.34kopie.jpg

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Starter

Wat een reacties ineens! 

Ontzettend bedankt daarvoor.

Ik heb inmiddels Eric gesproken en ga bij hem en zijn vrouw langs voor mijn studieopdracht. Mocht ik daarna nog wat vragen hebben, zal ik jullie berichten. 

Heel fijn dat jullie allemaal zo meedenken en jullie verhaal met mij delen, dat helpt enorm. 

Bedankt!

Community Manager

Fijn dat je nog even een reactie achterlaat @LauraO. Wat leuk dat je Eric en zijn vrouw mag komen opzoeken voor je studieopdracht. Veel succes met je opdracht en blijf ons hier gerust op de hoogte houden. 

@Eric-W, mooi om te zien dat jullie ook op deze manier weer een steentje bijdragen!

En de rest natuurlijk ook (@Ernya @BrendaDenBoerVeneman @Hulphond03 @HSS).
Fijn dat jullie hier zo veel delen over jullie situatie en de verschillende hulpmiddelen die worden gebruikt (zelf of door gezinsleden). 

Leuk om weer een foto te zien van Tana! Als dierenliefhebber wordt ik daar altijd blij van Erg vrolijke kat 
Nu ben ik ook wel benieuwd naar jouw hulphond Bobby, Sylvia! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Gast

Wij zijn altijd wel te vinden voor dit soort dingen.

Het is erg leuk om te doen. Al is het maar voor de chocolaatjes welke wij van Laura hebben gekregen. ;-)

Bezoeker

De nieuwe hond bobby. En de andere die met pensioen is is elwin

IMG-20180302-WA0003.jpg

Bekend gezicht

Wat fijn om te zien dat de 'pensionado' bij je blijven mag!

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Bezoeker

Helaas kon elwin niet bij me blijven. Verschillende redenen.
Hij had ernstige arthrose op 3 jaar oud. En is zo.n pleaser dat hij door zijn pijn heen gaat. Stopt niet met werken. En financieel valt de vergoeding van hulphond per drie maanden weg omdat hij hulphond af is. Ik woon klein en met elro en twee honden in huis gaat dat niet. Plus de huishoudelijke hulp van 4 uren per week........je raad het wel. Hij woont bij het gastgezin waar hij als pup is opgegroeid. En die wonen echt letterlijk in het bos. Daar kan hij helemaal doen wat goed is voor zijn lijf en geest. Ik zie hem regelmatig omdat het gastgezin ook een vriendin is. En in vakantie kan hij bij mij. Zelfs na drie maanden terug zien ging hij gelijk aan het werk. Is voor even niet erg maar zegt wel wat over elwin!

Bekend gezicht

Och, de foto deed me dus ten onrechte vermoeden dat hij nog bij je was. Dat spijt me. Wel heel fijn om te lezen dat je hem desondanks nog regelmatig zien kunt en dat hij zo'n fijne plek gekregen heeft. En wat grenzeloos trouw van hem dat-ie meteen weer in de hulpmodus gaat, zodra hij je ziet! Als je dat bedenkt is het inderdaad ook echt beter dat hij wat afstand van je neemt, hoeveel pijn dat misschien ook doet. Hart

Community Manager

Hulphond 3, bedankt voor het delen. 
Wat een leuke foto zo met de oude en de nieuwe hulphond!

Oh artrose Smiley Verdrietig .Wat een trouwe hond inderdaad dat hij dan toch meteen weer gaat werken zodra hij je ziet, typisch door de eigen pijn heen. Ik heb het zelf ook meegemaakt, een hond met artrose. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee met de pijn nu.

Wel fijn om te lezen dat Elwin bij zijn gastgezin weer terecht kon. Die dan ook nog een vriendin is, waardoor je hem nog kan zien en horen hoe het met hem gaat!