Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding bril kleurenblindheid

Verwijderde account
N/A

Beste lezers,

enkele weken geleden ben ik erachter gekomen dat het bedrijf Enchroma door een "ongelukje" een bril heeft weten te ontwikkelen welke het mogelijk maakt om voor mensen met kleurenblindheid weer kleur te laten zien.

Daar mij tijdens een keuring op de lagere school duidelijk is geworden dat ik zogenaamd "rood/groen' kleurenblind ben (ofwel Deuternaopia) heb ik een test gedaan via hun website. Hieruit kon ik opmerken, en uit opmerkingen uit de online community, dat er een 90% kans bestaat dat de brillen van Enchroma mij alle kleuren weer laat zien.

Ik ben er nu bijvoorbeeld achter gekomen dat ik de wereld veel 'triester' inzie dan iemand met goed zicht.

Nu zijn de kosten van zo'n bril aardig hoog (tussen de 300 - 500 dollar ofzo) en was ik benieuwd of dit ook gedekt wordt door mijn verzekering.

Na contact gehad te hebben met een van de medewerkers is mij verteld dat deze bril niet vergoed wordt, omdat het geen bril op sterkte is. Met mijn zicht is er verder niets aan de hand, het zijn puur de kleuren welke mijn ogen niet goed waarnemen.

Ik vind dit heel krom, aangezien het ook een afwijking is aan de ogen welke met een bril opgelost kan worden. Graag zie ik dit in de toekomst wel vergoed worden, daar ik er van overtuigd ben dat een bril tegen kleurenblindheid de afwijking aan mijn ogen kan corrigeren.

Graag jullie mening!

Zie ook diverse andere video's op Youtube voor het bewijs:

https://www.youtube.com/results?search_query=enchroma

• 2015
  • 2016
  • Ogen en oren

Vergoeding bril kleurenblindheid

1 ANTWOORD

Re: Vergoeding bril kleurenblindheid

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik begrijp dat je goed nieuws en slecht nieuws hebt gekregen in dezelfde week. Aan de ene kant heel mooi dat er een mogelijke oplossing is voor jouw kleurenblindheid en aan de andere kant is het vervelend dat deze zorgkosten niet standaard vergoed worden in de Nederlandse zorgverzekering. 

De Nederlandse overheid stelt de vergoedingen uit de basisverzekering vast en wij als zorgverzekeraar de vergoedingen in de aanvullende verzekering. Kleurenblindheid is helaas niet aangemerkt als een vergoeding die noodzakelijk vergoed moet worden onder de basisverzekering. In tegenstelling tot bepaalde afwijkingen in het zicht die wel een dekking hebben.

Het lijkt me een bijzondere ervaring om erachter te komen dat jij de wereld anders ziet dan de meeste mensen die niet kleurenblind zijn. Ik begrijp daarom heel goed dat jij deze bril graag zou willen uitproberen om daar verder achter te komen. Helaas komen de kosten voor deze speciale bril dan wel voor eigen rekening. Je kunt hier bijvoorbeeld voor sparen maar wij kunnen hier helaas geen bijdrage aan leveren dit jaar.

Jij spreekt de hoop uit dat kleurenblindheid in de toekomst ook gedekt is. Net als sommige andere afwijkingen aan het zicht. Wij hebben een rubriek die 'denk mee' heet. Waarbij andere verzekerden kunnen stemmen over een verbetervoorstel. Je kunt daar een voorstel doen en kijken hoe andere denken over jouw idee. Het idee dat kleurenblindheid gedekt moet worden in de verzekering.

De reden dat deze kosten niet vergoed worden is omdat de noodzakelijkheid van de kosten niet zo groot is als bij andere afwijkingen aan het zicht. Vind je dit terecht? Waar moeten wij de grens trekken qua vergoedingen denk je? En hoe zit het dan met de premie? Wij moeten de premie verhogen als wij deze bril willen vergoeden. Zie jij de bril als noodzakelijke zorg of kun je voorstellen dat wij de bril niet vergoeden?

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.