Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Steunkousen

Nieuwkomer

Ik vind het vreemd dat speciaal aangemeten steunkousen (à €198.00) niet (meer) vergoed worden.
Sinds 5 jaar zit ik met steunkousen klasse 3 "opgescheept", ik draag deze echt niet voor de lol, omdat ze zo mooi staan of zo.
Ben door het dragen al zeker 20 centimeter aan omvang bij mijn enkels aan vocht kwijt geraakt. Dus ik blijf ze echt wel dragen. Maar waarom zijn de steunkousen verdwenen uit het vergoedingspakket?

Steunkousen

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Steunkousen

Fanatiekeling
Kunt u meer informatie geven? Bij welke leverancier? Wat is de indicatie? Heeft de leverancier.niet aangegeven dat het niet meer vergoed wordt? Misschien heeft de leverancier geen contract meer? Dan had de leverancier u dit moeten vertellen.
Voorzover ik weet is er geen verandering in de regeling voor steunkousen. Ik denk dat deze regeling te vinden is in het " achmea reglement hulpmiddelen".
Een andere mogelijkheid is dat het nog steeds vergoed wordt, maar dat u een rekening heeft gekregen voor het eigen risico.

Conclusie: er moet eerst meer informatie komen van uw kant.

Fanatiekeling
Ik heb op internet gezocht. Ik vond dit: "Zilveren Kruis: Twee stuks of twee paar therapeutisch elastische kousen per jaar, herhaling na 12 maanden.
Eén aantrekhulp per 2 jaar, herhaling na 24 maanden."

En ook :" Steunkousen Vergoedingen 2014
Alle zorgverzekeraars vergoeden Therapeutisch Elastische Kousen (TEK) die vallen onder druklasse 2 t/m 4. Elastische kousen worden vergoed vanuit het basispakket. Houdt u wel rekening met het eventueel openstaand verplicht (en vrijwillig) eigen risico.
Steunkousen uit de drrukklasse 1 en Sportcompressiekousen vallen niet onder de vergoeding van uw ziektekostenverzekeraar. Deze dienen zelf betaald te worden."

Maar zoals ik al zei, de reden dat het dit jaar niet vergoed wordt is misschien dat uw leverancier niet (meer) gecontracteerd is.
Of u vergist u en heeft u een rekening Eigen Risico ontvangen( dat betekent dat het dus WEL vergoed wordt).

Link: http://www.ortho-vision.nl/ee/vergoedingen-2014/ortho-vision_steunkousen_vergoedingen_2014.html

Fanatiekeling
Zie ook de Vergoedingenwijzer 2014 op de website van ZK onder het refwoord " elastische kousen", link is http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Pages/elastische-kousen.aspx .

Medewerker
Beste Kip en Elze,

Het klopt inderdaad wat Elze zegt. De steunkousen vallen onder de vergoeding van elastische kousen. De vergoeding is uit de basisverzekering en het eigen risico is van toepassing. Een verwijzing van de behandeld arts is nodig en de kousen moeten geleverd zijn door de gecontracteerde leverancier. Er is geen wijziging in de vergoeding t.o.v. vorig jaar.

A. Kip; ik wil graag even met je meekijken naar de vergoeding. Je kunt mij een privebericht sturen. Dan kan ik de situatie bekijken.

Groet, Jeanne