Ringleiding, infrarood, FM-apparatuur en bluetooth-apparatuur

Bezoeker

Drie jaar geleden met vergoeding ZilverenKruis hoortoestellen aangeschaft rechtstreeks bij Specsavers. Ik wil nu een I.R. koptelefoon voor de TV aanschaffen. Zilveren Kruis verwijst mij naar Beter Horen óf Hans Anders. Voorwaarden Zilveren Kruis; verkrijgen van audiogram van triage-audicien, KNO-arts of audiologisch centrum. Beter Horen verwijst mij zonder meer naar KNO arts. Moet ik nu per se naar een KNO arts (eigen risico!) of stelt audicien het e.e.a. vast? Voor de hoortoestellen hoefde ik destijds niet naar de KNO arts.

• Beleid
  • Hulpmiddelen

Ringleiding, infrarood, FM-apparatuur en bluetooth-apparatuur

35 ANTWOORDEN

Re: Ringleiding, infrarood, FM-apparatuur en bluetooth-apparatuur

Webcare

Hallo @Djoe, je hebt  inderdaad een aanvraag, motivatie en audiogram nodig van de Triage audicien, KNO-arts of audiologisch centrum voor de aanschaf bij de leverancier van de I.R. koptelefoon.

In een motivatie staat de reden waarom je het hulpmiddel nodig heeft. Een audiogram laat zien wat je wel en niet hoort. 

Je kunt bij de KNO-arts of audiologisch navragen hoe deze kosten worden gedeclareerd en of je eigen risico hierover betaalt.

Moet je langskomen, of doen zij dit telefonisch, het is voor ons niet van te voren te  beoordelen. Het ligt aan je zorgverlener of je eigen risico wordt verrekend. Goed dat jij je vooraf informeert.

Het is dus inderdaad anders geregeld dan met de vergoeding voor je hoortoestel, bij Beter Horen of Hans Anders is de aanvraag en motivatie niet nodig.

Kun je hier verder mee denk je?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Het wordt mij niet duidelijker. 

1e. Wat is in deze context de triage, wie voert deze uit en waar moet ik deze aanvragen.

2e. De audicien bij Specsavers i.c. kan dus de noodzaak aangeven voor Hans Anders en/of Beter Horen? 

3e. De KNO arts moet dus informatie inwinnen bij Specsavers voor advies aan Beter Horen en/of Hans Anders.

Ergens gaat mijn logica mank.

Help?

Fanatiekeling

@Pauline heeft haar reactie van 21 nov 2016 verbeterd: ze was vergeten de triageaudicien op te noemen, en daar ging het eigenlijk om.

Maar ik lees de vraag van @Djoei nog eens door. Hij verwijst naar de polisvoorwaarden waar zou instaan dat ook een triage-audicien voldoende bewijs zou mogen leveren. 

Klopt het dat dit in de polisvoorwaarden staat? Dan moet dat ook mogelijk zijn. Waar staan die voorwaarden Djoei?

Op internet zag ik informatie staan: daarin staat ook dat KNO de verwijzer is. Zie bijlage.

ik heb de voorwaarden uit het hulpmiddelenreglement 2017 ook  toegevoegd. Daarin lees je dat er een audiogram EN een motivatie nodig is.

De motivatie mag van de triage-audicien komen maar ik weet niet of je een audiogram ook bij een audicien kan krigen.

Groet, Feina.

Webcare

@Djoeiije kunt ook terecht bij de Triage audicien voor de aanvraag, motivatie en het audiogram. Ik had dit moeten noemen in mijn eerste antwoord. Ik heb dit inmiddels aangepast.

Een Triage audicien is een audicien die StAr geregistreerd is en door de StAr aangewezen nascholing en aanvullende audiometrie succesvol doorlopen heeft.  Een StAr-geregistreerde audicien voldoet aan de kwalificaties van de Stichting Audicienregister. Een StAr-geregistreerde audicien is dus een gediplomeerde audicien met de juiste papieren. 

De audiciens van Beter Horen zijn StAr-geregistreerd. 

Kort en goed: jij hoeft dus jniet persé naar een KNO-arts, je kan ook naar een Triage audiciën of audiologisch centrum.

Je kunt met de aanvraag, motivatie en audiogram  naar een door ons gecontracteerde leverancier voor de koptelefoon zoals Beter Horen.

Heb je gevraagd aan Beter Horen waarom zij je naar de KNO-arts doorsturen? 

@Feinadank voor je hulp, @Djoei kan bij Beter Horen terecht voor een audiogram.

Is het zo duidelijk voor je @Djoei?

i

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Ik ben bij Beter Horen langs geweest en Hans Anders heb ik aan de lijn gehad. Beter Horen heeft digitale informatie van het Zilveren Kruis dat voor o.a. een i.r. hoofdtelefoon altijd een recept KNO nodig is. Van triage had men niet gehoord, kon men ook niet vinden in hun informatie op hun contactsite met het Zilveren Kruis.

Telefonische info van Hans Anders qua strekking hetzelfde. 

Beiden hadden nog nooit van triage gehoord, laat staan dat zij wisten wat het inhield.

Tussenkomst van een audiologisch centrum zou alleen via de huisarts moeten?

Mogelijk kan het Zilveren Kruis eens contact opnemen met de gecontracteerde Star-geregistreerde audiciens om de werkwijze en onnodige dure verwijzingen ongedaan te maken?

Bezoeker

N.a.v. de antwoorden contact opgenomen met de gecontracteerde leveranciers, t.w. Hans Anders en Beter Horen.

Beter Horen deelde telefonisch mede dat zij er nog met mij over wilden praten.

Hans Anders blijft bij hun standpunt en stelt dat er tussen hen en de zorgverzekeraar i.c. afspraken zijn gemaakt.

Zie onderstaande kopie van de mail.

Komt dit in het rijtje van afspraken maken met b.v. fysiotherapeuten zoals die vanmorgen in het nieuws was?

Ben benieuwd.

M.vr.gr.

Cras

====================================================================

Klantenservice Hans Anders <klantenservice@hansanders.nl>

17:19 (12 minuten geleden)

aan mij

Beste mevrouw Cras,

Bedankt voor uw bericht.

In de contractafspraken die het Zilveren Kruis met Hans Anders heeft gemaakt staat aangegeven in de voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen dat er een verwijzing dient te komen via de KNO arts of het audiologisch centrum. Wij houden ons aan deze voorwaarden om teleurstelling te voorkomen als het afgewezen wordt door de zorgverzekeraar.

Wanneer u verder nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Jolanda van der Hoek

Hans Anders Klantenservice

0800-0075

Bezoeker

N.a.v. de antwoorden contact opgenomen met de gecontracteerde leveranciers, t.w. Hans Anders en Beter Horen.

Beter Horen deelde telefonisch mede dat zij er nog met mij over wilden praten.

Hans Anders blijft bij hun standpunt en stelt dat er tussen hen en de zorgverzekeraar i.c. afspraken zijn gemaakt.

Zie onderstaande kopie van de mail.

Komt dit in het rijtje van afspraken maken met b.v. fysiotherapeuten zoals die vanmorgen in het nieuws was?

Ben benieuwd.

M.vr.gr.

Cras

Beste mevrouw Cras,

Bedankt voor uw bericht.

In de contractafspraken die het Zilveren Kruis met Hans Anders heeft gemaakt staat aangegeven in de voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen dat er een verwijzing dient te komen via de KNO arts of het audiologisch centrum. Wij houden ons aan deze voorwaarden om teleurstelling te voorkomen als het afgewezen wordt door de zorgverzekeraar.

Wanneer u verder nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Jolanda van der Hoek

Hans Anders Klantenservice

0800-0075

Fanatiekeling

@Djoei : ik vraag me dit ook af. Dit klopt gewoon niet. 

("Komt dit in het rijtje van afspraken maken met b.v. fysiotherapeuten zoals die vanmorgen in het nieuws was?" ) 

Het is natuurlijk interessant om te weten hoe andere zorgverzekeraars hiermee om gaan. Misschien moet je eens een belrondje doen? Kun je in een moeite door de telefoon-wachttijden van de andere zorgverzekeraars in de praktijk testen.

Groet, Feina.

Webcare

@Djoei hoogste tijd om de onduidelijkheid van de verwijzing voor je hulpmiddel op te lossen. Wil je mij een privébericht sturen met je relatienummer, postcode huisnummer en geboortedatum?

Wil je ook aangeven om welke Beter Horen vestiging het gaat?

@Feina, ik laat op het forum uiteraard weten hoe dit afloopt zodat het voor iedereen helder is.

groet Pauline

Moet ik eerst naar de KNO-arts of kan Schoonenberg rechtstreeks declareren?

Bezoeker
Vraagje! Ik ben al jaren slechthorend en dat word alleen maar slechter ! Nu was ik gisteren bij Schoonenberg om een apparaat aan te vragen om de tv te kunnen horen zonder mijn buren gek te maken! Nu werd er gezegd dat ik eerst langs KNO arts moet! Dan moet ik dus betalen voor KNO arts en dan heb ik dat apparaat dus toch nog zelf betaald, mijn slechthorendheid is toch bekend bij zilveren kruis! Is het niet mogelijk dat Schoonenberg rechtstreeks bij jullie declareerd?

Re: tv beter horen !

Bezoeker

ik begin nu te lezen en zie op een topic hieronder het antwoord op mijn vraag ! Word mij steeds duidelijker dat ik volgende x maar beter naar beter horen als klant kan gaan ! Lekker omslachtig nu en duur !

Re: tv beter horen !

Webcare

@NellieDeKeijzerallereerst welkom op het forum. Goed dat je ook het andere topic hebt gelezen over de voorwaarden van vergoeding van dit hulpmiddel.

@Djoeiheeft dezelfde vraag over de verwijzing  van een KNO- arts die nodig is volgens de audicien.

Volgens onze voorwaarden is het geen verplichting . Er is een aanvraag,  motivatie en audiogram nodig. Het audiogram vraag je aan je triage-audicien, KNO-arts of audiologisch centrum.

Er is dus onduidelijkheid over de verwijzing bij de audiciens en de informatie in het contract. . Mijn collega's zoeken uit waar de contractering en onze communicatie in de voorwaarden misgaat.

Heel vervelend dat het wel even tijd kost om dit helder te krijgen. 

Ik verplaats je topic zodat je beide vragen in één topic terugleest waar ook het juiste antwoord door mij wordt geplaatst.

groetjes Pauline

Bezoeker

Beste Pauline,

Ik las in je reactie dat je stelt dat bij een niet gecontracteerde audicien er een lagere vergoeding zou zijn? Dat lees ik niet op de site met voorwaarden. Wel dat er dan vóóraf toestemming van de zorgverzekering gevraagd moet worden.

En je hebt het over een vergoeding van een audiogram?

Wat bedoel je daarmee?

Zie onderstaand kopie van de site;

===================================================================

U heeft een aanvraag, motivatie en audiogram nodig

In een motivatie staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Een audiogram laat zien wat u wel en niet hoort. Vraag dit aan uw triage-audicien, KNO-arts of audiologisch centrum. Met de aanvraag en motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag en motivatie.

U heeft vooraf geen toestemming van ons nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan heeft u wél vooraf toestemming nodig.

Is dit juist?

M.vr.gr.

Webcare

@DjoeiDank voor je oplettendheid, suf van mij.

Ik heb mijn antwoord aangepast.  De maximale vergoeding uit de basisverzekering voor dit hulpmiddel bij een niet- gecontracteerde leverancier (inclusief BTW) is €120,-. Er is vóóraf toestemming nodig van ons nodig als het gaat om een niet- gecontracteerde leverancier van de koptelefoon. 

Bezoeker

Hoi Pauline 

Vandaag met mijn zusjes en moeder gesproken hoe zei dat de koptelefoon gekregen hebben , zei zijn alle drie klant bij beter horen , en hebben zonder naar KNO arts te hoeven de koptelefoon gekregen !! Begrijp er helemaal niets  meer van , maar mijn vraag word nu ondanks dat ik nu ( voor het laatst dus ) klant van schoonenberg ben , kan ik dan voor koptelefoon naar Beter  horen gaan ? 

Webcare

@nellie en @Djoei

Ik kom bij jullie terug op nadat Trudy, mijn collega Zorginkoop mij heeft geïnformeerd.

Een aanvraag motivatie en audiogram van de De KenO arts of audiologisch centrum is nodig. Je kunt met de aanvraag aanvraag motivatie en het audiogram naar de (gecontracteerde) leverancier voor de koptelefoon.  

Waarom toch niet de triage audicien?

Er ligt een medische reden aan ten grondslag.

Een Audiologisch Centrum en KNO-arts  kunnen een spraak in ruis test doen, daar heeft een audicien geen apparatuur voor. ook is het zo dat als naast hoortoestellen een ander hoorhulpmiddel nodig is er een achterliggend medisch probleem kan zijn wat eerst uitgesloten moet worden door een Audiologisch Centrum of KNO arts.

De informatie op onze website wordt aangepast met de juiste informatie. Het reglement hulpmiddelen 2017 passen wij aan.

Zijn er nog vragen, stel ze gerust,

groetjes Pauline

Bezoeker

Ik wil graag even terug komen op dit onderwerp ! Ik ben in dec 2017 naar de KNO arts geweest voor de aanvraag van de resound FM apparatuur .

weer alle testen en tot mijn schrik  bleek dat ik nu voor 70% doof ben .

ik kreeg een brief van jullie waar uit ik toch echt begrijp dat het vergoed werd ,ik blij heb inmiddels in volle tevredenheid het apparaat in gebruik ,kan eindelijk het nieuws weer volgen ! Nu krijg ik net bericht en lees dat de 120 euro gewoon van eigen risico afgaat dat is behoorlijk schrikken !! Ik snap er nu echt helemaal niets meer van en jullie mogen weer uitleggen waarom mijn twee zussen en moeder allen dit wel vergoed hebben gekregen ! Bij mij gaat hij dus terug want dit is helaas voor mij te veel geld ! 

Bezoeker

Foutje in mijn vorig bericht moet natuurlijk dec 2016 zijn 😉

Community Manager

Hoi @NellieDeKeijzer, ik snap dat het schrikken is als je zo'n rekening krijgt als je dat niet had verwacht. Voor de meeste vergoedingen vanuit de basisverzekering geldt het eigen risico. Je betaalt dan de eerste 385 euro zelf. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als je naar het ziekenhuis gaat. Wat wel een mogelijkheid is, is om het eigen risico in termijnen te betalen. Dat kunnen wij voor je regelen of je kan het zelf regelen via 'Mijn Zilveren Kruis' of de klantenservice. Geeft dit zo antwoord op je vraag Nellie?