Vergoeding hulpmiddelen - matras

Nieuwkomer

Ben hernia patient 2operatie.s gehad waarvan 2 niet helemaal goed gegaan is nu vraag ik me af kan ik een matras vergoed krijgen

Vergoeding hulpmiddelen - matras

5 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding hulpmiddelen - matras

Webcare

Dag Truus,
Welkom op onze community, maar wat een nare situatie voor jou zeg. Ik hoop dat het naar omstandigheden een beetje goed met je gaat.
Om op je vraag over de vergoeding van een matras in te gaan:

Vanuit je basisverzekering wordt een matras in 2 situaties vergoed. De 1e is bij de vergoeding van een verpleegbed. Een matras is dan onderdeel van de vergoeding. De 2e is als je een anti-decubitus matras nodig hebt om doorliggen of doorzitten te voorkomen.

Een vergpleegbed wordt vergoed voor mensen die:

• bedlegering zijn
  • zorg op bed nodig hebben
  • kort- of langdurig een verpleegbed nodig hebben
  • niet genoeg kracht hebben om zelf uit een gewoon bed te komen

Een anti-decubitus matras of zitkussen wordt alleen vergoed om doorliggen of doorzitten te voorkomen.
Een matras (of bed) wordt niet vergoed voor alleen (het voorkomen van) pijnklachten.

Onderaan mijn bericht geef ik je de linkjes naar beide vergoedingspagina's. Dan kan je de vergoedingen  verder voor jezelf doornemen.

Herken jij 1 van de redenen waarvoor een verpleegbed of anti-decubitus matras wordt vergoed bij jezelf Truus? Ben jij bijvoorbeeld door de operaties bedlegerig geworden en/of heb je niet de kracht om zelf uit bed te komen? 

Bart

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Verpleegbed.aspx

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Anti-decubitusvoorzieningen.aspx

Fanatiekeling

Een andere vraag: de oorzaak van de pijn is de mislukte operatie. Kan ZK ook behulpzaam zijn bij het aansprakelijk stellen van het ziekenhuis voor de eventueel gemaakte fouten? Zo kan een kostenvergoeding verkregen worden, waaruit de matras betaald kan worden.

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Feina,
Volgens mij vraag je of wij een ziekenhuis aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele medische fouten, of een verzekerde hierbij kunnen helpen? Het antwoord daarop is helaas nee. Dat heeft 2 redenen. De 1e is de privacy wetgeving. Wij hebben vanwege de wetgeving geen inzage of behandelingen in een ziekenhuis.

De 2e is dat het eigenlijk niet de rol van een zorgverzekeraar is om op de stoel van een arts te gaan zitten en zich met (de uitvoering van) medische behandelingen te bemoeien. Onze Zorgcoach kan wel helpen bij het voorbereiden van een gesprek met een ziekenhuis (hoe pak ik het aan, welke vragen moet ik stellen etc.), maar verder dan dat gaan wij niet.

Alle ziekenhuizen hebben een verplichte klachtencommissie waar patiënten klachten over behandelingen kunnen aangeven. Als een patiënt een klacht heeft over een behandeling dan is het dus het beste om hierover contact op te nemen met het ziekenhuis.

Bart

Fanatiekeling

Hallo @BartH,

Toch zie ik het als een probleem dat de "zorgverzekeraar altijd betaalt". Ik vind dat het mogelijk zou moeten zijn, om de factuurbetaling in een soort depot te zetten, in het geval de patient aangeeft niet tevreden te zijn met de behandeling. Dit kan ervoor zorgen dat het ziekenhuis beter zijn best doet.

Groet, Feina.

Webcare

@Feina
Wij hebben een betaalplicht voor zorgkosten die vergoed worden, zowel aan zorgverleners als verzekerden. We kunnen niet als eis stellen dat een behandeling eerst geslaagd is voordat wij de zorgkosten die zijn gemaakt gaan vergoeden. Het is ook geen eis dat ziekenhuis pas kosten in rekening mogen  brengen (bij een patiënt of bij ons) als een behandeling slaagt, al kan een ziekenhuis er natuurlijk wel voor kiezen om bij fouten geen kosten in rekening te brengen.

Dat ligt het in de medische wereld wel wat moeilijk. Niet alle behandelingen slagen in 1 keer, of lossen een klacht uiteindelijk op. Dat hoeft niet te betekenen dat er fouten zijn gemaakt. Het kan ook zijn dat een patiënt niet goed op de behandeling reageert. 

We wijken zo wel een beetje op de vraag van Truus af. Ik weet niet of Truus ontevreden is over haar ziekenhuis. Start er anders een nieuw topic over Feina. Dan hebben wij het er daar verder over.

Bart