Vergoeding krukken, rolstoel en vervoer

Verwijderde account
N/A

Over een week of 6 word ik aan mijn enkel geopereerd. Daarna zal ik 3 maanden in het gips moeten zitten. Krijg ik krukken, een (leen)rolstoel en vervoer voor een taxi voor controlle bezoeken aan de orthopeed vergoed?

• Hulpmiddelen
  • Ziekenhuiszorg (MSZ)

Vergoeding krukken, rolstoel en vervoer

10 ANTWOORDEN

Re: vergoeding krukken, rolstoel en vervoer

Community Manager

@Margreet1 Goed dat je je er nu op aan het voorbereiden bent Margreet. Krukken worden helaas niet vergoed. Je kan ze wel huren of kopen. Dat kan bij een thuiszorgwinkel. Een handbewogen, opvouwbare rolstoel wordt wel vergoed. Kijk hier voor de voorwaarden. Voor zittend ziekenvervoer is er inderdaad ook een vergoeding mogelijk. Meer informatie over die vergoeding vindt je hier. Je kan het beste even contact opnemen met de Vervoerslijn: 071 - 365 41 54

Geeft dit zo antwoord op je vragen?

Re: Vergoeding krukken, rolstoel en vervoer

Verwijderde account
N/A

Nee, omdat ik nog geen antwoord heb gekregen. Ik heb alleen een verwijzing gekregen. Ik zou graag een concreet antwoord willen, gericht op mijn persoonlijke situatie.

Webcare

Hoi Magreet,  ik hoop dat je er niet al te veel tegen de operatie opziet! Ik vul Raoul nog even aan. Er is geen vergoeding in de basis- of aanvullende verzekering voor krukken. 

Vandaar dat Raoul je verwijst naar andere adressen. Voor de leenrolstoel kun je terecht bij een door ons gecontracteerde leverancier.

Je hebt hier geen verwijzing voor nodig, je kunt in de Zorgzoeker zien waar je terecht kunt:

zk.nl/zorgzoeker

Hoe zit het met vervoer? 

Om je concreet te helpen met deze vraag kun je bellen met onze collega's.

Onze collega's van de vervoerslijn stellen je een aantal vragen zodat je weet of je recht hebt op vergoeding van je taxikosten naar de orthopeed. Zij vragen bijvoorbeeld of je minder dan 100 meter kunt lopen, wat je exacte situatie is. Het kan ook zijn dat je vergoeding krijgt uit je aanvullende verzekering als je deze hebt. Vandaar dat we je het telefoonnummer geven van de vervoerslijn. 

Wat misschien voor jou ook nuttig kan zijn is dat je contact opneemt met onze Zorgregelaar. Onze collega's kunnen je goed de weg wijzen waar je terecht kunt als je extra hulp nodig hebt na je operatie. 

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/Paginas/default.aspx

Ik wens je heel veel sterkte en hoor het graag van je als ik nog iets voor je kan doen. Je privébericht met je relatienummer, geboortedatum en postcode is altijd welkom.

groet Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Ik vind de uitspraak van Raoul " dat er inderdaad een vergoeding voor zittend ziekenvervoer mogelijk is" voorbarig: de basisverzekering geeft alleen een beperkte groep patienten recht op dit vervoer (in ieder geval niet aan patienten na een orthopedische operatie). 

Hij vertelt niet, dat contact met de VERVOERSLIJN verplicht is en moet voorafgaan aan het vervoer. 

De webpagina over zittend ziekenvervoer vind ik onduidelijk. Er staat " basisverzekering 100% vergoeding €100 eigen bijdrage", waardoor je zou kunnen denken  ( mede door de wijze van antwoorden van Raoul), dat vervoerskosten sowieso vergoed worden. Zie de schermafbeelding: De voorwaarden waaronder de vergoeding geldt, behoren meteen zichtbaar zijn. En vermelding van " 100% " is ook erg misleidend. Het kan beter door bijvoorbeeld te omschrijven: " enkel bij 5 indicaties geldt een taxi-vergoeding, hiervoor moet van tevoren toestemming gevraagd worden aan onze Vervoerslijn. Er is geen verklaring van de arts nodig". 

Er zijn 2 webpagina's die met vervoer te maken hebben: de " vergoeding zitttend ziekenvervoer 2017" en "vergoeding vervoerskosten 2017". Raoul wijst alleen naar de webpagina " zittend ziekenvervoer" en niet naar de pagina " vervoerskosten". 

Kortgezegd is de "vergoeding zittend ziekenvervoer" de vergoeding vanuit de basisverzekering, die alleen wordt gegeven aan patienten met een aantal specifieke indicaties ( blind, bestraling en nog drie). De " vergoeding vervoerskosten"  is een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering vanaf drie sterren voor alle patienten die niet van het openbaar vervoer naar het ziekenhuis gebruik kunnen maken ivm hun ziekte. ( die voldoen aan de voorwaarde dat ze  minder dan 100 meter kunnen lopen!) 

PS aanpassing van de aanvullende verzekering is mogelijk tot 1 februari. 

PS Ik vermoed dat Margreet een mystery-shopper vanuit de consumentenbond, die de zorgverzekeraars test op de juistheid van het antwoord op een concrete vraag.  Ik denk dat Zilveren Kruis, alle goede bedoelingen ten spijt, niet in de bovenste regionen is geëindigd. 

Groet, Feina.

Webcare

Feina, Raoul zegt niets verkeerd mijns inziens als hij uitlegt dat er mogelijk vergoeding is.

De vraagsteller vraagt duidelijk naar taxivervoer.

Wat maakt je toch zo boos Feina? Hoe denken andere forumleden over onze antwoorden?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Pauline, ik verzoek je gewoon mijn vraag te beantwoorden. 

Om nog duidelijker te zijn:  @Raoul zegt " Voor zittend ziekenvervoer is er inderdaad ook een vergoeding mogelijk". Volgens mij kan deze zin als toezegging worden opgevat.

Als het niet zeker is ( of twijfelachtig) dat er een vergoeding is voor zittend ziekenvervoer dan zou deze tekst geredigeerd worden in iets als: 

"Misschien er er vergoeding voor zittend ziekenvervoer. Wij vergoeden taxi-vervoer onder de basisverzekering alleen in geval van blindheid, bestraling , etc etc. Als u niet tot een van deze categoriën behoort kunnen wij op aanvraag en na goedkeuring soms een vervoersvergoeding uitkeren op basis van een drie-sterren aanvullende verzekering. Het feit dat u in de maanden na uw enkeloperatie misschien afhankelijk bent van een rolstoel, betekent niet dat u rolstoelafhankelijk bent in de betekenis van de poliscoorwaarde zittend ziekenvervoer". 

Ik nodig Zilveren Kruis uit hierop te reageren.

Groet, Feina.

Bezoeker

Ik vind de verwijzing van Raoul de beste optie voor de reiskostenvergoeding. Bij de vervoerslijn kunnen ze precies zien hoe je verzekerd bent. Ik krijg reiskostenvergoeding eigen vervoer tot een bedrag van 2000 euro uit de collectief/aanvullendeverzekering. Ik vind dit jaar wel een beetje vervelend dat ze vooraf willen weten  hoe vaak ik vervoer nodig heb. Ik kan dat nl. niet vooraf bepalen. Voorgaande jaren kreeg ik gewoon toestemming voor het hele jaar. Nu moet ik veel vaker bellen voor goedkeuring terwijl ik toch mijn afsprakenschema achteraf getekend moet invoeren te samen met het reiskostenformulier. Verder ben ik heel tevreden over de medewerkers ze doen alle moeite om te helpen.

Webcare

Hoi Dolpha, dankjwel voor je aardige compliment over onze collega's. Altijd fijn om een positieve reactie te lezen! 

Ik ben ook benieuwd hoe het komt dat jij nu vaker moet bellen voor toestemming voor je vergoeding van je reiskosten.  Dat wil ik graag voor je navragen bij mijn collega's van de vervoerslijn.Wil je mij een privéberichtje sturen met je relatienummer en geboortedatum en je postcode? Wil je mij in dit privébericht meer vertellen of er misschien een wijziging is gekomen in jouw medische situatie? 

Hoor graag van je,

groet Pauline

Geregelde bezoeker

ook ik vind dat ik altijd goed en netjes geholpen ben door t zilveren kruis . en na n gewrichtsoperatie heb je tijdelijk n probleen daarom krijg je dan minder of andere vergoedingen dan wanneer t chronies is ,

Dus beste mensen laat je niet gek maken 

Erg vrolijke kat

Webcare

Dag Merlijn,

Wat leuk om te horen dat je je goed en netjes geholpen voelt, bedankt dat je dat met ons deelt. 

Je bericht over minder of andere vergoedingen na een gewrichtsoperatie begrijp ik niet precies. Wil je daar nog iets over weten?

Groeten,

Bas