Vergoeding ooglaseren en lensimplantatie

Bewerkt 
Nieuwkomer

Beste Zilveren Kruis,

Mijn vrouw zal binnenkort een ooglaser behandeling krijgen bij visusoogkliniek (www.visusoogkliniek.nl). Ik begrijp dat u niet bij alle klinieken de vergoeding uitkeert, hoor graag of de genoemde kliniek wel in aanmerking komt. 

Mijn vrouw is aanvullend verzekerd ( 4 sterren)

Hoor graag van u

MVG,

Fatih

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding ooglaseren en lensimplantatie

3 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding ooglaseren

Moderator

@fagirman Leuk dat je hier je vraag stelt, welkom! 

Goed dat jullie van te voren uitzoeken of er vergoedingen mogelijk zijn. Ik leg graag uit hoe de vergoeding voor ooglaseren precies werkt. 

Om een vergoeding te krijgen is er een aanvullende verzekering nodig. Deze vergoeding zit in de aanvullende verzekering met 3 of 4 sterren. Deze verzekeringen hebben een maximaal bedrag voor ooglaseren en lensimplantatie tensamen. Bij de aanvullende verzekering met 3 sterren is dit 500 euro, bij 4 sterren is dit 750 euro. 

Om deze vergoeding te krijgen, is het inderdaad belangrijk om te kijken waar je de behandeling laat uitvoeren. Het klopt dat dit niet bij iedere instelling wordt vergoed. 

Het is namelijk zo dat het ooglaseren alleen voor vergoeding in aanmerking komt wanneer de oogarts als refractiechirurg geregistreerd staat bij het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG).

Ik lees dat jullie naar Visus Oogkliniek gaan. Daarom heb ik nog even op hun website gekeken. Ik zie dat één van de artsen ook op de lijst van de NOG staat, namelijk Drs. O. Wolter. 

Meer weten? Lees dan ook eens de vergoedingspagina op onze website.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust. Voor je vrouw natuurlijk veel succes met de behandeling! 

Vergoeding lensimplantatie

Bewerkt 
Nieuwkomer

Goedeavond

Ik hoop dat u mij kunt helpen. Ik wil dit jaar mijn ogen laten laseren, omdat ik graag van mijn bril af wil. Nu heb ik al een vooronderzoek gedaan. Door mijn hoge myopie en mijn wat dunne hoornvlies ben ik afgekeurd voor de laserbehandeling. Wel kan ik de duurdere lensimplantatie ondergaan. Dan wordt er een voorzetlens geplaatst.

Ik overweeg nu nog een aanvullend pakket (heb dus morgen antwoord nodig ;-) ). Dan kan ik mogelijk wat vergoed krijgen. Maar de voorwaarden zijn voor mij niet helemaal logisch. Lensimplantatie wordt vergoed als je een medische reden hebt om geen bril te kunnen dragen. Dat is bij mij dus niet het geval. Er is bij het 3 sterren pakket wel een gedeeltelijke vergoeding voor laseren. Kan ik dit budget nu wel of niet inzetten voor mijn lensimplantatie (als vervangende therapie voor het laseren)? Het is immers een gelijksoortige behandeling. 

Dank u voor uw antwoord.

Lise

Re: Hoe declareren bij ooglaseren?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Lise, welkom op de community. vervelend om te horen dat de geplande ooglaser behandeling niet kan doorgaan om medische redenen. Wij vergoeden uit de aanvullende verzekering alleen extra lenskosten in het geval dat er een machtiging is vanuit de basisverzekering voor de behandeling, en je een andere lens wilt aanschaffen. Het is dus helaas niet mogelijk deze vergoeding uit de aanvullende verzekering te gebruiken voor jouw lensimplantatie. Is dit zo duidelijk voor jou? Meer informatie vind je hier.