Vergoeding bril: is er een wachttijd?

Nieuwkomer

Hallo allemaal,

Ik ben aan het einde van het jaar overgestapt van zorgverzekeraar en ondertussen toe aan een nieuwe bril. Nou heb ik het in eerste instantie nagevraagd bij de opticien hoe dit zat met brilvergoeding ed. Toen kreeg ik te horen dat het verstandig was om te wachten tot ik 6 maanden verzekers was, omdat veel zorgverzekeraars dit als standaard gebruiken en er anders problemen of gedoe kan komen met de vergoeding van de bril.

Graag wil ik dit even zeker weten, want als ik wel eerder terecht kan zonder problemen met mijn vergoeding doe ik dit graag.

Vergoeding bril: is er een wachttijd?

2 ANTWOORDEN

Re: Bril vergoeding

Fanatiekeling

Volgens mij is dit onjuist. Je kan de bril al direct bestellen. Ik weet niet wat geldt: besteldatum of afleverdatum. 

Graag duidelijkheid van ZK.

Groet, Feina.

Re: Bril vergoeding

Webcare

Hoi @Johat welkom op onze community!

Goede vraag, maar zoals @Feina aangeeft is deze informatie inderdaad onjuist. Dank hiervoor Feina!

Het kan inderdaad kloppen dat bepaalde zorgverzekeraars met wachttijden werken. Wij doen dit niet. Je kunt dus meteen vanaf dag 1 gebruik maken van de betreffende vergoeding. 

Als je vanaf 1 januari 2017 bij ons verzekerd bent, dan zou je bewijs van spreken diezelfde dag nog naar de opticien kunnen gaan om een bril aan te schaffen. In dat geval moet je natuurlijk wel een toereikende aanvullende verzekering hebben om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Meer informatie over de vergoeding lees je hier.

Er wordt door ons gekeken naar de behandeldatum die op de nota staat. Nou is er bij er bij de aanschaf van een bril of ander hulpmiddel niet echt sprake van een behandeldatum, dus wordt de afleverdatum gebruikt. 

Is dit een antwoord op jouw vraag, Johat? Laat het ons vooral weten als je nog vragen hebt!

Groet,

Jasper