Krijg ik incontinentiemateriaal voor mijn kind vergoed?

Starter

Beste,

Mijn zoon van 4 jaar heeft meerdere beperkingen. Graag wil ik weten of hij aan de voorwaarden voldoet zoals voor een luiervergoeding. Ik zal hieronder zijn beperkingen omschrijven.

Er is sprake van een matig tot ernstige verstandelijke beperking, een regulatiestoornis en een zware vorm van autisme. Ook is mijn zoon niet communicatief en is volledig niet-zindelijk. Door de complexiteit van deze beperkingen bij elkaar heeft hij weinig compensatiemogelijkheden en heeft een ontwikkelingsniveau van een baby. 

De voorwaardes zoals genoemd op jullie website en die van de rijksoverheid zijn moeilijk te interpreteren. De term "niet-fysiologisch" bijvoorbeeld. 

Is het mogelijk om meer toelichting hierop te krijgen en te weten waar mijn zoon wel of niet voor in aanmerking komt? 

Hartelijk dank alvast voor de informatie.

Krijg ik incontinentiemateriaal voor mijn kind vergoed?

2 ANTWOORDEN

Re: Krijg ik incontinentiemateriaal voor mijn kind vergoed?

Fanatiekeling

@Arminda,

ik heb dit gevonden op de site kindmethandicap.nl:

Luiers/incontinentiemateriaal

Vergoeding van luiers/incontinentiemateriaal
"De standaard-regeling is dat de ziektenkostenverzekeraar incontinentiemateriaal vergoed v.a. 5 jr (luiers, luierbroekjes, onderleggers en soms zwemluiers, er gelden quota per maand of kwartaal, komt op 4-5 luiers per dag meen ik.)
Echter, bij een medische verklaring van "blijvende incontinentie door chronische ziekte of handicap" geldt een grens v.a. 3 jr. De regeling geldt ook voor gewone pampers e.d. zolang je kind die nog past. Daar moet je verzekeraars echter vaak zelf op wijzen. Het volstaat als de (huis- of kinder)arts bovenstaande op het aanvraagformulier voor de verzekering invult.
Wie ze levert en hoe de vergoeding gaat, verschilt per verzekeraar. De ene werkt via de apotheek, de ander met een vaste leverancier. Weer anderen laten je zelf luiers bestellen en kopen waarna je de nota's als declaraties indient. "

Voorwaarden luiervergoeding "Artikel 2.15.2 regeling Zorgverzekering":
Vergoeding voor verzekerden van 3 of 4 jaar indien er sprake is van:
-niet fysiologische vorm van incontinentie (op grond van ziektebeeld is niet te verwachten dat het kind zindelijk wordt)
-geen vergoeding indien er sprake is van alleen nachtplassen
Vergoeding voor verzekerde van 5 jaar en ouder indien er is sprake van:
-incontinentie voor ontlasting die langer dan 2 weken bestaat of
-incontinentie voor urine die langer dan 2 maanden bestaat of
-ondersteuning van bekkenbodem, spieroefeningen of blaastraining ten laste van de zorgverzekering voor de behandeling van urine-incontinentie (niet bij nachtplassen)
-ziektebeelden waarvan mag worden aangenomen dat de incontinentie niet vanzelf geneest
-geen vergoeding indien er sprake is van alleen nachtplassen

Groet, Feina.

Re: Krijg ik incontinentiemateriaal voor mijn kind vergoed?

Webcare

Goedemorgen Arminda,
Welkom op onze community allereerst! De informatie die Feina je heeft gegeven klopt. De basisverzekering vergoedt luiers voor kinderen vanaf 3 jaar die door een medische oorzaak incontinent zijn, zoals een chronische ziekte of een handicap.

De term 'niet-fysiologisch' is hierbij wat verwarrend, omdat dit zich vertaalt naar een niet-natuurlijke oorzaak. Wat hiermee bedoeld wordt is dat incontinentiemateriaal (luiers) uit de basisverzekering vergoed worden, als de verwachting is dat een kindje vanaf 3 jaar (op basis van het ziektebeeld) niet zindelijk zal worden. Verder gelden de overige afspraken zoals beschreven in Artikel 2.15.2 regeling Zorgverzekering, die Feina al aangaf. 

Voor kinderen van 3 en 4 jaar geldt dat een behandelend arts een verklaring moet afgeven waar de indicatie op staat waarvoor incontinentiemateriaal nodig is. Op de verklaring staat aangegeven of de incontinentie het gevolg is van de medische indicatie of handicap. Bespreek dit voor je zoontje met de huisarts Arminda. Ga vervolgens naar een medisch speciaalzaak of apotheek waar wij een contract mee hebben. Deze vind je in onze Zorgzoeker (linkje onderaan mijn bericht).

De speciaalzaak of apotheek beoordeelt vervolgens de verklaring en bepaalt of de luiers worden vergoed. Zo ja, dan bepaalt de leverancier ook de hoeveelheid luiers die jij voor je zoontje mee krijgt. Wij betalen de kosten die rechtstreeks gedeclareerd worden volledig aan de gecontracteerde leverancier.

Kan je met de informatie die je in deze topic hebt gekregen al verder? Laat het mij weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Bart

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/