Highlighted

Vergoeding bril: moet ik de vergoeding in 1 keer uitgeven?

Starter

Ik heb een aanvullende verzekering met 3 sterren dus ik mag voor 150 euro per 3 jaar een bril uitzoeken. Moet ik die vergoeding in 1 keer uitgeven? Of mag ik ook het ene jaar bijvoorbeeld €100 besteden en het andere jaar nog €50?

Vergoeding bril: moet ik de vergoeding in 1 keer uitgeven?

OPGELOST
19 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding bril

Moderator

Goedemorgen Pien, wat een leuke vraag. Je hoeft de vergoeding voor een bril absoluut niet in 1 x uit te geven. Het kan best zo zijn dat je in 2017 een mooie bril uitzoekt die € 100,- kost en dat je in 2018 of 2019 nog een bril koopt. Je hebt dan nog recht op € 50,- vergoeding en legt het eventuele overige bedrag zelf bij. Vanaf 2020 (dus na 3 jaar) heb je dan weer recht op de volledige vergoeding. Er zijn ook 2 pagina's over deze vergoeding:

Algemene pagina: Brillen en lenzen

Vergoedingspagina: Brillen en lenzen

Geeft dit antwoord op je vraag Pien? Succes met het uitzoeken van een nieuwe bril! 

Fanatiekeling

Maar..... 

Is de informatie over de vergoeding in de polisvoorwaarden of op de website dan misschien onduidelijk? Die zou misschien aangepast moeten worden.

Groet, Feina.

Moderator

Wat vind jij @piensoeter? Zou de uitleg anders moeten op de website? 

Starter
Ja dat vind ik wel. Ik heb lang gezocht naar een antwoord, maar kon het nergens vinden.

Moderator

Bedankt voor je reactie Pien! De informatie staat hier maar wellicht is er dan iets onduidelijk aan de omschrijving. Hoe zou dit voor jou beter kunnen? Ben erg benieuwd! 

Re: Vergoeding bril: moet ik de vergoeding in 1 keer uitgeven?

Voorbijganger

Maak dit meer herkenbaar op jullie site.

Reclame maken op tv en radio over vergoedingen van brillen en lensen is ook een optie.

Moderator

Leuk dat je zo meedenkt Miranda! (Ook in de andere topics) 

Een aanpassing op de website is zeker iets waar we mee verder kunnen. 

Er zijn twee pagina's over vergoedingen als deze: 

Algemene pagina: Brillen en lenzen

Vergoedingspagina: Brillen en lenzen

Ik ben dan wel benieuwd hoe je dit voor je ziet. Waar zou je graag een wijziging zien? Bijvoorbeeld: Wanneer je klikt op het pakket op de vergoedingspagina, dan krijg je meer uitleg over de vergoeding. Zou daar bijvoorbeeld een zin bij kunnen? Of had je een ander idee? 

Als er een reclame komt die gaat over brillen en lenzen, dan is dit inderdaad ook een mooi signaal om mee te nemen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Dit jaar heb ik recht op 150 euro voor een nieuwe bril.  Mijn ogen zijn nog hetzelfde als 3 jaar geleden. Als dat over 3 jaar nog het geval is blijven deze 150 euro dan staan en heb ik dan 300 euro om een nieuwe bril te nemen?

Gr. Ans

Webcare

Hoi Ans,

Wat bedoel je precies? Met je aanvullende verzekering heb je 1 keer in de 3 jaar recht op vergoeding. Het maakt niet uit welke sterkte je brillen hebben. Na 3 jaar gaat de vergoeding opnieuw in. Let er wel op dat de vergoedingen over 3 jaar kunnen veranderen. 

Is het zo duidelijk voor je? Laat het me anders gerust weten.

Groetjes, Gwen

Fanatiekeling

Ik vind de vraag duidelijk. De vraag is , of je het niet bestede bedrag, op een later moment mag gebruiken. 

Ik vind dit een logische vraag. Een vergoeding per 3 jaar stimuleert tot het vaak kopen van eenvoudige brilletjes. Dit stimuleert de verkoop bij de opticiens, maar is niet goed voor de gezondheid van de verzekerden en voor het milieu. Dus het is beter om het mogelijk te maken dat het bespaarde bedrag op een later tijdstip wordt gebruikt ( mits nog verzekerd bij zk).

Groet, Feina.

Moderator

Ik vind de gedachte ook best interessant @Feina! Daarom wil ik je graag uitnodigen om er een Denk-Mee idee van te maken. Dan kunnen we hierover in gesprek. Of misschien wil @AnsBetzold hierover zelf een Denk-Mee idee maken? Ik ben erg benieuwd wat anderen vinden van het idee om je vergoeding voor een bril te kunnen sparen over meerdere jaren.

Nieuwkomer

Hallo,

Ik heb nog even een vraag over de vergoeding van de bril als je die niet in 1x gebruikt. Ik heb in 2016 nieuwe glazen gekocht van 130 euro. Als ik in 2018 een nieuwe bril koop, heb ik nog recht op 20 euro als de vergoeding 150 euro per 3 jaar is. Maar wanneer gaat de berekening van de nieuwe 3 jaar in? Gaat dat dan in vanaf 3 jaar na 2016 voor 130 euro of pas 3 jaar na 2018 voor het gehele bedrag?

Webcare

Goedemorgen Karola,

Je hebt dan weer recht op een vergoeding voor het volledige bedrag per 1 januari 2019. Als je de eerste vergoeding hebt gehad in 2016 voor een bril telt 2016 als het eerste jaar (2017 2e jaar en 2018 is dan het 3e jaar), dus niet in 2018.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Brillen-en-contactlenzen.aspx

Is mijn uitleg duidelijk voor je?

Groeten,

Mouniim

Geregelde bezoeker

Wanneer ik de vergoeding in 2018 heb uitgegeven in een aanvullend pakket, en de opvolgende jaren ben ik niet aanvullend verzekerd krijg ik dan een restschuld aangezien ik dit alleen aangeboden krijg als aanvullend.

Webcare

Hoi Abokhorst,
De vergoeding van brillen en/of lenzen op sterkte geldt per 3 kalenderjaren vanaf de Aanvullend 2 sterren. Er geldt geen 'restschuld' als je in de vergoedingsperiode van aanvullende verzekering wijzigt.

Voorbeeld: de Aanvullend 3 sterren vergoedt maximaal € 150,- per 3 kalenderjaren. Maakt iemand volledig gebruik van de vergoeding in 2018? Dan is de vergoeding op voor 2018, 2019 en 2020. Vanaf 1 januari 2021 staat de vergoeding dan weer open. Stopt de persoon de Aanvullend 3 sterren vanaf 1 januari 2019 (of 2020)? Dan hoeft er geen gedeelte van de vergoeding terugbetaald te worden.

De vergoedingsperiode van 3 kalenderjaren blijft wel staan. Wij onthouden in dit voorbeeld dus dat wij € 150,- hebben vergoed voor 2018, 2019 en 2020. Stel dat de persoon in deze periode een Aanvullend 4 sterren neemt, dan vergoeden wij nog maximaal € 100,- voor de periode. Dat is de maximale vergoeding per 3 kalenderjaren uit de Aanvullend 4 sterren (€ 250,-), min het bedrag van € 150,- dat wij al vanuit de Aanvullend 3 sterren hebben betaald. Vanaf 1 januari 2021 geldt een nieuwe situatie, en dan kijken we welke verzekering de persoon op dat moment heeft.

Maakt dit voorbeeld duidelijk hoe de vergoeding van brillen en/of lenzen werken? Laat het mij weten als je nog vragen hebt. Een linkje naar het vergoedingsoverzicht vind je onderaan mijn bericht.

Groetjes,
Bart

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Brillen-en-contactlenzen.aspx

Geregelde bezoeker
Ja perfect uitgelegd!

Ik zou dus in jaar 1 aanvullend verzekerd kunnen zijn. Dan ook een bril kunnen kopen van het bedrag dat word vergoed. En jaar 2 en 3 mij niet aanvullend laten verzekeren, zonder een restschuld te hebben,

Webcare

Dag Abokhorst,

Dat klopt. Nu is het wel zo dat als je alleen voor de brilvergoeding een aanvullende verzekering afsluit je meer premie in een jaar betaalt dan dat wij vergoeden voor een bril. 

Nog een ander punt. De vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen kunnen we alleen betalen als er genoeg premie betaald wordt. Kiezen dus heel veel verzekerden er voor zich voor 1 jaar te verzekeren, dan krijgen we op den duur te weinig premie binnen om de vergoedingen nog te betalen. Dit zorgt er weer voor dat we er voor kunnen kiezen minder te gaan vergoeden of vergoedingen af te schaffen. Jouw optie kan dus wel, we raden het alleen niet zo snel aan.

Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?

Groeten,

Bas

Geregelde bezoeker

Helemaal duidelijk! bedankt!

Webcare

Graag gedaan! Fijn weekend toegewenst.