Vergoeding preventief ooggezondheidsonderzoek uit aanvullende verzekering

Lid verzekerdenraad

Recentelijk is Specsavers gestart met het aanbieden van een preventief ooggezondheidsonderzoek. Dit is een uitgebreid onderzoek, uitgevoerd door gekwalificeerde optometristen, waarvoor momenteel een bedrag gevraagd wordt van € 29. Meer informatie daarover kan gevonden worden op https://www.specsavers.nl/ooggezondheidsonderzoek

Zojuist heb ik gevraagd of het mogelijk was dit onderzoek vergoed te krijgen uit het bedrag (van € 100 euro per 3 kalenderjaren) dat ik heb uit de Aanvullend ** verzekering. Mij werd verteld dat dit niet mogelijk was.

Ik zou graag willen weten waarom dit niet mogelijk is en wat de overwegingen zijn van het Zilveren Kruis in dat beleid. Ik vraag me dit vooral af omdat ik ergens het voel heb dat enige ruimte zou moeten hebben om deze € 100 uit de aanvullende verzekering te besteden. Bovendien heeft dit onderzoek een preventieve waarde, hetgeen ook mogelijk toekomstige zorgkosten uit de basisverzekering zou kunnen voorkomen.

Overigens ben ik mij er van bewust dat de volgende uitsluiting staat vermeldt op jullie website:

Wat krijgt u niet vergoed?

• testen, opmeten of optometrisch onderzoek van de ogen door een opticien

Echter worden dit soort onderzoeken dus uitgevoerd door een optometrist - en niet door een opticien. Daarom zou ik daar graag meer over te weten komen.

Vergoeding preventief ooggezondheidsonderzoek uit aanvullende verzekering

3 ANTWOORDEN 3
Highlighted

Re: Vergoeding preventief ooggezondheidsonderzoek uit aanvullende verzekering

Medewerker

Welkom op de community @Colin. Interessante punt snijd je aan. Ik heb niet 1,2, 3 een antwoord paraat. Maar kom er graag na het weekend bij jou op terug. 

Medewerker

@Colin, ik kom even met een tussenbericht. De vraag die je stelt is niet eenvoudig om te beantwoorden. Het lukt niet om vandaag om te reageren. Ik vraag daarom nog even uitstel tot volgende week.

Medewerker

Ik heb jouw vraag waarom een preventief oogonderzoek bij Specsavers niet uit de brilvergoeding wordt vergoed, voorgelegd aan onze beleidsadviseur.

Het bedoelde preventieve ooggezondheidsonderzoek is iets anders dan de vergoeding van een bril of iets wat ermee samenhangt  als bijvoorbeeld een reguliere oogmeting wat meestal bij de prijs van de bril inzit. Het gaat hier echt om preventieve zorg waarmee mogelijke oogafwijkingen of ziektebeelden vroegtijdig aan het licht kunnen komen. Dit heeft dus niets met de brillenvergoeding zelf te maken. En daarom kiezen wij er niet voor om het budget voor een bril te laten gebruiken preventief onderzoek.

Preventieve zorg proberen we op verschillende manieren wel in onze producten te integreren. Zo wordt het preventieve ooggezondheidsonderzoek zoals hier bedoeld is bijvoorbeeld wel vergoed vanuit het Extra Vitaal pakket.

Heb je hiermee een antwoord op jouw vraag @Colin?