Rolstoel-refurbishing bespaart miljoenen: wat vind je van deze ontwikkeling?

Re: Rolstoel-refurbishing bespaart miljoenen: wat vind je van deze ontwikkeling?

Vaste bezoeker

ja ik heb veel ervaring over rolstoelen, dat heb je opgebouwd en vooral bij het sporten of dansen e.d. andere sporten. Je moet je voorstellen alles wat kan bewegen krijg na een tijdje (je moet zeker 7 jaar met je rolstoel doen) dat de stoel gaat kraken en vooral als je naar de Revalidatie moet voor fysio of voor ergo. Ik zie oudere mensen uitgezakt in de rolstoel zitten terwijl vaak wat ik zie dat ze uit de rolstoel komen om b.v. In de taxi te gaan zitten. Dus deze mensen hebben vaak dat soort stoelen omdat ze geen 24 uur in de stoel zitten. Maar comfort hebben ze niet. Dit zie je ook in verpleeghuizen uitgezakte mensen in de stoel. Die krijgen vanzelf wel klachten in de rug of nek. Ik zeg altijd een rolstoel moet net als een schoen zitten zijn ze te groot of ondanks zitten ze niet lekker dat is precies hetzelfde voor een rolstoel dat zijn tenslotte je benen. Maar waar je ook te maken krijgt met welke gemeente je woont maar als je net een ongeluk of door een operatie wat fout of tumor in je rug e.d. Weet je niet wat er te koop is een ergotherapeut geef je zover raad maar in de praktijk werkt het niet. Als je thuis bent daar kom je het tegen. Wat mijn ervaring was dan ook een kruisframes van Quicki die ging echt naar zes maanden wiebelen en ik moest voor het eerst naar buiten voor boodschappen te doen. Ik woonde nog in Amsterdam op een gracht en als ik boodschappen moest doen moet ik een brug op en die was behoorlijk stijl. De heen weg was geen enkel probleem maar ik had zoveel meegenomen in mijn rugtas dat ik niet iedere dag die brug op moest, maar wat gebeurd er ik tegen de brug op rollen ik bijna op de brug val ik achterover mijn benen in mijn nek en mijn rolstoel klapte ook. Ik moet zeggen er waren meteen mensen bij je, ik heb gezegd hoe de rolstoel werkte maar ik moest er weer in, nou de mensen denken toch gauw dat je een beetje kan staan, ze trokken aan mijn armen (nou ik kan je zeggen dat mijn armen steeds langer werden) dus ik heb vriendelijk gevraagd of er 1 achter mij kan staan en 1 voor om mijn benen te tillen. Ik zat snel weer in mijn rolstoel. Ik weet nu dat ik alles op mijn schoot zet in een doos (want mandjes zit aan de onderkant scherpe lijnen die snijden in je bovenbenen).

dit is weer een lang bericht ik hoop dat jullie hier aan wat hebben.

groet Sonja

Re: Rolstoel-refurbishing bespaart miljoenen: wat vind je van deze ontwikkeling?

Community Manager

Hoi @Sonja177

Mooi om te zien dat je je ervaringen deelt hier. Zo is het heel goed in te beelden dat die kruisframes niet echt het juiste effect hadden. Met uiteindelijk zelfs een valpartij! Goed om te lezen dat er meteen mensen in de buurt waren, zodat je hulp kreeg. Gelukkig kon je ze ook zo dirigeren zodat ze je ook echt goed in je rolstoel terug konden helpen. 

Eerder in je reactie schrijf je over het gebrek aan comfort, dat je allemaal uitgezakte mensen om je heen ziet. Je rolstoel als een schoen zien, dat is inderdaad wel een mooie en duidelijke vergelijking. Ook in het kader van rolstoel-refurbishing belangrijk om naar te kijken wat mij betreft. Dat doet me ook een beetje denken aan het verhaal van hogevonder, waar zijn zoon een ander - niet goed passend - model heeft gekregen. 

Leuk om te lezen dat je ook veel ervaring hebt met sporten en dansen in een rolstoel! Ik las in een ander topic dat tennis helaas niet meer lukt. Doe je wel nog andere dansen of sporten? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Eva,

waar ook op bezuinigd kan worden massieve banden i.p.v. luchtbanden. Ik heb veel ervaring met luchtbanden elke keer moest ze je op pompen, maar als je alleen ervoor staat heb je een probleem. Misschien een buurman of buurvrouw die je misschien even kan helpen. Ik rijd nu al zeker 7 jaar op massieve banden en voor de kleine wielen dat is een soort van rubber. De kleine wielen slijten meer dan de grote wielen. Je doet met massieve banden zeker 3 - 5 jaar er mee. Ik heb nu een ander soort wiel die is wel massief maar precies aan de zijkanten van de band een soort van zachte strook dat je handen niet zo verbrand als je brug of een hoogte af gaat dan kan je beter doseren zonder te branden en geen blaren.

Met vriendelijke groet,

Sonja

Vertrouwd gezicht

Welja, zullen we meteen terug gaan naar de houten wielen? Ik stem tegen de massieve banden. Ik wil graag nog een beetje comfort overhouden.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Vaste bezoeker

ik wil graag reageren “dat we terug gaan in de tijd” . Als je in een electrische rolstoel zit, is dit uit ten boze. Het gaat bij mij voor alleen rolstoelen die niet electrisch zijn. Dit had ik erbij moeten zeggen, sorry.

ik zit zelf in een aangepaste rolstoel en heb al zoveel jaren massieve banden. De eerste waren vrij breed en die we nu hebben is al de helft minder dik. Ik vindt sinds ik in de rolstoel zit (1986) hoe de techniek en de rolstoel-ontwikkeling groot is je krijgt steeds meer merken en de ene na de andere komen met nieuwe aanwinsten betreft de normale rolstoelen en op de electrische worden ook steeds meer designer en het gebruik van persoonlijke acties die op de electrisch rolstoel worden gebracht. Dus we gaan niet terug in de oude tijd.

Met vriendelijke groet,

Sonja

Vertrouwd gezicht

Ook bij een haro zijn massieve banden toch echt niet voor iedereen geschikt. Ik heb naast een elro ook een haro en hoewel ik die laatste maar weinig gebruik, zou ik er niet aan moeten denken dat het ding massieve banden zou hebben. Met massieve banden lever je hoe dan ook in qua comfort. Als je lichaam die concessie aan kan is dat mooi meegenomen natuurlijk, want je hebt geen risico op lek rijden, maar mijn lijf zou het absoluut niet trekken.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Bezoeker

Massieve banden zijn een ramp, je hoeft ze niet op te pompen en dat is het enige voordeel verder alleen maar nadelen, ze zijn minder comfortabel maar de ergste ramp is ze lopen erg gemakkelijk van de velg af en dan zijn ze zonder speciaal gereedschap niet weer op de velg te krijgen.

Onze zoon heeft op zijn duwstoel op de kleine wielen zware massieve banden die bij een bezoek aan de Tilburgse kermis met zeer ongelijke bestrating er op zondag er afliep.

De rolstoel is dan onbruikbaar en hulp is niet te krijgen en de rolstoel is onbruikbaar. Een luchtband is met handgereedschap dan wel te herstellen.

Thuiskomen is dan een groot probleem met duwen, trein en tram.

Een aanvulling op rolstoe-referbushing. Ik heb er al eerder over geschreven, een rolstoel heeft een maximale gebruiksduur van 5 jaar daarna komen er grote reparatiekosten.

Mijn zoon had eenELRO van 7 jaar, na 5 jaar was een motor defect, €1000,00, daarna de besturing € 1500,00 toen de andere motor en werdt er toch maar beslist om een nieuwe aan te vragen.Levertijd 8 weken zonder rolstoel, Eerste aanbod was een minder geschikte oude uit het magazijn, met veel mortiveringen door de fysio therapeute werdt het eindelijk een nieuwe. Tijdens het wacht zou hij een vervanger krijgen die kwam na 3 weken, dit was een rolstoel die voor hergebruik in het magazijn stond, na 2 weken wilde deze alleen nog maar achteruit,  toen nog 2 weken zonder en eindelijk heeft hij nu de nieuwe waarvan de aanpassingen nog wel een aantal weken in beslag zullen nemen.Door het langer gebruik zullen de aankoop kosten van nieuw dalen maar de reparatiekosten fors stijgen maar die komen uit een ander potje en dan hebben we het niet over de frustratie en ergenis van steeds weer defecten.

Het resultaat is dat de effctieve kosten geen besparing opleveren,maar zullen ze steeds hoger worden.

Vaste bezoeker

wat u meteen schreef dat dit een ramp is massieve banden en voorwielen doordat de straatstenen ongelijk e.d. Nadat u thuis komt en ziet dat de voorwielen eronder had geleden. Ik heb ook in mijn vorige bericht vermeld dat dit niet geld voor electrische rolstoelen. Ten eerste elelctrische rolstoelen zijn zwaar vaak zit electronisch dingen op de electrische rolstoel. Massieve banden gelden alleen voor lichtgewicht rolstoelen. Ik heb zelf een lichtgewicht rolstoel en de banden zijn zeer smal ik heb ze in zwart maar ze zijn er ook in grijs e.d. Ik zit in deze rolstoel 2 jaar en mijn vorige rolstoel had ik massieve 10 jaar. De massieve zijn niet te onderscheiden van de normale band. Ik heb ervaring mee, ik heb nooit geen lekke band of te zachte banden. En wat de voorwieltjes betreft is gewoon van het harde rubber. 

Groet Sonja

Vaste bezoeker

Zo zie je maar weer, dat een ieder zijn eigen weg ingaan. Ik zelf ben heel tevreden over de massieve band. Ik ben niet meer bang als ik met elro op pad gaat, en dat is bijna elke dag. Ik wordt al speedy genoemd omdat ik altijd vol gas gaat. Maar zonder zal ik niet kunnen, hiervoor had ik een speedy die ging niet zo hard als de elro. Ik ben heel entousiast over de elro. En vooral wat ik allemaal mee kan nemen ik heb een mandje voorop en de rugtas aan het stuur. Maar ik wou gewoon de massieve band prijzen omdat ik maar 1x per 5 jaar nieuwe massieve banden nodig hebt. En als de voorwieltjes versleten zijn dan laat ik er nieuwe opzetten.

Groet Sonja

Bezoeker

Hallo Sonja.

We zagen het niet bij thuiskomst, maar de band was er af en dan heb je een rolstoel met drie wielen en dat rijdt niet meer met een persoon van 75 kilo er in.

Zie dan maar eens thuis te komen als je honderd kilometer van huis bent met trein en tram. Een masieve band is er op straat niet weer op te krijgen, alleen met  zwaar gereedschap en helemaal niet op zondag. Een luchtband is dan wel te repareren.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @hogevonder, @HSS en @Sonja177,

Interessant om te lezen dat jullie allemaal zo je eigen voorkeur voor een rolstoel hebt. Ik kan me erg goed voorstellen dat dit ook echt verschillend is per persoon. 

Maar om even terug te komen op het onderwerp van het topic. Ik ben erg benieuwd of er nog andere lezers en communityleden zijn die hun mening over rolstoel-refurbishing willen geven. Dus lees je mee? Deel dan vooral je mening en ervaringen.

Voorbijganger
Vriendjespolitiek zegt liever niet, dat is het gemak van liberalisering, elkaar liberaal verrijken.
Mijn titanium rolstoel uit 2003 die nog in goede staat is willen ze niet onderhouden omdat ze (mr) willen dat er een nieuwe wordt gekocht door de vergoeder tegen riant bedrag. Smiley Vrolijk

Community Manager

@AG82 Heb je je rolstoel uit 2003 via Kersten ontvangen?

Gast

Goedemorgen allemaal ,

Heb een rolstoel gekregen in 2012, vanuit de WMO geheel aangepast aan rug en been lengte. 

Zou geen rolstoel willen die niet aangepast is!  Je moet er goed en ontspannen in kunnen zitten.

Zolang hij daar aan voldoet hoef ik geen andere 🌸🌺🌸