Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Nieuw gehoorapparaat

Bezoeker

Volgend jaar april kom ik in aanmerking voor nieuwe hoortoestellen. Ik ben reeds lang hoortoesteldrager. Helaas is 1 van mijn toestellen vernield door de hond. De maanden tot april moet ik het dus redden met slechts 1 apparaat. Dat is erg lastig en ontzettend vermoeiend. Ik ben klant bij Schoonenberg en daar heb ik in 2011 2 Siemens Pure toestellen aangeschaft inclusief TEK en transmitter. Mijn eigen bijdrage bedroeg destijds 2.387,00 Euro. De Siemens toestellen bevielen mij op zich prima, hoewel het apparaat voor mijn linker oor niet meer afdoende is. Ik zou dan ook graag weer nieuwe Siemens toestellen willen, zodat ik wellicht de transmitter en de TEK kan blijven gebruiken. De nieuwe Siemens toestellen met binax technologie lijken mij ideaal. Spraakverstaan is voor mij een groot probleem. De audicien van Schoonenberg vertelde mij echter dat zij geen Siemens hoortoestellen meer leveren en ze vertelde bovendien dat de toestellen met de nieuwste technologie niet door de ziektekostenverzekering wordt vergoed. Op de Site van Zilveren Kruis heb ik ergens gelezen dat in 2016 alleen contracten worden afgesloten met de hoortoestellen leveranciers Hans Anders en Beter Horen. Omdat ik me zo goed mogelijk wil orienteren, ten slotte moet ik weer jaren voort met de nieuwe apparaten, zou ik hier graag een antwoord op willen. Bij voorbaat dank.

• Hulpmiddelen

Nieuw gehoorapparaat

OPGELOST
8 ANTWOORDEN

Re: gehoorapparaat

Expert

Beste Paulien, Wat vervelend dat je toestel kapot is gegaan.

Misschien is het verstandig om bij je nieuwe toestellen een aparte verzekering af te sluiten tegen verlies / diefstal / schade.

Ten opzichte van 2011 zijn er veel dingen veranderd in de hoorzorg.
Zo is de vergoeding door de zorgverzekeraar verhoogd naar 75% van de aanschafkosten, een verzekerde betaalt zelf 25%. Doordat we voor 2016 met Hans Anders en Beter Horen scherpe afspraken hebben gemaakt, komen de kosten voor verzekerden bij deze 2 bedrijven fors lager uit.

Welk merk/type toestel de audicien levert, hangt ten eerste af van het assortiment dat hij voert.
Hierin is de audicien vrij, wij bepalen niet welke merken ze verkopen. Wel spreken we af met de audicien dat hij te allen tijde een toestel levert waarmee de klant het beste geholpen is. Hiervoor werken alle audiciens in Nederland met een protocol dat door audiologisch deskundigen is ontwikkeld. Bij elk audicienbedrijf in Nederland krijgt u dus goede hoorzorg. Merk / type hangt ook af van uw persoonlijke behoeftes en de mogelijkheden van het toestel om daar op in te spelen. De audicien is hierin de deskundige om u goed te adviseren. Spraakverstaan is een functionaliteit die alle toestellen hebben.

Wij vergoeden alle toestellen die door de fabrikanten van hoortoestellen zijn aangemerkt om te worden verkocht op de Nederlandse markt.
De opmerking van Schoonenberg over de vergoeding van de toestellen met de nieuwste technologie is niet correct. Soms kiest een fabrikant er echter voor om een toestel niet aan te merken, zodat hij een hogere prijs kan vragen dan de vergoeding die verzekeraars betalen. Dit betekent dat wij dit toestel niet kunnen vergoeden, waardoor de kosten volledig voor uw eigen rekening komen. Of dit met de door u genoemde Siemens Pure ook zo is weet ik niet, daar kan de audicien u over informeren.

Ik kan u helaas niet informeren welke audicien in Nederland de toestellen van Siemens verkoopt.
Hier zijn de bedrijven niet transparant in op hun website, bovendien verandert dit ook regelmatig. Het is wel zo dat de techniek in het hoortoestel steeds beter wordt. Een toestel uit 2011, is inmiddels ingehaald door toestellen met betere technieken en mogelijkheden. Ook uitwisseling met andere apparatuur is sterk verbeterd.

U kunt uiteraard er voor kiezen om naar een audiciensbedrijf te gaan dat niet door ons is gecontracteerd.
De kosten worden dan wellicht niet helemaal vergoed. Dit hangt ook af van de polis die u heeft bij Zilveren Kruis (een restitutiepolis kent een hogere vergoeding dan een naturapolis). De vergoedingen voor 2016 worden medio november bekend gemaakt op onze website.

Kortom: veel zaken om mee te nemen in een keuze voor audicien en toestel.
Mijn advies is om bij verschillende bedrijven langs te gaan en u goed te laten informeren door een audicien over de merken toestellen, uw persoonlijke voorkeuren en over de vergoedingen in 2016.

Bezoeker

Erik Koekoek schreef:

Beste Paulien, Wat vervelend dat je toestel kapot is gegaan.

Misschien is het verstandig om bij je nieuwe toestellen een aparte verzekering af te sluiten tegen verlies / diefstal / schade.

Ten opzichte van 2011 zijn er veel dingen veranderd in de hoorzorg.
Zo is de vergoeding door de zorgverzekeraar verhoogd naar 75% van de aanschafkosten, een verzekerde betaalt zelf 25%. Doordat we voor 2016 met Hans Anders en Beter Horen scherpe afspraken hebben gemaakt, komen de kosten voor verzekerden bij deze 2 bedrijven fors lager uit.

Welk merk/type toestel de audicien levert, hangt ten eerste af van het assortiment dat hij voert.
Hierin is de audicien vrij, wij bepalen niet welke merken ze verkopen. Wel spreken we af met de audicien dat hij te allen tijde een toestel levert waarmee de klant het beste geholpen is. Hiervoor werken alle audiciens in Nederland met een protocol dat door audiologisch deskundigen is ontwikkeld. Bij elk audicienbedrijf in Nederland krijgt u dus goede hoorzorg. Merk / type hangt ook af van uw persoonlijke behoeftes en de mogelijkheden van het toestel om daar op in te spelen. De audicien is hierin de deskundige om u goed te adviseren. Spraakverstaan is een functionaliteit die alle toestellen hebben.

Wij vergoeden alle toestellen die door de fabrikanten van hoortoestellen zijn aangemerkt om te worden verkocht op de Nederlandse markt.
De opmerking van Schoonenberg over de vergoeding van de toestellen met de nieuwste technologie is niet correct. Soms kiest een fabrikant er echter voor om een toestel niet aan te merken, zodat hij een hogere prijs kan vragen dan de vergoeding die verzekeraars betalen. Dit betekent dat wij dit toestel niet kunnen vergoeden, waardoor de kosten volledig voor uw eigen rekening komen. Of dit met de door u genoemde Siemens Pure ook zo is weet ik niet, daar kan de audicien u over informeren.

Ik kan u helaas niet informeren welke audicien in Nederland de toestellen van Siemens verkoopt.
Hier zijn de bedrijven niet transparant in op hun website, bovendien verandert dit ook regelmatig. Het is wel zo dat de techniek in het hoortoestel steeds beter wordt. Een toestel uit 2011, is inmiddels ingehaald door toestellen met betere technieken en mogelijkheden. Ook uitwisseling met andere apparatuur is sterk verbeterd.

U kunt uiteraard er voor kiezen om naar een audiciensbedrijf te gaan dat niet door ons is gecontracteerd.
De kosten worden dan wellicht niet helemaal vergoed. Dit hangt ook af van de polis die u heeft bij Zilveren Kruis (een restitutiepolis kent een hogere vergoeding dan een naturapolis). De vergoedingen voor 2016 worden medio november bekend gemaakt op onze website.

Kortom: veel zaken om mee te nemen in een keuze voor audicien en toestel.
Mijn advies is om bij verschillende bedrijven langs te gaan en u goed te laten informeren door een audicien over de merken toestellen, uw persoonlijke voorkeuren en over de vergoedingen in 2016.

Beste Erik,

Hartelijk dank voor je antwoord. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het niet aan merken van een gehoorapparaat door een fabrikant, zodat de fabrikant voor dit toestel een hogere prijs kan vragen. In mijn bericht noemde ik Siemens gehoorapparaten met binax technologie. Als ik op internet kijk, zijn de prijzen van deze apparaten gelijkwaardig aan andere gehoorapparaten die niet over deze technologie beschikken. Zou het mogelijk zijn dat deze apparaten in 2016 wel beschikbaar zijn binnen de ziektekostenverzekering? De audicien van Schoonenberg had het specifiek over Selectic gehoorapparaten, die ook over nieuwe technologie beschikken. Zij meldde ook dat Siemens-apparaten niet meer door hun worden verkocht. Maar als ik het goed begrijp is Schoonenberg volgend jaar ook niet meer door Zilveren Kruis gecontracteerd.

Het klopt dat alle gehoorapparaten over de functionaliteit spraakverstaan beschikken, maar met de nieuwe binax-technologie zou deze functionaliteit vele malen beter zijn. Spraakverstaan blijft voor slechthorenden nu eenmaal moeilijk, dus alles wat daaraan verbeterd wordt is meer dan welkom. Voor horenden is dat moeilijk te begrijpen, maar het zou geweldig zijn om in grotere gezelschappen mee te kunnen doen aan een gesprek.

Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat een audicien een toestel adviseert dat hij zelf in zijn assortiment heeft. Na het maken van een audiogram is het niet moeilijk om hierbij een passend hoortoestel te vinden van welk merk dan ook. Dit kan ik zelf ook op internet. Mijn vraag is eigenlijk of ik zelf ook een voorkeur uit kan spreken voor een toestel en of dat dan door de ziektekostenverzekering wordt gehonoreerd.

Met vriendelijke groet.

Expert

Hallo Paulien,

Graag reageer ik op je reactie op mijn bericht:

1. Ik bedoel met aanmerken door fabrikanten het volgende: alleen toestellen die zijn beoordeeld door de PACT (vereniging van audiologen in Nederland) en zijn ingedeeld in één van de vijf categorieën van het hoorprotocol, komen voor vergoeding in aanmerking. Bij de beoordeling wordt door deskundigen gekeken naar de functionele werking van een toestel op 52 aspecten. Dit wordt gedaan omdat de marketing van fabrikanten gericht is op het bieden van “geweldige oplossingen” , terwijl de objectieve beoordeling hier vaak bij achter blijft. Een fabrikant kan er echter ook voor kiezen om een toestel niet te laten classificeren en opnemen in het landelijke overzicht. Dit doen ze omdat ze het toestel dan op de private markt kunnen aanbieden, tegen hogere prijzen dan de verzekeraars heeft afgesproken met het audicienbedrijf. Toestellen van Siemens met Binax technologie zijn, voor zover ik kennis en inzage heb in de landelijke lijst, nog niet beoordeeld en opgenomen. Het is aan Siemens om te bepalen of zij dit alsnog willen gaan doen om dit toestel voor een brede groep klanten beschikbaar te stellen.

2. Schoonenberg laat klanten bewust kennis maken met hoortoestellen die niet zijn geclassificeerd en voor vergoeding in aanmerking komen. Op hun website zie ik ook nu weer staan dat ze proefpersonen zoeken voor de Ultime Pro2 Design van Selectic. Hiermee willen ze klanten verleiden om een duurder toestel aan te schaffen (dat meestal volledig voor eigen rekening komt van de verzekerde). Er zijn twee toestellen van Selectic opgenomen op de landelijke lijst van toestellen die zijn beoordeeld en voor vergoeding in aanmerking komen, de Ultime Pro2Design staat daar (nog) niet op.

3. Uitgangspunt voor vergoeding ten laste van de Zorgverzekeringswet is dat elke verzekerde een adequate hooroplossing krijgt, waarmee de problemen het beste worden verholpen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het landelijke protocol om het profiel van de klant zo goed mogelijk te bepalen, en werken we met hoortoestellen die zijn beoordeeld op hun functionele kenmerken die oplossing bieden aan de gehoorproblemen van de klant. De audicien moet dit protocol doorlopen en adviseren over de beste oplossing. Voorkeursassortiment is daarbij prima, maar indien noodzakelijk (bv op voorschrift van een audioloog), moet hij ook andere merken leveren. Afwijken van het protocol kan uiteraard ook, mits gemotiveerd (en alleen naar een toestel dat ook is beoordeeld).

4. Alleen op medische gronden kunt u in aanmerking komen voor een toestel dat niet is opgenomen op de landelijke lijst. De audicien moet dan kunnen motiveren dat u met toestellen uit de lijst onvoldoende verbetering heeft bereikt, die wel kan worden behaald met een toestel dat niet op de lijst staat. Hij kan hiervoor een onderbouwde aanvraag indienen bij Zilveren Kruis, die wordt beoordeeld door onze medisch adviseur.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Bezoeker

Goedendag,

Met belangstelling heb ik de discussie gelezen over de slechte informatie over gehoorapparen die voorhanden is voor de klant. Ik ben het hier helemaal mee eens. Ook in deze discussie (net als in de discussie die ik hiervoor heb gevoerd met het Zilveren Kruis) wordt vaak verwezen naar de audicien die precies zou weten wat goed is voor de klant. Vijf jaar geleden heb ik nieuwe gehoorapparaten aangeschaft. De audicien vond toen dat apparaten uit wat tegenwoordig het topsegment heet passend waren bij mijn gehoorverlies. Dit betrof een apparaat met uitgebreide mogelijkheden en een hoog aantal banden en kanalen. Zoals ik al eerder meldde heb ik hiervoor een groot bedrag bijbetaald, maar is 1 van deze apparaten helaas kapot en ben ik dus aan nieuwe apparaten toe. Ik heb inmiddels 2 audiciens bezocht w.o. Beter Horen door u gecontracteerd voor 2016 en een audicien uit de zogenoemde vrije sector. Naar uw andere contractant Hans Anders hoef ik niet te gaan, want op hoorwijzer.nl zie ik dat Hans Anders geen hoortoestellen kan leveren die passen bij mijn gehoorverlies (zwaar).

Waar 5 jaar geleden alleen het beste toestel geschikt was voor mijn gehoorverlies, volgens de audicien, is nu een veel eenvoudiger toestel met een fractie van het aantal banden en kanalen, passend!! Een van de audiciens zei mij ook dat ik er wat geluidskwaliteit betreft zeer op achteruit zal gaan. Ondanks mijn zware gehoorverlies kom ik in aanmerking voor een categorie 3-toestel, want ik maak geen deel meer uit van het arbeidsproces. De Amsterdamse vragenlijst heb ik hier niet voor hoeven invullen. Dat ik een druk sociaal leven heb, lid ben van verenigingen en besturen, dat ik graag discussies wil volgen tijdens vergaderingen of etentjes met vrienden en familie, dat ik graag op een  normale manier met mijn kleinkinderen wil kunnen communiceren, doet allemaal niet meer ter zake. Voor de duidelijkheid 5 jaar geleden zat ik ook niet meer in het arbeidsproces. Ik wil hier mee zeggen dat wat de audicien 5 jaar geleden geschikt voor mij achtte, dat dat nu 5 jaar later totaal anders is, terwijl mijn gehoor er echt niet op vooruit gegaan is in die 5 jaar. In tegendeel. Hoezo bepaalt de audicien dan wat goed voor mij zou zijn?

Omdat ik vind dat ik met slechtere geluidskwaliteit inboet op de kwaliteit van leven, overweeg ik om zelf hoortoestellen aan te schaffen die wel voldoen aan de eisen die ik zelf aan een hoortoestel stel. Ik heb inmiddels een Basis Exclusief Verzekering afgesloten, waarmee ik een keuzemogelijkheid open houd om ook bij een andere audicien dan Beter Horen mijn toestellen aan te schaffen, daarbij heb ik een aanvullende verzekering Extra Vitaal afgesloten. Tot nu toe is mij niet duidelijk welke vergoedingen ik daarmee kan krijgen voor nieuwe hoortoestellen. 

Graag antwoord op de volgende vragen:

- Als ik toestellen uit een hogere categorie aan wil schaffen, krijg ik dan evengoed de vergoeding die geldt voor categorie 3?

- Klopt het dat ik geen vergoeding krijg als ik kies voor een toestel dat niet in de categorielijst voorkomt, ook niet met mijn restitutiepolis?

- De vergoeding die ik zou krijgen uit de Extra Vitaal verzekering van 300 Euro per toestel voor de eigen bijdrage, krijg ik die ook als ik een toestel kies die niet in de categorielijst voorkomt?

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Paulien Kramer

Moderator

@Paulien1 Ik lees duidelijk je ervaringen terug in je post, als het gaat over "de audicien die precies zou weten wat goed is voor de klant." Jammer dat je deze ervaringen hebt. Ik begrijp dat je daarom verder gaat kijken en deze vragen stelt. 

In je vragen lees ik 2 situaties terug: een hoortoestel uit een andere (hogere) categorie en een hoortoestel die niet op de categorielijst voorkomt. 

Bij de restitutiepolis is er vergoeding voor buitencategorie hoortoestellen. Je krijgt ook de extra vergoeding uit het Extra Vitaal pakket voor een buitencategorie toestel.  Ook als je bent ingedeeld in categorie 3, maar een toestel uit een andere categorie zou willen, bijvoorbeeld categorie 4, betalen wij categorie 3. Je krijgt dan vanuit de Extra Vitaal ook de eigen bijdrage van categorie 3. 

In situaties als deze wordt er eigenlijk weer terug naar de audicien verwezen. Die zou, met gebruik van de 5 hoorprofielen / categorieën, een passende oplossing moeten bieden.  Je Basis Exclusief polis brengt wel weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Ik hoop dat je er op deze manier uitkomt. 

Moderatie: Antwoord aangepast na beschikbaar komen nieuwe informatie. Deze informatie gaat over 2016

Bezoeker

Hartelijk dank voor je antwoord. Nee, ik ben met de inhoud inderdaad niet blij. Het venijn zit er in wat de audicien passend vindt en het niet mogelijk is om rekening te houden met de wensen van de klant. Voor klanten die geen deel meer uitmaken van het arbeidsproces is categorie 3 het hoogst haalbare. De audicien vindt nu iets heel anders passend voor mij hetgeen hij 5 jaar geleden passend vond. Maar nu val ik in herhalingen. Ik ga kijken of ik bij een andere ziektekostenverzekering wel de vergoeding kan krijgen.

Met vriendelijke groet,

Paulien Kramer

Moderator

@Paulien1 Volgens mij waren we ongeveer op het zelfde moment bezig op de community! Ik heb het antwoord namelijk aangepast, omdat wij helaas niet goed geinformeerd waren. Zag daarna je reactie staan. 
Lees de nieuwe reactie even. Deze regels gaan over 2016. 

Ik kan me ook goed voorstellen dat je deze informatie zelf niet hebt kunnen vinden! Dat is een verbeterpuntje voor ons.Wij zijn op dit moment bezig met een nieuwe brochure over de hoorstellen in 2016. Deze zal binnenkort beschikbaar zijn op onze website. Hierin zullen we ook uitleg geven over deze situaties. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Heel mooi. Dank voor je antwoord.

Hartelijke groet,

Paulien Kramer