Trilhorloge bij zindelijkheidsproblemen en/of medicatiegebruik

Starter
Er bestaan trilhorloges voor kinderen die bijvoorbeeld een extra herinnering nodig hebben om op tijd naar het toilet te gaan of om medicatie in te nemen. Waarom wordt een plaswekker wel vergoed maar deze hulpmiddelen niet?

Trilhorloge bij zindelijkheidsproblemen en/of medicatiegebruik

3 ANTWOORDEN 3

Re: Trilhorloge bij zindelijkheidsproblemen en/of medicatiegebruik

Webcare

Goedemorgen Elze, bedankt voor je berichtje hier! Je wilt weten waarom er is gekozen voor de vergoeding van een plaswekker en niet voor een trilhorloge. Op dit moment is er gekozen voor de plaswekker. Daar zijn goede resultaten mee bereikt en is voor verschillende type slapers geschikt. Het kan best zijn dat er in de toekomt ook andere soorten hulpmiddelen voor bedplassers vergoed worden. Heb je al ervaring met de plaswekker thuis? Lijkt het horloge je praktischer? Ik ben benieuwd naar de reden achter je vraag. Laat je het me weten?

Groet,

Kimberly 

Starter
Hallo Kimberly, volgens mij heb je geen idee waarvoor een trilhorloge is. Dit is niet voor de nachtzindelijkheid. Het is een reminder voor kinderen (maar ook voor volwassenen) om medicatie in te nemen en/of op tijd naar de wc te gaan. Het pakt dus een heel ander probleem aan. Op jouw vraag ja ik heb ervaring met de plaswekker maar als je kind overdag niet zindelijk is heeft het niet veel meerwaarde om op de nachtzindelijkheid te focussen. Groet ElzA

Webcare

Dag Elza,

Dank je voor de toelichting. Je noemde het trilhorloge voor zowel incontinentie als medicijngebruik. Ik denk dat er daardoor wat verwarring was.

Dan het antwoord op je vraag. Als zorgverzekeraar vergoeden we zorg of hulpmiddelen die andere zorg voorkomt of verhelpt. Bijvoorbeeld de plaswekker die iemand helpt niet meer incontinent te zijn.

Ook moeten we keuzes maken in wat we vergoeden en wat niet. Op die manier kunnen we de premie voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar houden.

We hebben mede om deze redenen de keuze gemaakt om een trilhorloge niet te vergoeden.

Je zou hiervoor eens bij de gemeente kunnen informeren. Soms worden hulpmiddelen wel uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vergoed. 

Geeft mijn uitleg zo wat meer duidelijkheid?

Groeten,

Bas